نشست آنلاین دبیر جشنواره برگزار شد؛
بودجه ۲.۵ میلیاردی جشنواره فیلم کوتاه تهران/ فیلمهای ایرانی اکران آنلاین ندارند/ ارسال ۷۰۰ فیلم به جشنواره امسال
سیدصادق موسوی در نشست رسانهای ویدیویی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: امیدوارم جشنواره سی و هفتم با شرایطی که کرونا به ایران و جهان تحمیل کرده است، دستاوردهایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقهمندان به محتوای تصویری سینمایی را فراهم کرده باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در قالب ویدیویی از صحبتهای دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران برگزار شد.
سیدصادق موسوی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست ضمن آرزوی عافیت برای اهالی رسانه و ادای احترام به مدافعان و شهدای سلامت گفت: امیدوارم شرایط کشور و جهان به شکلی پیش برود که بتوانیم از روزهای پس از کرونا به زودی یاد کنیم. سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران مقرر بود و هست که در آبان ماه طبق تقویم بینالمللی جشنوارهها برگزار شود اما به دلایل مختلف که مهمترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا (۷ آبان) فعالیتهای آنلاین خود را در قالب نشستهای تخصصی «۳۷-۲۰» آغاز میکند.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته میزبان مدرسان ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات در کاخ جشنواره با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقهمندان برگزار میشد امسال استفاده از ظرفیت اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی و فرهنگی خود را به صورت آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود و مباحث علمی و آموزشی که در این ۱۰ روز و در قالب هر شب دو نشست عرضه خواهد شد مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد.
دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد و مجموعا چهار هزار و ۹۸۶ فیلم کوتاه خارجی به دبیرخانه ارسال که بیشترین فیلمها از کشورهای فرانسه (۶۰۴ اثر)، آمریکا (۲۷۸ اثر)، هند (۲۷۰ اثر)، اسپانیا (۲۵۷ اثر) و آلمان (۲۱۵ اثر) به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان حدود یک درصد آثار انتخاب شدند، به این معنا که ۵۶ فیلم کوتاه خارجی به جشنواره امسال راه پیدا کرد. در بخش ملی هم نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم کوتاه مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی به دبیرخانه ارسال شد و این ایام به انتخاب آثار در بخش ملی و بینالملل گذشت که البته نتایج آن نیز منتشر شده است.
موسوی تاکید کرد: امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاوردهایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقهمندان به محتوای تصویری ما فراهم کرده باشد؛ ما توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بینالملل این اجازه را بگیریم تا فیلمهای خارجی راه یافته به جشنواره راه را به شکل آنلاین پخش کنیم، امیدوارم که امانت دار خوبی باشیم و این فیلمها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلمهای ایرانی، این آثار به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شود و مخاطبان و علاقهمندان فیلم کوتاه بتوانند از آنها استفاده کنند.
نمایش فیلمها، شاید وقتی دیگر
وی درباره شیوع کرونا و برگزار نشدن حضوری جشنواره گفت: جشنواره در بخش نمایش برگزار نمیشود و به زمان دیگری موکول شده است که من هم نمیدانم چه زمانی است اما امیدوارم به زودی محقق شود. نمایش فیلمها در حوزه بین الملل حتما آنلاین خواهد بود چون اجازه این اقدام را از صاحبان آثار گرفته ایم. در بخش ملی برای حفظ امنیت آثار صرفا فیلمها در سینما نمایش داده خواهد شد.
وی افزود: اما اگر شرایط به نحوی پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از دست دهیم حتما میتوانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفا به دست داوران برسانیم و داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیهای مجازی برگزار کنیم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید موضوع در شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود.
هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلمها وجود ندارد
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره تمهیداتی به جهت قاچاق نشدن آثار در صورت اکران آنلاین گفت: هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلمها وجود ندارد لذا از پخش آنلاین فیلمهای ایرانی بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راههای مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود داشت اما همه آنها راه حلهای دیگری هم برای قاچاق چیان فیلمها داشت. آثار بخش ملی جشنواره امسال یا در سینما پخش خواهد شد یا پخشی نخواهد داشت و نهایتا داوری خواهد شد اما در حوزه بین الملل از صاحبان آثار اجازه گرفتیم تا در شبکههای ملی خود آثار را پخش کنیم. همانطور که میدانید امکان استفاده از پلتفرمهای داخلی از خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق باعث میشود آثار بخش بین الملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بسترهای ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود.
فیلمهای ایرانی پخش آنلاین نمیشوند
موسوی با بیان اینکه فیلمهای جشنواره از طریق پلتفرمها پخش نمیشود گفت: در بخش بین الملل با توجه به اجازهای که از صاحبان آثار دریافت کردیم، فیلمها در پلتفرمها پخش خواهد شد، اما در بخش ملی نه و اگر سینماها باز نشوند، ما هیچ فیلم ایرانی را در قالب پلتفرمها و تلویزیون نمیتوانیم پخش کنیم.
بودجه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی جشنواره
وی درباره بودجه امسال جشنواره گفت: در خصوص بودجه جشنواره آنچه مصوب شده است در تفاهم نامه بین سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینکه تا چه اندازه از این اعتبار صرف خواهد شد، منوط به برگزاری جشنواره خواهد بود. به محض برگزاری جشنواره اسناد آن و همچنین اگر حمایتی از اسپانسرها جذب کنیم مانند هر سال در قالب شفافسازی فعالیتها منتشر خواهد شد.
دبیر جشنواره درباره حمایت از اثر برگزیده جشنواره هم گفت: در خصوص حمایت از اثر برگزیده برای تولید فیلم بعدی، این مساله همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری از جشنوارهها این جایزه را برای حمایت از تولید فیلم بعدی اعلام میکردیم اما در تولید فیلم بعدی، فیلمنامه و… صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمیرسد. لذا به نظرم این وعده واقع بینانه نبوده و خیلی محقق نمیشده است. به نظرم باید این دو امر را مستقل از یکدیگر دید و حمایت از فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمیتواند جایزهای برای فعالیت امروز او باشد.
تولید ۱۷۰۰ فیلم کوتاه در سال
موسوی درباره تاثیرگذاری کرونا بر کیفیت آثار جشنواره گفت: ما کیفیت را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته است و نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم ایرانی در بخشهای مختلف تولید شده است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلمهایی با موضوع کرونا، مصائب آن و تلخ کامیهای آن بود. حقیقتا فیلم کوتاه همواره همینطور بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده میشود، واکنش نشان میدهد و کرونا هم که فکر میکنم یکی از غریبترین اتفاقات جهان است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. تعدادی از آثار با موضوع کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه ما رسید و برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند.
راهیابی ۷۰۰ اثر به جشنواره امسال
وی با اشاره به حمایت جشنواره از تولیدات گفت: جشنواره در حقیقت فراخوانی دارد در آن که اولویتها اعلام شده و بخشهای متعدد و جوایز هریک اعلام شده است. اما مهمترین نکته که در سوال شما نهفته بود و باور شخصی من است، این است که فیلم کوتاه به دلایل مختلف علاقهمند است به موضوعات ملتهب بپردازد. اشکالی ندارد اگر از ظرفیتهای دراماتیک بهتری میخواهد استفاده کند و در آن زمان محدود زیر ۳۰ دقیقه که ما تعریف میکنیم میخواهد بر مخاطب اثربخش باشد.
وی در ادامه گفت: حدود هزار و ۷۰۰ اثر به جشنواره امسال راه پیدا کرد، بخش کمی از آن تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران بوده است، من درباره باقی تولیدات کشور نمیتوانم نظر دهم اما امیدوارم و دنبال میکنم تمام آثاری که در انجمن جوانان سینمای ایران تولید میشود حال و هوای من هنرمند، من جوان، من شهروند، من کارمند و من ایرانی امروز را بهتر کند و برای آینده امروز من روزهای پررونقتری را رقم بزند. میپذیرم که بسیاری از فیلمهای کوتاه حال و هوای تلخ و گزندهای دارند، امیدوارم در بسیاری از این آثار هم بتوانیم خیرخواهی را دنبال کنیم. در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران به طور جدی امیدوارم سال آینده بتوانیم تولیداتی را معرفی کنیم که علی رغم این سال سخت و شرایط غیرقابل پیش بینی کرونا و مشکلات اقتصادی و تحریمهای ظالمانه و حال و هوای فعلی جوانان فیلمساز که ممکن است چندان امید بخش نباشد، آنها از ابراز فیلم کوتاه استفاده کنند تا حال و هوای امروز مردم را بهتر کنند.
کمیت تولیدات تهران و استانها در جشنواره
سید صادق موسوی در ویدیوی نشست رسانهای سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توضیحاتی را درباره کمیت تولیدات تهران و استانها ارایه کرد.
دبیر جشنواره ضمن قدردانی از همراهی همیشگی اهالی رسانهها که همیشه فیلم کوتاه، جشنواره و انجمن سینمای جوانان را همراهی کردند، گفت: وقتی نتایج فیلمهای راه یافته به جشنواره منتشر شد، با تاخیر هم بود و علت تاخیر هم طولانی بودن فرآینده انتخاب و ارسال ۱۷۰۰ فیلم به جشنواره بود، برخی از فیلمها باید از شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی موفق به اخذ پروانه نمایش میشدند و به این دلیل فرآیند انتخاب و اعلام زمان برد. وقتی کامنتها را خواندم مقداری متاثر شدم، از این حیث که سوتفاهمهایی ایجاد شده است و برخی از فیلمسازان حاضر در شهرستانها کامنت میگذاشتند که جشنواره برای کارگردانان تهرانی است چون اثر تولید شده از تهران به جشنواره راه پیدا کرده است و چون داوران تهرانی هستند یا اینکه این فیلمها دعوت شده اند، اساسا جشنواره به اسم خود بازگشته چون نامش جشنواره تهران است و از این دست سوتفاهمهایی که معمولا وجود دارد.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فکر میکنم عمده داوران و تولید کنندگانی که در جشنواره فعالیت داشته و دارند، پایگاهشان در شهرستان هاست و از شهرستانهای مختلف فیلمسازی را شروع کردند، شاید الان در تهران ساکن هستند و به فیلمسازی میپردازند اما این تعلق خاطر که خدایی نکرده نگاه شهرستانی ستیزی در تصمیمات ما باشد، درست نیست و مطلقا اینطور نبوده است. اینکه بخواهیم بگوییم جشنواره فیلم کوتاه تهران باید سهمیهای برای شهرستانها قائل باشد دست کم تا به حال در شورای سیاستگذاری چنین چیزی مطرح نشده است. برخی هم این ایده را دارند که جشنواره به بخش الف و ب تقسیم شود تا فیلمهایی که از کلان شهرها که احتمالا شرایط اقتصادی و امکانات بهتری دارند در یک رقابت قرار بگیرند و فیلمهایی که مثلا در شهرهای کوچکتر و حتما با امکانات کمتر تولید شدهاند در یک رقابت دیگر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: جشنوارههای منطقهای فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان نیز با همین هدف توجه به تولیدات سایر استانها برگزار میشوند و سالانه سه جشنواره منطقهای در انجمن برگزار شده است. مطمئنم هیچ نگاهی از شورای سیاستگذاری و ستاد برگزاری جشنواره وجود ندارد که نه تنها به آثار شهرستانی توجه نکنیم بلکه خلاف آن است و همیشه در داوران، اعضای هیات داوران توجه دارند که اثر از کدام شهر آمده و با چه امکاناتی تولید شده است.
سید صادق موسوی در پاسخ به برخی گلایهها در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان هم که برخی از دوستان کامنت میگذاشتند جشنواره تنها آثار انجمن را میپذیرد و در جدول نمایشها میگذارد، باید بگویم که سال گذشته مجموعا ۲۷ درصد آثار راه یافته به جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان بود. امیدوارم ظرف دو روز آینده دوستان من در ستاد خبری این خبر را منتشر کنند که چه تعداد از آثار بخش ملی جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان ایران است. هر چند طبیعی است که بیشتر آثار متعلق به انجمن باشد چون انجمن مهمترین مرکز تولید فیلم کوتاه تهران است ولی مطلقا چنین سیاستی نداریم که اگر اثری تولید انجمن یا تهران نباشد از اولویت کمتری برخوردار باشد.
وی افزود: میفهمم دوستان جوان من، هنرمندان فیلمساز خوب کشورم با چه سختیهایی کار میکنند و منابع مالی خود را تامین میکنند و با چه رویاها و آرزوهایی پا در مسیر ساخت فیلم کوتاه گذاشتند و دوست دارند در مهمترین ویترین فیلم کوتاه کشور که جشنواره فیلم کوتاه تهران است، دیده شوند اما قبول کنید از یک رقابت تنگاتنگ که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم ایرانی برای آن ثبت نام کردند و حداکثر ۱۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا میکنند ما باید منتظر این گلهها و نارضایتیها باشیم. بیش از ۹۰ درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا نمیکنند اما به این دلیل بخواهیم جشنواره را متهم به توجه ویژه به تهرانیها و تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران کنیم از انصاف به دور است. امیدوارم این همه فیلم خوبی که تولید میشود و ممکن است ما نتوانیم در جشنواره میزبانشان باشیم بتوانند به جشنوارههای معتبر دیگر داخلی و خارجی راه پیدا کنند و اگر فیلم خوبی باشند و هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با مهربانی کافی با آنها برخورد نکرده باشد و قدرشان را به جا نیاورده باشد، حتما در جشنوارههای دیگر قدرشان به جا آورده خواهد شد، دیده میشوند، شناخته میشوند و میتوانند جایزه کسب کنند.