آنچه در برنامه «هفت» گذشت؛
گلایههای فرزاد موتمن درباره اکران فیلم «سراسر شب»/ مهمترین مشکل صنوف امنیت شغلی است
شب گذشته شصتوهشتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن رفت.
به گزارش ایلنا، شب گذشته شصتوهشتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور علی نیکرفتار ، مجید امانیزاده ، کارشناسان رسانه، محمدرضا مقدسیان، پویا نبی (کارشناس و کارگردان فیلم کوتاه)، فرزاد موتمن (کارگردان فیلم سینمایی سراسر شب) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی سریال همگناه اثر مصطفی کیایی پرداخت.
مهمترین مشکل صنوف امنیت شغلی است/ چرا از عکاسان صنوف برای پروژههای سینمایی استفاده نمیشود؟
در اولین میزگرد این هفته برنامه هفت که سومین قسمتی بود که به بررسی مشکلات صنوف سینمایی میپرداخت، علی نیک رفتار (رییس انجمن صنفی عکاسان سینما) و مجید امانیزاده (رییس انجمن صنفی دستیاران و مدیران تدارکات سینما) در مورد مشکلات خود مباحثی مطرح کردند.
علی نیک رفتار درباره این مشکلات گفت: اهمیت و موضوع اصلی ما امنیت شغلی است. تمام تلاش صنف ما در این جهت است که بتوانیم این مشکل را حل کنیم. تا جایی که بعضی از اعضای ما دچار مشکلات عدیده خانوادگی شدهاند. وقتی بحث امنیت شغلی مطرح میشود موارد روانی، مالی و ... درمیان است.
بزرگترین مشکل ما استفاده از عکاسان غیرعضو صنف در پروژههاست. خیلی از دوستان عزیز یک جاهایی دخالتهایی میکنند که ربطی به آنها ندارد. مثلا منشی صحنه عکاس معرفی میکند. شاید به این خاطر است که مدیریت آن پروژه به نقش عکس واقف نیست. سال گذشته ۳۵ اثر تولید شد که در هیچکدام از آنها از صنف ما فردی به عنوان عکاس حضور نداشت.
مجید امانیزاده هم در ادامه افزود: مشکل اصلی ما مشکل رفاهی است. وقتی اسم تدارکات به گوش آدمهایی که خارج از سینماست میرسد فکر میکنند تدارکات آوردن چایی و ... است. تدارکات سه بخش دارد، ولی صنف تدارکات در اصل کارش مهیا کردن زمینه تولید است.
سراسر شب چون با فضای غالب سینما همراه نبود از اکران رانده شد!
در میزگرد دوم برنامه سینمایی هفت که با حضور فرزاد موتمن کارگردان فیلمسینمایی سراسر شب برگزار شد، در مورد علت اکران نشدن این فیلم سینمایی بعد از دو سال صحبتهایی صورت گرفت. اینکارگردان پیشکسوت در مورد عدم اکران فیلمش بعد از دو سال معتقد بود: چون این فیلم با فضای غالب سینمای ایران فرق داشت برای اکران با مشکلاتی برخورد کرده است.
وی در ادامه عنوان کرد: این فیلم کمدی نیست، از نوع درامهای اجتماعی که سینمای ایران به آن عادت کرده هم نیست پس مهجور باقی میماند. سینمای هر کشوری به فیلمهای مختلف نیاز دارند. درست است که این نوع فیلمها جریان غالب نیست ولی یادمان باشد که این شیرازه است که کتاب را نگه میدارد و باید هه این سبک فیلمسازی احترام گذاشت.
یکی از مشکلات فیلمهای کوتاه مضمون زدگی آن است
میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی فیلم کوتاه خوابگردها ساخته پویا نبی با حضور محمدرضا مقدسیان پرداخت.
محمدرضا مقدسیان کارشناس فرهنگی درمورد شرایط فیلم کوتاه در ایران و ویژگیهای این فیلم گفت: یکی از ویژگیهای مهم خوابگردها از سایر فیلمهای کوتاه غلبه نقش کارگردان و عوامل فیلم است. این فیلم در فضایی ساخته شده که تحت عنوان فضای سیال ذهن مطرح است. در سینمای بلند داستانی شاید کسی که این شکل از سینما را دنبال میکند، بهرام توکلی است. اما در عرصه فیلم کوتاه یک مسالهای که با آن رو به رو هستیم این است که فیلمهای کوتاه غالبا مضمونزده هستند. یعنی به بخش فیلمنامه معطوف میشوند. اما همه میدانیم که سینما با تصویر با مخاطب صحبت میکند.
پویا نبی کارگردان فیلم خوابگردها در ادامه افزود: واقعیت این است که این مدل فیلمسازی از دو جایگاه میآید یک، از سبک ادبیات و بخش دیگر نیاز سینمای مملکت ما به این نوع فیلمسازی است. متاسفانه سینمای ایران در چند دهه اخیر در همه زمینهها خیلی محافظه کار شده است.
گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشمزاده به نقد و بررسی سریال هم گناه اثر مصطفی کیایی پرداخت.