خبرگزاری کار ایران

بررسی نظام آموزش مجازی با بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران»

بررسی نظام آموزش مجازی با بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران»
کد خبر : ۹۶۴۱۱۴

نشست نقد و بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» با بررسی نظام آموزش مجازی و در دسترس قرار دادن منابع به صورت دیجیتال در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست نقد و بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» با حضور حسین میرزایی رییس پژوهشکده فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فریدون رحیم زاده و حسین ابراهیم آبادی از اعضای هیات علمی این وزارتخانه در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری موسسه فرهنگی حافظ رویش برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین میرزایی رییس پژوهشکده فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش مجازی به عنوان مبحث مستقل در کتاب جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران مطرح شده و علی رغم اینکه آموزش مجازی از سال های گذشته در کشور مطرح شده و زیرساخت‌های قابل قبولی نیز برای این طرح ایجاده شده است؛ اما تاکنون اراده ای حمایت گر برای پیشبرد این مهم وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش آموزش عالی کشور در سال گذشته حدود 3 میلیون و 300 هزار دانشجو در سراسر دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند که از این بین تا سال گذشته فقط 36 هزار نفر از این دانشجویان از طریق آموزش مجازی به تحصیل پرداختند؛ به عبارت دیگر فقط یک درصد از نظام آموزش عالی کشور در حوزه آموزش مجازی رسماً فعال بوده است.

میرزایی افزود: با وجود چنین شرایطی که فقط یک درصد از نظام رسمی آموزش عالی کشور عملاً سیستم خود را بر آموزش مجازی معطوف کرده بود، با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد جهش بزرگی در این عرصه بودیم به طوری که 100درصد فعالیت ها در این نظام الکترونیکی شد.

وی یادآور شد: هم اکنون با رواج آموزش مجازی والدین 15 میلیون دانش آموز در کشور وارد عرصه شده اند که بی تردید اختلالاتی را در پیشبرد امور روزمره آنها ایجاد کرده است؛ با تهیه این کتاب و مجموعه های دیگر سعی شده با بهره مندی از راهنمایی های صاحبنظران و اندیشمندان گام مثبتی برای مدیریت این بحران برداشته شود.

در ادامه این نشست فریدون رحیم زاده عضو هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کتاب پژوهشی «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» در شرایط خاص، ویژه و اضطراری و با شیوع ویروس کرونا تهیه شد و کتاب دارای 38 مقاله است.

وی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور 2بخشنامه به دانشگاه ها برای مدیریت این شرایط ابلاغ شد که در هر 2مورد، آموزش عالی کشور نشان داد که آمادگی چندانی برای مواجه شدن با این شرایط را ندارد و کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» توانست تا حدودی ضعف های موجود را از میان بردارد.

حسین ابراهیم آبادی عضو دیگر هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون دنیا در حال تجربه آموزش مجازی است و در چنین شرایطی سبک یادگیری، الگوها، روابط و تعاملات باید تغییر کند.

نشست نقد و بررسی کتاب «جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران» با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و از طریق اینستاگرام اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آدرس andishgah.nlai پخش شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز