خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت:

زیرساخت‌های فنی برگزاری آنلاین جشنواره فراهم شده/ برای مشکلات پیش‌بینی نشده‌ی فضای مجازی آماده‌ایم/طراحی «پلن B» برای شرایط کرونایی

زیرساخت‌های فنی برگزاری آنلاین جشنواره فراهم شده/ برای مشکلات پیش‌بینی نشده‌ی فضای مجازی آماده‌ایم/طراحی «پلن B» برای شرایط کرونایی
کد خبر : ۹۹۶۸۴۳

توحید معصومی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم نهایی برای برگزاری جشنواره به شکل مجازی یا حضوری گرفته شده است؟ گفت: تصمیم داریم تا با توجه به شرایط موجود کشور، انعطافی در برنامه‌های برگزاری جشنواره در نظر داشته باشیم تا در صورت نیاز، تغییراتی در اجرا انجام شود.

«توحید معصومی» دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به تشریح جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره متاثر از افزایش محدودیت‌های کرونایی در تهران و سایر شهرهای کشور پرداخت و گفت: پس از اعلام فراخوان، ۷۵ اثر در بخش صحنه‌ای، ۷۰ اثر در بخش خیابانی و ۳۳ در بخش دانشجویی به دست ما رسید. ارزیابی بخش خیابانی طبق فراخوان اعلام شده، بر اساس فیلم آثار بود که گروه‌های نمایشی به موقع فیلم آثارشان را به دبیرخانه رساندند و توسط هیئت ارزیاب بررسی و در نهایت ۲۰ اثر در این بخش به مرحله نهایی راه یافتند.

معصومی با اشاره به اینکه کرونا در بخش صحنه‌ای و دانشجویی، جشنواره را با تهدید بیشتری روبه‌رو کرده بود، گفت: از ابتدا تلاش‌مان بر این بود که بازبینی‌ها در این دو بخش زنده باشد اما چون به دلیل افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا و افزایش محدودیت‌ها، این امکان میسر نشد از گروه‌های نمایشی خواستیم تا فیلم کارشان را به ما ارائه کنند. با دریافت فیلم‌های بخش دانشجویی، آنها را به هیئت انتخاب جشنواره تحویل دادیم تا در خانه کارها را ببینند و یک جلسه جمع‌بندی با حضور داوران داشتیم که در نهایت ۱۲ اثر از این بخش به مرحله نهایی راه یافت.

او با بیان اینکه «چون بخش صحنه‌ای در همه جشنواره‌ها از حساسیت ویژه‌تری برخوردار است، جدولی برای بازبینی آثار این بخش منتشر کردیم» یادآور شد: بر این اساس، همه آثار طبق جدول از طریق ویدئوپروژکشن در تماشاخانه سرو نمایش داده شد و ۳ کارشناس هیئت انتخاب حدود یک هفته از ۹ صبح الی ۱۸ فیلم آثار را تماشا و ارزیابی کردند.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: برای اینکه گروه‌ها اطمینان پیدا کنند که کارشان دیده می‌شود، جلسات ارزیابی را با حضور داوران در تماشاخانه سرو برپا کردیم و قبل از شروع نمایش فیلم هم ارتباط آنلاینی با کارگردان اثر برقرار می‌شد تا اگر توضیحی دارند که معمولا در اجرای زنده به هیئت ارزیاب اعلام می‌کردند، برای کارشناسان به شکل آنلاین بگویند که این اتفاق افتاد و یکسری توضیح صحنه و مواردی دیگر اعلام شد و کارشناسان کارها را تا آخر دیدند.

معصومی تصریح کرد: ممکن است دغدغه‌هایی برای گروه‌های نمایشی وجود داشته باشد که کارشناسان، کار ما را ندیدند؛ اما برای اینکه این دغدغه را به صفر برسانیم به این شیوه بازبینی جمعی در تماشاخانه سرو رسیدیم و خوشبختانه هم تیم کارشناسی و هم کارگردان‌ها از این روند راضی بودند. در شب پایانی بازبینی هم نشستی برای جمع‌بندی صورت گرفت و ۲۵ اثر در بخش صحنه‌ای به مرحله نهایی راه یافت.

او یادآور شد: البته پیش‌بینی ما انتخاب ۲۰ اثر در این بخش بود اما به اصرار هیئت محترم انتخاب مبنی بر اینکه آثار شرکت‌کننده کیفیت خوبی دارند و خیلی نزدیک به‌هم هستند، با مجوز دبیر محترم جشنواره ظرفیت آثار مرحله نهایی بخش صحنه‌ای را به ۲۵ نمایش افزایش دادیم.

دبیر اجرایی این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: البته این نظارت و حساسیت فقط در بخش صحنه‌ای نبود؛ در بخش‌های دیگر هم در طول ارزیابی آثار در خانه و توسط کارشناسان، من و مدیر بخش مدام با داوران در تماس بودیم تا اگر مشکلی در پخش فیلم‌ها وجود داشت بتوانیم خیلی سریع نسخه سالم را به دست آنها برسانیم. بنابراین اطمینان می‌دهم که تمام آثار در هر سه بخش مسابقه توسط کارشناسان مربوط دیده شده‌اند.

معصومی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم نهایی برای برگزاری جشنواره به شکل مجازی یا حضوری گرفته شده است؟ گفت: تصمیم داریم تا با توجه به شرایط موجود کشور، انعطافی در برنامه‌های برگزاری جشنواره در نظر داشته باشیم تا در صورت نیاز، تغییراتی در اجرا انجام شود.

او تشریح کرد: چون در شرایط پایدار و متعادلی نیستیم، نمی‌توانیم مانند دوره‌های قبلی تصمیمی قطعی برای اجرای جشنواره بگیریم. بنابراین در کنار همه برنامه‌ها یک «پلن B» هم طراحی کرده‌ایم تا اگر شرایط سخت‌تر شد سراغ آن برویم.

معصومی تصریح کرد: آنچه تاکنون به‌طور قطعی مشخص شده، این است که بخش خیابانی به شکل زنده اجرا می‌شود؛ اما با رعایت تدابیر شدید بهداشتی و شیوه‌نامه‌های ابلاغ شده. برای نمونه، تعداد هتل‌های اقامت گروه‌های شرکت‌کننده را از یک به پنج هتل افزایش دادیم تا همه هنرمندان در یک محل تجمع نداشته باشند و زمان‌بندی‌هایی حتی برای صرف نهار و شام گروه‌ها تهیه کردیم تا امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آسان‌تر شود.

او با بیان اینکه «اجرای این زمان‌بندی‌ها می‌تواند کمی پیچیده باشد» گفت: برای اینکه بتوانیم جشنواره‌مان را سلامت به مقصد برسانیم ناگزیریم این موارد را تمام و کمال رعایت کنیم و طبیعتا گروه‌های نمایشی هم تمایل دارند که این اتفاق بیفتد. تحقق این امر نیاز به همتی عالی دارد و همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم پرچم جشنواره تئاتر مقاومت را بالا نگه داریم و خدای ناکرده منجر به پاک کردن کل صورت مساله نشود.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه «در مورد بخش‌های دیگر جشنواره تصمیم گرفتیم که آثار را به شکل آنلاین در یکی از پلتفرم‌ها و طبق جدولی از پیش تعیین‌شده نمایش دهیم» گفت: فقط مساله این است که قبلا باید آثار ضبط شده باشد؛ برای این منظور با گروهی حرفه‌ای در عرصه تولید فیلم‌تئاتر قراردادی بسته‌ایم که قبل از موعد جشنواره آثار را ضبط کنند و هم‌زمان با این پروسه، هیئت داوران هم در محل ضبط حضور داشته و به‌طور زنده به ارزیابی آثار می‌پردازند و پس از بسته شدن پکیج هر بخش، روی پلتفرم برای اکران آنلاین طبق جدول بارگزاری می‌شود.

معصومی همچنین درباره پیش‌بینی‌اش از ویژگی‌های این دوره جشنواره و استقبال مخاطب با توجه به اینکه اکران آنلاین جشنواره تئاتری، تجربه‌ای کاملا نو محسوب می‌شود، گفت: طبیعتا همین شرایط جدید، کار را برای ستاد اجرایی جشنواره سخت کرده است. از ابتدا به این سختی‌ها فکر کردیم و دو راه پیش‌روی‌مان داشتیم؛ یکی اینکه رویداد را به‌طور کلی تعطیل و به زمانی بهتر موکول کنیم که به دلیل نامشخص بودن زمان فروکش کردن بیماری، نمی‌توانستیم برای زمان برپایی آن در آینده برنامه‌ریزی کنیم. راه دیگر هم برگزاری جشنواره در تناسب با شرایطی بود که کرونا به ما تحمیل کرده. از آنجا که برپایی جشنواره تئاتر مقاومت، زیاد با تجمع و همایشی همراه نبود، تاکنون -که مرحله مشخص شدن آثار نهایی جشنواره است- در تمام بخش‌ها به نتیجه رسیده‌ایم و می‌خواهیم منزل آخر را با تجربه‌ای جدید استارت بزنیم که آزمون و خطای خاص خودش را دارد.

او تصریح کرد: می‌دانیم که اکران آنلاین، تاثیر و حس و حال یک جشنواره زنده را نخواهد داشت اما برای اینکه جایگزینی برای شور و هیجان جشنواره زنده پیدا کنیم، برنامه‌هایی در فضای مجازی تدارک دیده‌ایم. از جمله اینکه بخش ویژه‌ای با عنوان برگزاری آنلاین به برنامه‌های جشنواره اضافه کرده‌ایم که بخشی مجزا محسوب می‌شود و برای خودش کارشناسان فضای مجازی، پلتفرم و... دارد و همه ارکان جشنواره زنده گویی در این بخش مجازی خلاصه شده که حدود دو هفته است به‌طور شبانه‌روزی مشغول به کارند. گروه تصویربرداری برای ضبط آثار هم در همین بخش مشغول‌اند. الان برای ضبط تصاویر بخش کودک و نوجوان در آبادان هستند، بعد به خارک و سپس اصفهان و مشهد سفر خواهند کرد. همچنین برای هر یک از آثاری که روی پلتفرم قرار می‌گیرد، تیزری تبلیغاتی می‌سازیم که توسط ستاد برگزاری آنلاین جشنواره و گروه‌های نمایشی توزیع خواهد شد. در نهایت موارد دیگری هم مدنظر داریم که بتوانیم مخاطب را در فضای مجازی جذب کنیم.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در پاسخ به این سوال که آیا اکران آنلاین آثار جشنواره از نظر زیرساختی و شرایط فنی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود؟ گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز برپایی آنلاین جشنواره را تامین کرده‌ایم اما بالاخره هر آن ممکن است اتفاقی رخ بدهد و دچار مشکل شویم چون تجربه اول محسوب می‌شود. اما تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و هنوز روی آن کار می‌کنیم تا خطاها و توقف‌ها را به صفر برسانیم و بتوانیم ایام برگزاری مجازی جشنواره را بدون مشکل سپری کنیم.

معصومی در پایان با تشکر ویژه از هنرمندان شرکت‌کننده در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت که با توجه به شرایط کشور، فراتر از انتظار برگزارکنندگان روی خوشی به فراخوان جشنواره نشان دادند، گفت: حتی بعد از اعلام نتیجه‌ها، فکر نمی‌کردیم همه پذیرفته‌شده‌ها بتوانند فیلم آثارشان را برای ارزیابی به دست ما برسانند که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. جای تشکر دارد که خود هنرمندان تئاتر هم باوجود این همه مشقت و فضای نامطلوبی که کرونا در جامعه ایجاد کرده، تئاتر را رها نکرده و همچنان با عشق و علاقه به تولید اثر پرداختند و به جشنواره تئاتر مقاومت اعتماد کرده و آثارشان را برای ما فرستادند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز