خبرگزاری کار ایران

کاهش سود خالص تولیدکنندگان سنگ‌آهن در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳

کاهش سود خالص تولیدکنندگان سنگ‌آهن در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳
کد خبر : ۱۵۴۸۷۹۹

تولیدکنندگان داخلی و خارجی سنگ‌آهن در ماه‌های گذشته با چالش کاهش تقاضا و افت قیمت سنگ‌آهن دست و پنجه نرم کردند. این مشکل سود خالص تولیدکنندگان را کاهش داد. آخرین صورت‌های مالی نشان می‌دهد سود خالص بعضی از تولیدکنندگان داخلی در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته‌است.

سود خالص بسیاری از تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان طی سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرد. با آغاز رکود در بازار محصولات فولادی و کاهش سطح تولیدات در چین قیمت سنگ‌آهن نیز نزولی شد و برای چند هفته در کانال ۹۰ دلار در هر تن معامله شد. افت قیمت سنگ‌آهن خبر بدی برای تولیدکنندگان معدنی در جهان بود، این چالش‌ها خیلی سریع در بازارهای داخلی نیز اثرگذار شد. کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی با افت قیمت محصولات صادراتی ایران همراه شد و قیمت سنگ آهن را متأثر کرد. حجم بسیاری از عرضه‌های سنگ‌آهن در بورس کالا طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ با درصدهای پایینی به فروش رسید.

سود خالص ۳ تولیدکننده داخلی گروه سنگ آهن در ۶ فصل اخیر به صورت نمودار زیر است:
 
کاهش سود خالص تولیدکنندگان سنگ‌آهن در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳

سود خالص کچاد، کگهر و کگل نسبت به زمستان ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. بیشترین سود این ۳ تولیدکننده مربوط به زمستان ۱۴۰۲ بود و سپس افت سنگینی به ثبت رساندند. کگل در تابستان ۱۴۰۳ سود خالص بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد ولی درآمد کچاد و کگهر به مراتب کمتر از مدت مشابه سال قبل است. به طور کلی سود خالص این تولیدکنندگان در فصل تابستان هر سال کاهش پیدا می‌کند. سود خالص این ۳ تولیدکننده از ابتدای سال ۲۰۲۴ کاهشی شد، این تاریخ همزمان با کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بود.

سود خالص کگهر در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ با کاهش ۲۰ درصدی از ۷,۰۵۰ میلیارد تومان به ۵,۶۱۸ میلیارد تومان رسید. این بیشترین کاهش سود خالص در میان تولیدکنندگان این گروه است. کچاد با افت ۱۹ درصد سود خالص در رتبه دوم قرار می‌گیرد. سود خالص کچاد در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ از ۱۱,۰۸۹ میلیارد تومان به ۹,۰۳۱ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در مقابل سود خالص کگل در بازه زمانی مورد بررسی ۱۳ درصد افزایش یافت.

کگل در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ به سود خالص ۴۵۰۴ میلیارد تومانی رسید و در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ به ۵,۱۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت. بررسی صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن نشان می‌دهد کاهش سود خالص آنها به مراتب کمتر از تولیدکنندگان بزرگ جهانی مانند تولیدکنندگان سنگ‌آهن در استرالیا است. انتظار می‌رود با اتمام محدودیت‌های توزیع برق در فصل تابستان تولید در فصل پاییز افزایش پیدا کند و این اتفاق می‌تواند سود خالص این تولیدکنندگان در ۳ ماه سوم سال را افزایشی کند. با این حال چالش‌های بازار جهانی مانند رکود بازار محصولات فولادی همچنان مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان است. تحلیل‌گران مدعی‌اند هیچ نشانه مثبتی از افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای جهانی دیده نمی‌شود.
 
 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز