مشترکان کدام پیامرسان اولین تماس با تلفن همراه را خواهند گرفت؟
وزیر ارتباطات اخیرا اعلام کرده که 3 پیامرسان داخلی شرایط ارائه سرویس تماس با تلفن همراه را دارا هستند؛ اما این سرویس چندی پیش به صورت گسترده توسط یکی از پیامرسانها به شکل موفقیتآمیز تست شده بود.
روز گذشته عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از «فراهمسازی امکان برقراری ارتباط بین پیامرسانهای ایرانی و اپراتورهای تلفن همراه داد» و گفت که تاکنون3 پیامرسان داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس call out را داشتهاند و برقراری سرویس برای آنها را به اپراتورها ابلاغ کردهایم.
وزیر ارتباطات درباره محدودیت ارائه این سرویس نیز عنوان کرد هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد حتما امکان ارائه سرویس call out برای آن فراهم میشود.
براساس اظهارات وی امید میرود تا یکی دو هفته آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.
اما این در حالی است که در ایام اربعین حسینی(ع) امسال، یکی از پلتفرمهای پیامرسان داخلی توانست این سرویس را در گستره وسیع و بدون هیچگونه اختلالی در اختیار زوار ایرانی قرار دهد.
در طرح ویژه روبیکا برای اربعین، تمامی زائران میتوانستند با سیمکارتهای همراه اول یا ایرانسل خود در کشور عراق، به صورت مستقیم با خطوط ثابت یا همراه ایرانی، تماس صوتی رایگان برقرار کنند.
این امکان با توجه رایگان بودن، بسیار مورد توجه مشترکان ایرانی حاضر در کشور عراق قرار گرفت و امکان دیگری که امتیاز این سرویس را بالاتر میبرد، این بود که شخص دریافتکننده تماس در ایران، هیچگونه نیازی به نصب روبیکا روی دستگاه خود نداشت.
بنابراین این تست سراسری موفق، گویای این است که دستاندرکاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به این نتیجه رسیدهاند که اکنون میتوان این سرویس ویژه را به صورت سراسری در کشور نیز راهاندازی کرد.
البته پیامرسانهای دیگر نیز طبیعتا باید امکان و قابلیت بهرهبرداری از آن را روی بستر خود فراهم کنند؛ با این حال منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مصاحبه اخیرش درباره پیامرسانهایی که ضوابط و شرایط ارائه سرویس call out را داشته باشند تا حدی شفاف و حداقل یکی از گزینهها (روبیکا) که دارای سرویسهای یکپارچه و جامع است به عنوان کاندیدای دریافت این مجوز به ذهن متبادر میشود.