خبرگزاری کار ایران

با تکیه بر توانمندی‌های داخلی صورت گرفت؛

ساخت یک قطعه تخصصی واحدهای گازی در نیروگاه شهید رجایی قزوین

ساخت یک قطعه تخصصی واحدهای گازی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
کد خبر : ۱۵۸۴۶۵۱

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه شهید رجایی گفت: از سوی متخصصان نیروگاه شهید رجایی استند آزمایش کلاچ الکتریکی پمپ سوخت مایع واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایلنا، جواد دوستی گفت: یکی از مشکلات واحدهای گازی این نیروگاه در هنگام استفاده از سوخت مایع، لغزش صفحات کلاچ الکتریکی پمپ سوخت مایع در توان‌های بالای تولید واحدها است.

معاون مهندسی و برنامه‌ریزی نیروگاه شهید رجایی ادامه داد: کلاچ‌های اصلی ساخت کشورهای دیگر هستند ولی این شرکت در راستای داخلی سازی آن‌ها نسبت به ساخت صفحات و سایر قطعات آن‌ها در داخل کشور اقدام کرده و با افتخار از آن‌ها استفاده می‌کند، ولی به دلیل متفاوت بودن عملکرد صفحات ساخت داخل با صفحات اصلی لازم بود محدوده قابل اطمینان بهره‌برداری از واحدهای گازی با صفحات ساخت داخل کلاچ الکتریکی، در هنگام استفاده از سوخت مایع مشخص شود.

وی تصریح کرد : برای تعیین محدوده قابل اطمینان توان تولیدی واحدهای گازی با استفاده ازکلاچ الکتریکی با قطعات ساخت داخل لازم بود ، پیش از نصب کلاچ در واحد، میزان گشتاور قابل انتقال توسط کلاچ به پمپ سوخت مایع مشخص شود، به همین منظور باید تجهیزی طراحی و ساخته می‌شد تا بتوان با آن نسبت به اندازه‌گیری گشتاور مورد نظر اقدام کرد.

این مسئول بیان کرد: برای دستیابی به هدف مورد نظر متخصصان مهندسی نسبت به طراحی تجهیز مورد نظر اقدام و با همکاری متخصصان تعمیرات سیکل ترکیبی با استفاده از قطعات موجودی که غیرقابل استفاده بودند، تجهیز مورد نظر ساخته شد.

دوستی گفت: با استفاده از تجهیز ساخته شده، کلاچ آماده شده در کارگاه، پیش از نصب در واحد آزمایش شده و با اندازه‌گیری گشتاور قابل انتقال توسط آن، حداکثر توان تولیدی توسط واحد در صورت استفاده از آن کلاچ تخمین زده می‌شود، بهره‌بردار اجازه افزایش توان تولیدی واحد به بیش از آن مقدار حداکثر را نخواهد داد و بدین ترتیب ضمن جلوگیری از آسیب دیدن کلاچ ، از تریپ واحد نیز جلوگیری می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش از ساخت استند آزمایش کلاچ الکتریکی، کلاچ‌ها پس از آماده شدن در کارگاه، مستقیم در واحد نصب می‌شدند و به دلیل نداشتن اطلاعات از میزان حداکثر توان قابل تولید توسط واحد با کلاچ نصب شده در واحد، توان تولیدی واحد با توجه به شرایط شبکه و محیط افزایش می،یافت ولی به دلیل ناتوانی کلاچ در انتقال توان به پمپ سوخت مایع، صفحات کلاچ دچار لغزش شده و ضمن از بین رفتن کلاچ، موجب تریپ واحد و تحمیل هزینه‌های تریپ نیز می‌شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز