خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از نقشه ژئوتوریسم ایران مطرح شد؛

آمادگی ایمیدرو برای همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

آمادگی ایمیدرو برای همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور
کد خبر : ۱۵۳۹۵۷۴

سرپرست ایمیدرو با بیان اینکه آماده همکاری با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در کمیته راهبری معدن وزارت صمت هستیم، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور رشد 13درصدی برای بخش معدن و رشد 8 درصدی برای بخش صنعت را در دستور کار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، «محمد آقاجانلو» معاون وزیر صمت و سرپرست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در مراسم رونمایی از نقشه ژئوتوریسم ایران گفت: سازمان ایمیدرو و مجموعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌‌معدنی کشور همکاری‌های دوجانبه و حتی چند جانبه و نقش موثر در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند و هر جایی که همکاری کامل شده برکت و نتیجه آن باعث توسعه کشور شده است.

وی با بیان این‌که برنامه هفتم توسعه کشور رشد 13درصدی برای بخش معدن و رشد 8 درصدی برای بخش صنعت را در دستور کار دارد، افزود: فرمایش مقام معظم رهبری مبتنی بر جایگزینی معدن به جای نفت است که این‌ موارد نشان می‌دهد که تا چه میزان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این امر موثر است و برای شروع این فعالیت باید همه نهادهای موثر کمک کند.

به گفته سرپرست ایمیدرو، همکاران ما در مجلس شورای اسلامی و همچنین بخش‌های خصوصی و ما نیز به عنوان بخش دولتی بایستی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان نقطه آغازین این زنجیره کمک کنیم تا قدمی در حوزه رشد و سرمایه‌گذاری برداریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پتانسیل معدنی موجود در ایران یک مزیت خدادادی است و قطعاً در زنجیره اقتصادی معدن می‌توانیم به موضوع جذب توریست بپردازیم و آن را توسعه دهیم.

آقاجانلو تصریح کرد: در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حوزه جذب توریسم چندین فعالیت در مناطق خور و بیابانک و معادن و انگوران انجام شده که برای جامع شدن این فعالیت‌ها می‌توان از نقشه ژئوتوریسم که در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده، استفاده کرد.

وی با بیان این‌که فعالیت جذب ژئوتوریسم در کنار فعالیت‌های معدن‌کاری حوزه اقتصاد را تقویت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: هدف ما در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران رسیدن به رشد اقتصادی 13 درصدی است که توسعه ژئوتوریسم به رشد اقتصادی کشور و بالا بردن GDP کمک خواهد کرد.

سرپرست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور از آمادگی سازمان متبوع خود در کمیته راهبری معدن وزارت صنعت معدن و تجارت و امضای تفاهم‌نامه دو جانبه جهت تسریع در دستیابی به اهداف تهیه نقشه ژئوتوریسم ایران خبر دارد.

نقشه ژئوتوریسم ایران اولین نقشه پوششی جهان است

در ادامه این نشست «مهران مقصودی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران گفت: این اولین نقشه ژئوتوریسم در جهان است که به صورت پوششی در مقیاس یک‌دویست و پنجاه‌هزارم کل کشور را پوشش داده است.

وی، با بیان اینکه نقشه ژئوتوریسم ایران نه تنها می‌تواند مورد استفاده بازدیدکنندگان جهت برنامه‌ریزی سفر و شناسایی مسیر قرار گیرد، تصریح کرد: مدیران نیز می‌تواند جهت برنامه‌ریزی به‌منظور تعیین مکان تابلوهای راهنما، شناسایی موقعیت ژئوسایت‌ها، مشخص کردن مسیرها، تعیین مناطق در حال تخریب و کمک به بخش آموزش در دانشگاه به توسعه گردشگری کمک کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که این اطلاعات موجود در نقشه ژئوتوریسم ایران در حوزه آموزش مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: نقشه‌های زمین‌شناسی تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دانشگاه‌ها به عنوان نقشه پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاعات زمین‌شناسی را بردارد که در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی به ما کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ژئو پارک‌ها و ژئوتوریسم در کشور مراحل آغازین و ابتدایی توسعه را طی می‌کنند و در جزیره قشم بیشتر گردشگران علاوه بر حضور در مناطق خرید به بازدید از مناطق دارای پتانسیل ژئوپارک نیز می‌پردازند.

مقصودی، ضمن اشاره به آثار بسیار ارزنده و دیدنی زمین‌شناسی در جنوب سمنان، گفت: تاکنون به این آثار و عوارض زیبای زمین‌شناسی توجهی نشده در حالی که در این منطقه علاوه بر آثار فرهنگی، آثار طبیعی زنده و غیرزنده، کرگدن‌های چهل هزار قبل، انسان‌های نئاندرنتال‌، معدن نمک، چاه‌نفت‌و...وجود دارد که گردشگران در صورت آشنایی و آگاهی از این پدیده‌‌ها می‌توانند مسیرهای مورد نظر را طی کرده و از این پتانسیل‌ها دیدن کنند. شایان ذکر است، دکتر مهران مقصودی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نظارت علمی و فنی تهیه نقشه ژئوتوریسم ایران و مدیر پرونده ثبت جهانی بیابان لوت در یونسکو را در کارنامه خود دارد.

آمادگی مجلس شورای اسلامی جهت هماهنگ از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور جهت دستیابی به اهداف تهیه ژئوتوریسم ایران

«رحیم کریمی» نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران با بیان این‌که نقشه بسیار کاربردی و مفید است، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی در صورتیکه نیاز به وضع قانونی برای حمایت و دستیابی به اهداف این طرح باشد، آمادگی خود را به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، بر اساس توضیحات ارائه شده نقشه ژئوتوریسم ایران بسیار کاربردی و جامع درمورد بخش گردشگری کشور است که تاکنون وجود نداشت که بر همین اساس بر خود واجب می‌دانم که از متولیان تهیه این نقشه تشکر کنم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز