در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
«رفیق» را ۲۰ روزه تولید کردیم/ شرایط سخت تولید تنها به دلیل بیبرنامگی است/ مدیران تلویزیون اعتقادی به برنامهریزی ندارند
رضا حماسی از مراحل ضبط این برنامه عاشورایی که روزهای پایانی پخش خود را از شبکه چهار سیما پشت سر میگذارد، سخن گفت. او از نبود برنامهریزی دقیق در مدیریت تلویزیون و تصمیمهای دقیقه نودی انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد تولید برنامههایی مانند «رفیق» کمتر درگیر کاغذبازیهای اداری در روند تولید شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ویژه برنامه «رفیق» که همراه با قطعات نمایشی و به صورت سیاه و سفید پخش میشود، با نگاهی متفاوت روایتگر واقعه عاشورا از دیدگاه رفقا و یاران امام حسین علیهالسلام است. این برنامه که از روز نخست ماه محرم روی آنتن شبکه چهار سیما رفت در ۱۳ قسمت داستانهایی را پیرامون شخصیتهای تاریخی واقعه عاشورا مطرح میکند. کارگردان این برنامه علی میرمیرانی و تهیهکننده آن رضا حماسی است.
رضا حماسی، تهیهکننده برنامه رفیق که شبهای دهه اول محرم از شبکه چهار سیما پخش شد، درباره ساخت این برنامه ترکیبی به ایلنا گفت: ایده ساخت این برنامه حدود سه ماه پیش مطرح شده بود و حدود ۲۰ روز پیش از آغاز ماه محرم از سوی شبکه چهار تصویب شد که این کار را بسازیم. از همان زمان کارهای پیشتولید و ضبط برنامه در یک زمانبندی بسیار فشرده آغاز شد که از مرحله تولید تا پخش تنها ۲۰ روز فرصت داشتیم تا کار را آماده کنیم و پیش از آن نیز تنها یکسری از متنها آماده شده بود که درنهایت به دلیل داشتن یک تیم خوب و حرفهای توانستیم قسمتهای برنامه را به موقع به ضبط برسانیم.
انگار مدیران فراموش میکنند چه زمانی ماه رمضان یا محرم یا عید نوروز از راه میرسد و هربار غافلگیر میشوند اما این بیبرنامگی به گروههای تولید فشار زیادی میآورد
این تهیهکننده در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آنکه تلویزیون میداند زمان پخش برنامههای مناسبتی چه روزی در تقویم است اما بازهم کارهایی از این دست را به دقیقه نود واگذار میکند؟ گفت: متاسفانه تلویزیون و مدیران آن هیچ وقت اولویتی برای ساخت برنامههای مناسبتی ندارند و همیشه این دست آثار با مشکلاتی مشابه در تولید روبرو هستند. نمیدانم مشکل از کجاست و چرا هیچ وقت تصمیمی برای عادی شدن شرایط تولید گرفته نمیشود. این موضوع فقط مختص برنامه «رفیق» هم نیست و درباره بیشتر برنامههای مناسبتی در طول سال اتفاق میافتد. انگار مدیران فراموش میکنند چه زمانی ماه رمضان یا ماه محرم و یا عید نوروز از راه میرسد و هر بار غافلگیر میشوند. این بیبرنامگی به گروههای تولید فشار زیادی میآورد. همین الان که من صحبت میکنم تنها دو قسمت از برنامه آماده پخش است و هنوز ما درگیر تدوین و ضبط قسمتهایی از برنامه هستیم. میز تدوین ما با سه تدوینگر همزمان تلاش خودش را میکند که کار را به نتیجه برساند. من تصمیمگیرنده درباره این موضوع نیستم و به عنوان تهیهکننده مستقل با تلویزیون همکاری میکنم و نمیدانم چه تصمیمهایی در مدیریت صداوسیما وجود دارد که همواره با مشکل زمانبندی برای تولید آثار مناسبتی روبرو هستیم.
حماسی در پاسخ به این پرسش که برای ساخت برنامههای مذهبی هم تهیهکنندگان باید اسپانسر جذب کنند؟ گفت: خوشبختانه در زمینه ساخت آثار دینی و مذهبی این مورد وجود ندارد و یکی از دلایلی که پذیرفتم با تمام شرایط سخت تولید بازهم تصمیم بگیرم با تلویزیون همکاری کنم، نبود دغدغههای جذب اسپانسر بود و از طرفی خیلی دوست داشتم با شبکه چهار که شبکه فرهیختهای است، حتما کار کنم. مدیر گروه شبکه چهار هم با ما خیلی همراهی کرد و حامی ما بود اما گلایهام از این موضوع است که برای انجام کاری که دغدغه مدیران شبکه هم بود خیلی هماهنگی میان گروههای مدیریتی وجود ندارد و کلیت شبکه یکدست نیست. شاید گفتنش هم خیلی جالب نباشد اما با وجود آنکه برنامه آخرین قسمتهایش در حال پخش است و تا پایان هفته تمام میشود، هنوز هیچ قراردادی میان ما و شبکه امضا نشده است و هنوز درگیر پروسههایی است که نتیجهای هم ندارد. ما به عنوان یک شخص حقیقی به همراه گروهمان میتوانیم در کمتر از ۳۰ روز یک برنامه با این حجم از تولید را به سرانجام برسانیم اما تعجب میکنم که چطور هنوز یک قرارداد عادی که یک روال معمول در شبکههای تلویزیون به امضا نرسیده است. این شاید یکی از ایرادهای سیستم مدیریت دولتی است که همپای بخش خصوصی نمیتواند حرکت کند و در زمینه تولید بازوی محرک خوبی نیست و همواره در تولید به سد سیستم تنبل و کند اداری برخورد میکنیم. شاید اگر نیاز هست که روزگاری اتفاق خوبی در کشور بیفتد باید به این موضوعها هم بیشتر دقت کنیم و کاغذبازیها و بروکراسی بیدلیل و وقتگیر را کنار بگذاریم.
این تهیهکننده تلویزیون درباره همکاری با علی میرمیرانی در مقام کارگردان گفت: در طول ۱۰ سال گذشته کارهای مختلفی با همکاری هم انجام دادیم و همواره نتیجه کار با علی میرمیرانی مطلوب بوده است. او ذهن خلاقی دارد و واقعیت این است که طرح برنامه «رفیق» را او به من پیشنهاد کرد و به مرحله تولید رسید.