معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:
از توصیهها برای اصلاح روند توزیع یارانه استقبال میکنیم/ انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات رقابت بر بستر رفاقت است/ ضمانت میکنم هرکه برنده شود، حامی همه رسانهها خواهد بود
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هجدهمین انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، دیدگاه این معاونت را نسبت به مدیران رسانه، نحوه برگزاری و فضای حاکم بر انتخابات تشریح و تاکید کرد: انتخابات محل رقابت بر بستر رفاقت است و ضمانت میکنم هرکه برنده انتخابات شود حامی همه رسانهها خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هجدهمین انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات با حضور محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (۱۸ آبان) برگزار شد و خدادی در این نشست دیدگاه این معاونت را نسبت به مدیران رسانه، نحوه برگزاری و فضای حاکم بر انتخابات تشریح و تاکید کرد: انتخابات محل رقابت بر بستر رفاقت است و ضمانت میکنم هر که برنده انتخابات شود حامی همه رسانهها خواهد بود.
خدادی در این نشست، گفت: این انتخابات دو سال یکبار برگزار و نفر برگزیده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی میشود. این انتخابات فرصتی است که خانواده رسانه یکبار دیگر کنار هم قرار بگیرند و یک فضای همبستگی همدلی و همافزایی شکل گرفته و در بستر رفاقت به رقابت بپردازند.
خدادی با بیان اینکه «ماهیت رسانه اساسا فدا شدن و تپیدن برای مردم است» گفت: رسانه در ایران منبعث از فرهنگ ما و آیین و اعتقادات ماست و یک پایه اساسا انسانی داد و معنا و حضورش تپیدن قلبش برای انسانهاست و این کار را تا حد فدای جان برای آرمانهای اعتقادی انجام میدهند.
او با اشاره به اینکه هجدهمین دوره انتخابات امسال با توجه به اینکه امسال محدودیتهای زیادی به دلیل کرونا ایجاد شد، گفت: اما طبق قانون وظیفه داشتیم این دوره را هم بر اساس نظم برگزار کنیم. در هجدهمین دوره این انتخابات نسبت به دوره گذشته شاهد رشد بیشتری در تعداد کاندیداها روبهرو هستیم بهطوری که ۲۱۴ نفر امسال نامزد شدهاند و از میان آنها ۱۱۱ نفر مدیرمسئول رسانههایالکترونیکی و ۱۰۳ نفر از رسانه مکتوب هستند. همچنین ۳۲ نفر از کاندیداها زن و مابقی مرد هستند که تعداد خانمهای شرکت کننده در کاندیداتوری انتخابات، این دوره رشد قابل توجهی داشته است.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به اینکه با احتساب آخرین انصرافها از کاندیداتوری در هجدهمین دوره این انتخابات، تا ۹.۳۰ صبح امروز ۱۶۳ نفر باقی ماندند، گفت: انتخابات هجدهمین دوره انتخاب نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات روز سهشنبه بیستم آبان به صورت الکترونیکی برگزار میشود و ۴ هزار و ۴۴ نفر واجد رای دادن هستند.
خدادی همچنین درباره سلامت انتخابات و نظارت بر آن گفت: آنچه برای ما از این انتخابات باقی میماند روح همدلی و همبستگی خانواده رسانه است. در نوع مواجهه با جریان رسانه هم به طور حتم ما مکلفیم انصاف را رعایت کنیم و تمام تلاشمان را کرده و خواهیم کرد تا فضای همکاری را نهادینه کنیم و بذر رفاقت را بیافشانیم و از آن محصولی بگیریم که امروز در فضای رسانهای کشور میبینید. همانطور که در فضای سخت کاغذ ما توانستیم با همین همکاری، مشکلات تحمیل شده را به حداقل برسانیم. در بُعد نظارت هم از پلیس فتا دعوت کردیم که نظارت جامع بر فرایند رایگیری داشته باشد تا غفلتی از طرف ما صورت نگیرد.
خدادی تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی و تمام ارکان آن خیلی شفاف و صریح است و اصل را بر بیطرفی گذاشته. تمام ۱۶۳ کاندیدای باقی مانده از نظر من یک کاندیدا هستند چون وجه مشترک همه آنها حمایت از خانواده رسانه است. ماهیت رسانه تعریف آرا و نظرات بین رسانه و بقا و رشد آن در انتقال صداهای مختلف جامعه و نمایندگی اقشار گوناگون است. همین فضا را در انتخابات هم خواهیم داشت.
خدادی با بیان اینکه «اساسا این آمادگی وجود دارد که به هر شکایت، پیشنهاد و نقدی برای اصلاح، رسیدگی کنیم چون تلاش ما اقدام در جهت موضوعاتی است که نفع جمعی خانواده رسانه را در پی دارد» گفت: سال گذشته در چنین روزهایی وضعیت سختی از نظر کاغذ داشتیم اما خوشحالم که سعی کردیم فضای پرتنش کاغذ را مدیریت کنیم. ما نهایت تلاش را برای حمایت از خانواده رسانه انجام دادیم. بهطوریکه از ابتدای امسال تا الان کوشیدیم به اندازه کل سال ۹۸ یارانه توزیع کنیم و همه این اقدامات برای این بوده که صدای مردم در رسانه دچار مخاطره نشود.
او همچنین با اشاره به خطراتی که روزنامهنگاران با آن مواجه هستند، گفت: تقاضای من از دستگاهها و ارکان کشور این است که مصاحبههای مطبوعاتی را در این ایام به صورت مجازی برقرار کنند تا همکاران مطبوعاتی ما در معرض کرونا قرار نگیرند.
خدادی درباره صحت انتخابات هم گفت: هرکسی هر جایی سوءتفاهم یا ابهام و اشکالی داشت اولین وظیفه من پاسخگویی به آن است تا شک را در مورد هر فرایندی در معاونت مطبوعاتی به یقین تبدیل کنم. معاونت مطبوعاتی اولین وظیفهاش ایجاد این فضای همدلی بر بستر مهارت و رو به جلو به عنوان یک نیاز واقعی است. لذا هر کسی علاقهمند است بیاید و فرایند رایگیری را ببیند. هر کسی میتواند بر این فرایند نظارت کند چون وظیفه ما شفافیت است و امر محرمانهای نداریم. اگر حرکت ما خطا باشد اصلاح میکنیم ضمن اینکه بسیاری از فعالیتهای ما با تذکر رسانهایها اصلاح شده است.
او تاکید کرد: اگر معاونت مطبوعاتی نتواند به طور کامل همه رسانهها را نمایندگی کند در عملکردش دچار خطا شده. فضای رسانهای باید محل نقد سازنده باشد و زاویههای پنهان را پیدا کند. ما در تحریم نیستیم ما در جنگ اقتصادی هستیم و قدرت اصلی کشور در این شرایط، علیرغم مشکلات، همبستگی مردم است.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه این نشست خبری برای تشریح دیدگاه معاونت نسبت به مدیران رسانه، نحوه برگزاری و فضای حاکم بر انتخابات و تاکید بر اینکه انتخابات رقابت بر بستر رفاقت است، بوده گفت: ضمانت میکنم هرکه برنده انتخابات شود حامی همه رسانهها خواهد بود و اصلاحطلب و اصولگرا و مستقل فرقی ندارد.
خدادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شایعه حمایت معاونت مطبوعاتی از یک کاندیدای خاص گفت: شنیدن شایعات برای من متولی ضرورت دارد اما جوابش ساده است؛ حمایت از کاندیدای خاص در بدنه معاونت تخلفی آشکار است اما تقاضا دارم گمانهها را جای اطلاعات قرار ندهید و برداشتی را بدون استناد، ارائه ندهید. هر مستندی قطعا منجر به اقدام خواهد شد و آمادگی رسیدگی را داریم.
او در پاسخ به سوالی دیگر درباره روند توزیع یارانه و حمایت دولتی از مطبوعات هم گفت: من در فضایی وارد مسأله کاغذ شدم که رسانهها به کف موجودیشان رسیده بودند اما امسال خوشبختانه هیچ رسانهای به دلیل کمبود کاغذ تعطیل نشد. البته که در جنگ اقتصادی هستیم و مشکلاتی وجود دارد. در مورد یارانه هم، شیوهنامه آن شفاف است و تکمیل هم خواهد شد. اما نباید روندی را به امید اصلاحی که روندش معلوم نیست، متوقف کرد. اگر کسی توصیهای برای اصلاح روند توزیع یارانه دارد، استقبال میکنیم.
خدادی در پایان با تاکید بر اینکه فرق است بین رسانهای که یارانه برای او بستر حرکتی به جلوست یا وسیله تامین معاش، گفت: در مدیریت رسانهای باید برگردیم به جریان عرضه و تقاضا. امروز اساس را روی یارانه و آگهی گذاشتهایم و مخاطب و فروش برایمان مهم نیست باید نظام عرضه و تقاضا را تقویت کنیم و انتخاب مردم را برای تولید محتوا ارجح بدانیم. تا وقتی درون باکس زندگی مردم قرار نگیریم این فضا با این مشکلات باقی میماند.