خبرگزاری کار ایران

آنچه در برنامه «هفت» گذشت؛

از اعتراض به نگه نداشتن حرمت کارگردان قدیمی تا حمایت برخی رسانه‌های گمنام از پولشویان سینما!

از اعتراض به نگه نداشتن حرمت کارگردان قدیمی تا حمایت برخی رسانه‌های گمنام از پولشویان سینما!
کد خبر : ۹۲۸۸۲۱

شب گذشته قسمت شصت و ششم از برنامه سینمایی هفت روی آنتن رفت و بحث‌های جدی این روزها در آن مطرح شد.

به گزارش ایلنا، شب گذشته شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی(کارشناس و کارگردان انیمیشن)، عوامل فیلم سینمایی تیغ و ترمه روی آنتن رفت و میز نقد برنامه هم با حضور منتقدان به نقد فیلم ریچارد جول پرداخت‌. در این گزارش خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در برنامه را مطرح می‌کنیم.

خانه سینما باید از صنوف حمایت کند، حق آنها را بدهد نه هدیه!

در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که با حضور دانش اقباشاوی ، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی برگزار شد در مورد مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد.

دانش اقباشاوی رئیس انجمن برنامه‌ریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در سازمان و وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم.باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت می‌شود که یکی از بندهای اساسی اساس‌نامه است، انگار می‌خواهد به صنوف هدیه دهند درصورتی که این حق اعضای صنوف است‌‌. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون این‌مشکلات را به وجود می‌آورد. باید به بخش‌های ضعیف‌تر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: خانه سینما ظرفیت و فرصت مناسبی است که کار ارزشمند انجام بدهیم. ما باید با بلند نظری و تلاش خواسته‌هایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم. من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط می‌گوییم طبق اساس‌نامه عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچه‌ها تعلق بگیرد حق آن‌هاست نه هدیه کار درست می‌شود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه ایجاد کرد با ۴ سوال بنیادی. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت‌نام کردند. اما سامانه خانه سینما ۳۴ سوال خیلی خصوصی مطرح کرد وقتی حق بچه‌ها قرار است داده شود پس این سوال‌ها چیست؟

کارگردان ملکوت عمو نوروز را می‌سازد

در میز دوم برنامه هفت به بهانه موفقیت‌های بین‌المللی انیمیشن ملکوت ساخته فرنوش عابدی که باحضور کارگردان‌ اثر و بهرام عظیمی‌ برگزار شد درمورد مشکلات حال حاضر انیمیشن صحبت‌هایی انجام شد.

بهرام عظیمی در این باره گفت: یکی‌ از مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کرده‌اند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم، این افرادی که هستند هم حمایت نمی‌شوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد! در حال حاضر شرایط بهتر شده اما باید بدانی می‌خواهی چه بسازی. وقتی آدم می‌خواهد کار بین‌المللی بسازد باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانی‌ها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است.

وی افزود: این جا ملاک این نیست که چه ساختی، ملاک این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی این مساله سخت است که چند سال زحمت بکشی و در یک ماه خراب شود، آن هم موقع اکران. بزرگترین مشکل انیمیشن ایران کمبود نیروهای انسانی متخصص است. چون همه رفتند. زیر چهار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی نمی‌شود. هنوز در ذهن مدیر ما این است که رقابت کنند با انیمیشن‌های جهان.

در ادامه فرنوش عابدی درمورد جدیدترین اثر خود ادامه داد: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام عمو نوروز هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.

میز سوم برنامه هفت میز رسانه بود که درمورد ورود پول‌های کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی مباحثی مطرح شد. محمد صالح حجت الاسلامی درباره ورود پول‌های کثیف گفت: وقتی منشا ورود پول‌ها مشخص نباشد، می‌شود پول آلوده. برخی رسانه‌ها برای تطهیر افراد پولشو کار رسانه‌ای انجام‌ می‌دهند. فرد با ۲۵ سال سن چگونه می‌تواند چندین میلیارد هزینه ساخت فیلمی کند که می‌داند همان روز با ورود قسمت اول قاچاق می‌شود‌‌.

مرتضی رنجبران هم درباره توقف صدور مجوز نمایش خانگی گفت: مشکل اصلی این است که سیاست الان هنر ما ساخته شدن این نوع فیلم هست نه چیز دیگر. باید مشکل از بنیاد حل شود، یعنی فیلمنامه. در عملکرد پول‌های کثیف هم باید یک سیاستی وجود داشته باشد تا اول سرمایه گذاران و منشا سرمایه آن‌ها مشخص شود و بعد وارد چرخه تولید شوند، آن هم از طریق نهاد‌های قضائی.

احترام کیومرث پوراحمد حفظ نشد

علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی تیغ و ترمه درباره انصراف از اکران در سال گذشته گفت: موقعی که قرار بود فیلم‌ اکران شود تعداد سانس‌ها و سالن‌ها ناعادلانه بود. حتی خود آقای پور احمد با یک سینمای دولتی تماس گرفت و گفت به ما سانس بدهید و آنها فقط یک سانس آن هم آخر شب به ما دادند! ما هم تصمیم‌ گرفتیم‌ فیلم‌ اکران نشود‌. کیومرث پوراحمد جز پیشکسوتان هنر و سینماست که احترام او را حفظ نکردند.

علیرضا زرین دست در ادامه گفت: در حال حاضر افراد بعد از هر سکانس می‌خواهند با دیدن مانیتور خود را نقد کنند. این‌کار اشتباهی است چون به فیلم و کارگردان اثر ضربه می‌زند. ذهن فیلمساز سیال است و ممکن است برای پلان‌های بعدی دچار مشکل شود.

این فیلمبردار پیشکسوت در انتها درباره ی کار با کارگردانان جوان افزود: فیلمسازهای جوان روش فیلمسازی متفاوتی دارند و دوست دارند با هم‌نسل خود و با روش‌های جدید فیلم بسازند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز