خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

بازهم حریم نقش جهان نقض شد/ منکر اصلاحات بازسازی‌ها نیستیم/ درصورت افزایش ارتفاع برخورد می‌کنیم/ ساخت و ساز خیابان استانداری همچنان متوقف است

بازهم حریم نقش جهان نقض شد/ منکر اصلاحات بازسازی‌ها نیستیم/ درصورت افزایش ارتفاع برخورد می‌کنیم/ ساخت و ساز خیابان استانداری همچنان متوقف است
کد خبر : ۹۵۴۵۵۰

معاون میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: از آنجا که حساسیت‌ها در خصوص گذر تاریخی سعدی و پشت مطبخ زیاد است مستندسازی‌ها قبل از شروع بازسازی انجام شده بود تا اگر شاهد تغییراتی بعد از بازسازی باشیم، با آن برخورد کنیم. منکر آن نیستیم که اصلاحاتی انجام شده اما هیچ افزایش ارتفاعی نداریم و دوباره بررسی می‌کنیم اگر چنین امری اتفاق افتاده باشد، برخورد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر طاهری (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان) با اشاره به آنچه که در گذر سعدی و پشت مطبخ در نزدیکی و در حریم میدان نقش جهان در جریان است، گفت: گذر سعدی، گذری منتهی به میدان امام و حد فاصل خیابان استانداری و میدان امام است. این گذرها تاریخی هستند و تمام بناهایی که در این گذر قرار دارند، وضع موجود هستند. طی دو دهه گذشته، تلاش‌های زیادی انجام شده تا این گذرها از مسیرهای سواره به مسیرهای پیاده تبدیل شود.

او ادامه داد: این گذر سنگفرش و بدنه‌سازی شده است اما نباید فراموش کرد که بدنه این گذر طی چند صد سال گذشته مخدوش شده است چراکه هر کس طی آن سال‌ها درصدد ساخت و ساز برآمده بود و آنچه اکنون با آن روبه رو هستیم، وضع موجود است. بیشتر بناهای این گذر تجاری هستند و امکان تخریب آنها یا دادن شکلی واحد به آنها امکان پذیر نیست.

طاهری یادآور شد: با همکاری شهرداری اصفهان، طرح ساماندهی بدنه و کف‌سازی گذر سعدی و پشت مطبخ انجام شد. حتا برای آنکه سیمای شهری این گذر به سبب آن محل رفت و آمد گردشگران است، شمایل خوبی پیدا کند بدنه‌سازی انجام شد. پوسته‌ای در دو طرف گذر ایجاد کردیم که سیمای ناخوش آیند قبلی پوشش داده شود. درعین حال آنچه اکنون تحت عنوان بازسازی انجام می‌شود،‌ وضع موجود است و ساخت و ساز انجام نمی‌شود.

معاون میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به این سوال که کارشناسان امر و معماران معتقد هستند، تحت عنوان بازسازی شاهد افزایش ارتفاع و نقض حریم نقش جهان هستیم، گفت: همانطور که از نام بازسازی مشخص است، تخریب و ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد و وضع موجود، ساماندهی می‌شود. هر شخص هر ارتفاع و ساخت و سازی که داشت، حفظ و فقط ساماندهی و بازسازی شده است. اگر موردی باشد که به بهانه بازسازی درصدد افزایش ارتفاع برآمده باشد، با آن برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به آنکه عکس‌ها و مستندات بناهای موجود در گذر سعدی و پشت مطبخ قبل و بعد از بازسازی موجود است، اظهار کرد: از آنجا که حساسیت‌ها دراین خصوص زیاد است، مستندسازی‌ها قبل از شروع بازسازی انجام شده تا اگر شاهد تغییراتی بعد از بازسازی باشیم، با آن برخورد کنیم. البته منکر آن نیستیم که اصلاحاتی انجام شده شاید به دلیل این اصلاحات اینگونه تصور می‌شود که نو سازی انجام شده درحالیکه فقط وضع موجود، بازسازی شده است. نماها ممکن است تغییر کرده باشد اما ارتفاع تغییر نکرده. هیچ افزایش ارتفاعی نداریم و دوباره بررسی می‌کنیم اگر چنین امری اتفاق افتاده باشد، برخورد می‌کنیم.

طاهری درخصوص ساخت جان پناه‌ها و احتمال تخطی آن‌ها از ارتفاع مجاز حریم نقش جهان، گفت: جان‌پناه‌ها برای خواناسازی ارتفاع‌ها است که به نوعی خط آسمان تنظیم شود. بیشتر ساماندهی نما و بدنه مدنظر است و حتا ممکن است جزء بنا به حساب نیایند و ازجمله ارتفاع قرار نمی‌گیرند. البته ممکن است در حدود ۱۰ تا ۲۰ سانت برای ساخت این جان‌پناه و تنظیم خط آسمان، ارتفاع افزایش یافته باشد.

معاون میراث فرهنگی اصفهان درخصوص ساخت و ساز بنایی که در خیابان استانداری در  جریان بود و با رای دیوان عدالت اداری موفق شده بود اجازه ساخت و ساز تا ارتفاع ۹ متر را دریافت کند، گفت: با ورود دادستانی و مسئولان قضایی و سایر مسئولان ذیربط، این ساخت و ساز متوقف شده است و یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز نظارت‌های لازم را دارد.

فریدون الهیاری (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان) نیز با تایید صحبت‌های معاون میراث فرهنگی این استان، به ایلنا گفت: هر بنایی که تخریب شود، باید ضابطه ارتفاع را رعایت کند اما ممکن است مالک بخواهد یک بنا را مرمت و بازسازی کند که در این میان آنچه در گذر سعدی در جریان است اینگونه است و تخریب و ساخت و ساز صورت نگرفته بلکه بناهای موجود بازسازی شده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز