در برنامه هفت مطرح شد؛
گلایه از وضعیت بلاتکلیف شبکه نمایش خانگی و سکوت مسئولان این حوزه
کارگردانهای خوب ما و تهیهکنندگان به علت برگشت سرمایه و دستمزد به سمت سینمای خانگی کشیده میشوند. وقتی این اتفاق افتاد و وزارت ارشاد نتوانست نتیجه بگیرد، کارشناسان امر باید فکر درستی داشته باشند. در این وضعیت هم ارشاد سکوت کرد و هم صدا و سیما و هیچ کدام صحبتی نکردهاند.
به گزارش ایلنا، شب گذشته هفتادمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور منصور سهرابپور، محمدرضا مصباح، کارشناسان رسانه، بهرام عظیمی، صادق جوادی (کارشناس و کارگردان انیمیشن روباه) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شنای پروانه» پرداخت.
گلایه از وضعیت بلاتکلیف شبکه نمایش خانگی و سکوت مسئولان این حوزه
در اولین میزگرد این هفته برنامه منصور سهرابپور (تهیهکننده) و محمدرضا مصباح (تهیهکننده) حضور داشتند که درباره چالشهای جدید نمایش خانگی و وضعیت بلاتکلیف این حوزه مواردی مطرح شد. سهراب پور دراین باره گفت: من یک موضع کلی دارم. زمانی که تصمیماتی در زمینه نمایش خانگی گرفته شده اساسا صحبت کردن در این مورد فایده دارد یا خیر؟ به شخصه یک کار سینمایی در سال ۸۷ میساختم که سفارشدهنده آن سازمان صداوسیما بود، هنوز در آن فضا قرار نگرفته بودم ولی وقتی استارت سینمایی زده شد دیدم چه قدر کار خوبی است که برای صدا و سیما، فیلم سینمایی ساخته شود و اقدام درستی بود. خودم یک منتقد در مورد نحوه سریالسازی در این ایام هستم ولی حمایت ارشاد لازم است.
وی ادامه داد: معتقدم در زمینه نمایش خانگی حتما ساز و کارهایی در وزارت ارشاد بوده ولی نقصان داشته که بحث آن جدا است ولی در قانون آنچه که من تحقیق کردم این است که نمایش خانگی میتواند در مسیر وزارت ارشاد با سازو کارهایی حرکت کند. نمایش خانگی ۱۲ سال بوده که فعال است. بخش خصوصی نیز در این حوزه وارد شده و هزینه کرده است اما حال که تلویزیون ورود کرده باید خودش یک راهکاری برای ادامه این مسیر معرفی میکرد. الان که گفته شده فعلا متوقف باشد نه وزارت ارشاد متصدی است نه تلویزیون. انتظار این را داشتم که وقتی در یک موضوعی دو نهاد دچار اشکال هستند حداقل به موازات این اشکال، راهکارهایی سازماندهی شود و برنامهای وجود داشته باشد ولی آنچه که من تحقیق کردم این است که هیچ برنامه برای آن وجود ندارد و این جای نقد دارد. آنچه که می دانم، سلب مسئولیت و سکوت سازمان سینمایی، صدا و سیما و بیکاری افرادی است که در این حوزه فعالیت میکردند.
محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما هم در ادامه بحث افزود: متاسفانه ما در کشور با آزمون و خطا رو به رو هستیم، یک کاری را شروع میکنیم و بعد میبینیم نتیجه چه شده است. در زمینه نمایش خانگی هم سیاستگذاری و کار کارشناسی درستی صورت نگرفت و چشماندازی برای آن تعریف نشده بود و ما وارد این داستان شدیم. اوایل بیشتر نگاه تجاری در نمایش خانگی مطرح بود و نگاه هنری زیاد الویت نداشت. معتقدم که نمایش خانگی در حوزه محتوا نیاز به یک پوست اندازی دارد. ما نیاز داریم به یک نگاه متفاوت، و اگر قرار باشد به تلویزیون بیاید و یک شبکهای شود مانند سایر شبکههای تلویزیون، چه اتفاقی برای آن میافتد؟
وی ادامه داد: اگر نمایش خانگی در اختیار تلویزیون قرار بگیرد، باید دید چه چیز آن قرار است تغییر کند؟ من نگفتم که کار غیر قانونی بوده، بلکه بر اساس تفسیری که اتفاق افتاده به این نتیجه رسیدهاند که باید در اختیار صدا سیما قرار بگیرد. به این خاطر که فضای دسترسی آن به تلویزیون نزدیکتر است. ما به مسیری رفتیم که نمایش خانگی اهداف ما را تامین نکرد چون در حال ضربه زدن به سینما است. کارگردانهای خوب ما و تهیهکنندگان به علت برگشت سرمایه و دستمزد به سمت سینمای خانگی کشیده میشوند. وقتی این اتفاق افتاد و وزارت ارشاد نتوانست نتیجه بگیرد، کارشناسان امر باید فکر درستی داشته باشند. در این وضعیت هم ارشاد سکوت کرد و هم صدا و سیما و هیچ کدام صحبتی نکردهاند.
با یک شمایل ذهنی ساخت «پسر کشی» را آغاز کردم
مانند یک تابلوی نقاشی خود را در اختیار کارگردان قرار دادم
با شروع اکران فیلم سینمایی «پسر کشی» در فضای آنلاین، برنامه هفت این هفته میزبان کارگردان و بازیگر این فیلم سینمایی بود.
محمد هادی کریمی کارگردان اثر درمورد نحوه شکل گیری ایده این فیلم گفت: اول خیلی خوشحالم که فیلم را دوست داشتید. به هر حال یک قصهای در ذهنم شکل گرفته بود که پازلهای آن طی سالها در ذهن چیده شده بود و در نهایت یک شمایلی را درست کرد، طاقت اینکه بنویسم هم نداشتم و فکر میکردم همین شمای ذهنی کافی است. دوست داشتم سینمایی که در دهه ۶۰ دیدم و با آن عاشق فیلمسازی شدم بتواند در ذهن مخاطبان هم شکل بگیرد، سینمایی که قصه میگفت و سعی میکرد بدون دیده شدن کارگردان، خود اثر دیده شود ولی متاسفانه در طی سال های بعد از بین رفت و کمرنگ شد.
آرمان درویش بازیگر این فیلم درمورد تجربه خود اظهار کرد: تقریبا به این روش کار دکتر کریمی عادت دارم و با توجه به ایمانی که به او دارم میدانم فیلم در ذهنش ساخته شده است، در نتیجه برای من ساده بود. دکتر روزانه پلانها را میگفت و فضای سکانس را برای ما تشریح میکرد. من تلاش نمیکردم که خودم چیزی انجام دهم بلکه سعی میکردم تابلویی باشم برای ترسیم یک نقاشی.
این هفته نیز میز رسانه برنامه هفت به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور محمدصالح حجت السلامی، مرتضی رنجبران به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.
کارشناسان رسانه درمورد تشکیل کمیسیون فرهنگی مجلس گفتند: ما در زمینه سینما قانون نداریم، اسناد زیر دستی داریم. در سال ۹۱ قوانینی مصوب شد که جزو اسناد بالا دستی محسوب میشوند و میتواند دست مایه کار کمیسیون فرهنگی مجلس باشد.
محمدصالح حجت الاسلامی ادامه داد: من در تایید فرمایشات شما میگویم که کمیسیون فرهنگی پیش نیاز دارد ولی با گروهی مواجه شدیم که هدف اولیه آنها حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس نبوده است و مصاحبههای اخیر نشان میدهد که با حال و هوای فرهنگ و رسانه آشنا نیستند. به نظرم کمیسیون فرهنگی در ابتدا این را درک کند که در هنر، بخشنامه عمل نمیکند بعد ببینند چگونه میتوانند بستر سازی کند.
مرتضی رنجبران افزود: ما نیاز به آسیبشناسی کمیسیون فرهنگی مجلس داریم، باید ببینیم چند مصوبه برای سینما داشته و چند قانون مصوب شده داشتهایم. اگر به این برسیم آن زمان میتوان تصمیم گیری کنیم و به ضعفها پی ببریم و مشکلات را حل کنیم و بگوییم در دوره جدید خواستههای ما چیست.
میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی انیمیشن «روباه» با حضور بهرام عظیمی و صادق جوادی برگزار شد.
گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشمزاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شنای پروانه» پرداخت.