مصحف شریف با خط «واضح» کتابی که اصالت و تکنولوژی را توام باهم دارد
در مصحف شریف با خط «واضح» سعی برآن است تا از اصالت استفاده و از تکنولوژی نیز بهره گرفته شود تا طراحی جدیدی به نمایش گذاشته شود.
به گزارش ایلنا، نشست معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، مدیر هنری و طراح و طراحان قلم واضح در گالری لاله برگزار شد.
وحید عزیزینژاد (بنیانگذار طرح مصحف به قلم واضح) درباره این قرآن توضیح داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر میکنیم نیازی از مردم رفع کنیم.
وی درباره چگونگی شکلگیری این طرح گفت: در حوزههای فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در قالبهای سنتی است، به همین دلیل درصدد آن برآمدیم تا با روشی مدرنتر این نیاز را بهروز کنیم. در این پروژه از تمام ظرفیتهای مجازی و مدرن و گوشیهای هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامهها سازگار باشد.
محسن سلیمانی (مدیر هنری طرح قرآن واضح) گفت: طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از این طریق برطرف شده است. خیلی از این فونتها را دیدهاید و میشناسید و هر روز با ان سروکار دارید. به جرات میتوانم بگویم رضا بختیاریفرد و امید امامیان از پیشروهای طراحی فونت هستند.
رضا بختیاریفرد (طراح قلم و فونت واضح) درباره تایپ فیس گفت: واقعیت این است طراحان تایپ خیلی دیده نمیشوند اما حضورشان در جامعه جدی است و یکی از مهمترین بخشهای نوشتاری سطح شهر و ... به حساب میآیند.
وی بیان کرد: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و تنها انجام دادن آن سخت است چه برسد به اینکه در این حوزه کار تیمی انجام دهیم. ما این خطر را کردیم تا به کیفیت بالایی برسیم.
امید امامیان دیگر طراح فونت واضح نیز گفت: من و رضا بختیاریفرد بعد از اتمام دانشگاه و بعد از سربازی، به این فکر افتادیم که آیا میشود کار طراحی فونت را به صورت گروهی انجام دهیم. در سال ۹۶، عزیزنژاد پیشنهاد طراحی تایپ فیس قرآنی متناسب با صفحات وب و موبایل را به ما داد و ما هم قبول کردیم. قبل از شروع کار، به موزه قرآن کریم و آستان قدس رضوی رفتیم و به بررسی فونتها پرداختیم و پس از آن فونت واضح را طراحی کردیم.
وی بیان کرد: خرداد ۹۶ بعد از هشت ماه، ورژن اولیه قلم واضح را رونمایی کردیم و مدتی آن را آزمایش کردیم و نتایج دیگری را بررسی کردیم تا به اینجا رسیدیم.
سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به اولین قرآنهای گردآوری شده، گفت: هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تاثیر داشتهاند. اما قرآنسازی و کتابسازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد همین ماندگاری این هنر است.
وی بیان کرد: در این کتاب سعی کردیم از این اصالت استفاده کنیم و از تکنولوژی نیز بهره گرفتیم تا طراحی جدیدی را به نمایش بگذاریم و ریشهها در گذشته در حال زندگی کنیم و نگاهی به آینده هم داشته باشیم و این همان تعریف هنرهای سنتی است.
این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: در این قرآن سعی کردیم از شیوههای مدرنی استفاده کنیم که ریشههایش در گذشته و سنت باشد و صفحهآراییهای آن شبیه به اشکال گذشته است. بنابراین سعی کردیم طراحی با نگاه مینیمال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب به ویژه جوانان جذب شوند. این مصحف جلدسازی خاص و تفکیک شده با عطف ویژه دارد. از حروف کوفی برای تزیین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزیین مصحف استفاده شد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در طراحی گرافیک سفارشدهنده بسیار مهم است و خوش ذوق بودن آقای عزیزینژاد بسیار در این زمینه به ما کمک کرد.
رضا بختیاریفرد همچنین گفت: وقتی سیر تکامل خوشنویسی را میبینیم متوجه میشویم که دستگاههای خطی برای یک نیاز طراحی شدند اما الان به جایی که رسیدیم که با خط نسخ قرآن نگارش میشد اما دراین پروژه، طراحی فونت و خط بر اساس نیاز روز جامعه طراحی شده است. خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.
عزیزینژاد گفت: هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردیتر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن نیز بود که رابطهها را متحول کند اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیتهای مختلف داشته باشیم. بخشهای دیگر این پروژه شامل ایجاد تحول در مکانیسمهای کتاب است. وقتی بخش خصوصی وارد کار میشود ملاحظات تفاوت میکند و کار با راندمان بهتری انجام میشود؛ به همین دلیل برخی از موانع موجود سر راه را پشت سر گذاشتیم.
وی همچنین درباره تفاوت این خط با خط عثمان طه که مناسب قاریان قرآنی است، بیان کرد: اینکه چرا عثمان طه فراگیر است موضوعی جدا است؛ جنبههای خوب و عالی که در فونت عثمان طه است در خط ما نیز رعایت شده است. اینکه چه هنر و نبوغی بوده که در ۶۰۰ صفحه این خط را به صورت دستی تدوین کند، بحثی جدا است اما قرآنی که قرار است ما رونمایی کنیم تمام نکات لازم برای قاریان و حافظان قرآن را نیز در بردارد. لازم است تاکید کنم در شکل کتابت قران وارد نشدیم و به همین دلیل میتواند از نظر رسم الخط در خارج ایران نیز منتشر شود.