کارگردان نمایش «بیداری»:
مسئولان برای بیکاری هنرمندان تئاتر فکر کنند/ حمایتها هنوز در حد حرف است
داود دانشور با تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان تئاتر در روزهای کرونایی و مشکلات ناشی از بیکاری، گفت: ما متعهد هستیم حتی اگر یک نفر هم بلیت نمایش را میخرد برای همان یک نفر هم کار را اجرا کنیم اما با این وضعیت نمیتوان روی فروش بلیت حساب کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «بیداری» به کارگردانی داود دانشور از روز گذشته در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. نمایشنامه «بیداری» نوشته ژولیان گارنر با ترجمه دانشور سال گذشته منتشر شد و اینکه در روزهای شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکلهای بهداشتی روی صحنه رفته است. رضا امامی، گیلدا حمیدی، افشین زارعی و فرزانه نشاط خواه بازیگران این نمایش هستند.
داود دانشور کارگردان تئاتر با اشاره به اجرای نمایش بیداری که از روز گذشته در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است به ایلنا گفت: قرار بود این نمایش چند ماه پیش روی صحنه برود که به خاطر وضعیت سالنهای نمایش در پی شیوع بیماری کرونا، چند بار نوبت اجرای نمایش «بیداری» عقب افتاد تا اینکه در این بازه زمانی فرصت اجرا فراهم شد و با مشورتی که با اعضای گروه داشتم، تصمیم گرفتیم به دلیل اینکه امکان اجرا در زمان دیگر برای گروه سخت میشد، نمایش را روی صحنه ببریم.
وی در ادامه گفت: نمایش بیداری نوشته ژولیان گارنر نمایشنامهنویس بلژیکی است که چهار پرسوناژ دارد. من سال گذشته این اثر را ترجمه کردم و باتوجه به مضمون خوبی که داشت، تصمیم گرفتم آن را اجرا کنم. اجرای نمایش در شرایط شیوع ویروس کرونا سخت است و باید منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی برای نمایش میافتد و چه میزان مخاطب برای دیدن آن میآیند. مضمون این نمایش اجتماعی است و درباره باورها و عقایدی که در یک جامعه میتواند موجب رشد و شکوفایی آن شده و یا به سمت تباهی پیش ببرد، صحبت میکند. مهمترین عنصر نمایش «بیداری» روابط میان آدمها است و افراد مختلف با شرایط مختلف تلاش میکنند در جامعهای که با افکارشان درست کردند، زندگی کنند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به قهرمان اصلی این نمایش که یک معلول ذهنی است و مخاطب با یک نمایش کم پرسوناژ روبرو است، گفت: قبل از اینکه تمرینهای نمایش را آغاز کنیم در جامعه معلولین ذهنی حضور پیدا کردم و درباره مدلهای مختلف و حالتهای مختلف آنها تحقیق کردم. مدلهای مختلفی از نوع معلولیت این عزیزان وجود دارد. بعضی از آنها نوع پیشرفته معلولیت را دچار هستند و برخی حالتهای کمتری را دارا هستند. به دلیل تنوع معلولیتهای ذهنی نمیتوانستم در اجرای این پرسوناژ به سراغ یک نوع خاص بروم برای همین سعی کردم تمرینها به سمتی حرکت کند که به سمت برخی خصوصیات این بیماری ببرد که در سطح کارکرد صحنهای معقول و منطقی به نظر بیاید.
دانشور درباره وعدههای حمایت از اجرای نمایش «بیداری» گفت: هیچ گاه به اندازه امروز وضعیت تئاتر از لحاظ جذب مخاطب دچار ابهام نبود. فعلا حرفها در حد همان وعده است و عملی نشده اما امیدواریم در این شرایط که گروههای تئاتری از خودگذشتگی میکنند حمایتهایی هم در راستای بقای گروهها و نمایشهای روی صحنه صورت بگیرد.
وی در ادامه گفت: بر اساس روال معمول مبالغی از سوی مرکز هنرهای نمایشی در اختیار گروههای تئاتر قرار میگیرد که این مبلغ هنوز پرداخت نشده است. واقعیت این است تا امروز هر چه هزینه برای اجرای این نمایش شده از جیب خرج کردیم و هنوز برآورد قیمتی که ارائه دادیم پاسخی برای نحوه پرداخت آن ندادند. نیت من این بود در این شرایط که کار کردن در تئاتر سخت شده کاری کنیم مبلغی هر چند کم و ناچیز به اعضای گروه تعلق بگیرد تا از لحاظ معیشتی بتوانند امورات خود را بگذرانند. انتظار میرود مرکز هنرهای نمایشی در این اوضاع دست و دلبازتر و همدلتر با گروههای تئاتر برخورد کند چراکه در این اوضاع و با اعلام ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مخاطب در سالنهای اجرا نمیتوان به فروش گیشه امیدوار بود و دولت بیش از گذشته باید حواسش به اهالی تئاتر باشد. ما متعهد هستیم حتی اگر یک نفر هم بلیت نمایش را میخرد برای همان یک نفر هم کار را اجرا کنیم اما با این وضعیت نمیتوان روی فروش بلیت حساب کرد.
دانشور در ادامه گفت: وضعیت معیشتی اهالی تئاتر اصلا خوب نیست و با وضعیت گرانی و تورم که بسیاری از آنها مجبور هستند اجاره خانه بدهند با این موج بیکاری به دلیل اجرا نشدن نمایشها باعث شده بسیاری از هنرمندان در شرایط سخت معیشتی باشند. در ماههای اول شیوع ویروس کرونا بستههای معیشتی میان هنرمندان توزیع شد اما با یکبار توزیع کاری پیش نمیرود و باید این دست حمایتها تداوم داشته باشد.