عادل بزدوده:
انجمنهای تئاتری باید به وزارت کار متصل شوند/ تشکیل کنفدراسیون هنری بزرگ در ایران میتواند از هنرمندان در شرایطی مانند کرونا حمایت کند
عادل بزدوده با تاکید بر اینکه برای سلامتی بچههای ایران و دنیا، تئاتر کودک میتواند تعطیل باشد و بهجای تعجیل در بازگشایی تئاترها باید صبوری کنیم، گفت: ما در خانه تئاتر همانطور که دوستان خانههای سینما، موسیقی و تجسمی در تلاشاند، سعی میکنیم انجمنهایمان را بر اساس دستورالعملهایی که رئیسجمهور و وزاری ارشاد و کار اعلام کردهاند به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متصل کنیم و آنجاست که معانی «کار» برای مشاغل تئاتری تعریف میشود و اگر ما مثلا وابسته به آن تشکیلات بزرگ وزارتخانه شویم مثل تمام صنوف دیگر ایران، بیمه بیکاری خواهیم داشت.
عادل بزدوده (هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و عروسکی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اطلاعیه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی سالنهای تئاتر از اول تیر گفت: اولا باید در نظر داشت که تنها تئاتر کودک نیست که مورد هجمه و آسیب کرونا قرار گرفته است، بلکه تمام دنیا زیر سیطره این ویروس جانفشانی میکنند. مطمئنا ما هم مثل بقیه مشاغل و مردم یا دستکم هر شغلی که نیاز به داشتن تجمع و دیده شدن دارد، متضرر شدهایم.
بزدوده ادامه داد: البته ما خودمان را دور از بقیه محاسبه نمیکنیم و معتقدیم ما هم مانند دیگران درگیر بیماری هستیم. به نظر من، سلامت جامعه بسیار مهمتر از آن است که منِ عادل بزدوده بخواهم نمایشی روی صحنه ببرم. زمانی میتوانم بگویم حق تئاتر کودک خورده میشود که همه کار کنند و بگویند تئاتر کودک کار نکند. اما چون همه مردم جهان درگیر این بیماری هستند باید با صعه صدر و صبوری، اتفاقا دقت عملمان را بالا ببریم.
این کارگردان و عروسکساز خاطرنشان کرد: برخی از دوستان هنرمند ما هر از گاهی تا میدان را شلوغ میبینند داد و بیداد میکنند، اما نباید اجازه دهیم چنین وضعیتی پیش بیاید؛ بلکه اتفاقا باید جامعه را به سمت آرامش، رعایت اصول ابتدایی و اولیه بهداشتی سوق دهیم؛ میدانیم که احتمالا دیگر هیچچیز به شرایط عادی برنمیگردد، اما بههرحال مشکلی نیست. ما ضرر را به جان خود میخریم که جامعه سالم بماند. حتی اگر یک سال تئاتر و سینما کار نکنیم هم باز بهنظرم این سلامت است که در اولویت قرار دارد.
بزدوده با تاکید بر اینکه «برای سلامتی بچههای ایران و دنیا، تئاتر کودک میتواند تعطیل باشد» گفت: باید حوصلهمان را تا حد ممکن بالا ببریم تا بتوانیم بهطور آگاهانه با بیماری مقابله کنیم. در راس مبارزه با ویروس هر خانوادهای، هر پرستاری، هر پزشکی و هر نهاد سلامتی پیشقروال است و ما نباید نخود هر آشی شویم و در این شرایط بگوییم «وای تئاتر کودک از بین رفت»؛ خیر، تئاتر کودک از بین نمیرود، هنر از بین نمیرود منتها در این شرایط صبوری از آن ارکان مهمی است که نباید فراموش کنیم و حداقل خودمان را به این مجهز کنیم که صبور باشیم تا علم بتواند برای این عارضه راهحل خوبی پیدا کند حتی اگر مستلزم این باشد که یکسال هیچ اتفاق هنری نیفتد. من بهعنوان پیشکسوت تئاتر کودک، تحمل، صبر، پشتکار و مراقبتهای ویژه را درنظر میگیرم و امیدوارم همه بتوانیم با صعهصدر این تحمل را در خودمان قویتر کنیم.
او با اشاره به روی آوردن برخی از هنرمندان به فضای آنلاین برای اجرا گفت: من هیچ مخالفتی با خطوط آنلاین ندارم اما یک «اما» و واقعبینی محرز اینجا وجود دارد و آن اینکه تئاتر در ایران و دنیا، با تماشاگر زنده است و با تماشاگر میتواند به حیات واقعی خود ادامه دهد. نمیگویم نمیشود بعضی از آثار را به شکل فیلمتئاتر ارائه داد؛ اتفاقا بعضی از نمایشها نیاز آنچنانی به تماشاگر ندارد و میتوان آن را به شکل فیلم در گستره بسیار بزرگتری در اختیار عموم مردم قرار داد.
عضو هیئت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر درباره شرایط مالی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان در این دوره طولانیمدت بیکاری تصریح کرد: دوستان من در تئاتر کودک و عروسکی هیچکدام استخدام رسمی نیستند. بچههای تئاتری به استثنای برخی از ما که استخدامی سالیان بسیار قبل بودهایم، هیچکدام درآمد ثابتی ندارند.
بزدوده یادآور شد: موضوع بسیار مهم این است که ما در خانه تئاتر همانطور که دوستان خانههای سینما، موسیقی و تجسمی در تلاشاند، سعی میکنیم انجمنهایمان را بر اساس دستورالعملهایی که رئیسجمهور و وزاری ارشاد و کار اعلام کردهاند به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متصل کنیم و آنجاست که معانی «کار» برای مشاغل تئاتری تعریف میشود و اگر ما مثلا وابسته به آن تشکیلات بزرگ وزارتخانه شویم مثل تمام صنوف دیگر ایران، بیمه بیکاری خواهیم داشت.
او با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما باید این باشد که این اتصال و پیوسته شدن به وزارت کار اتفاق بیفتد، گفت: در صورت تحقق چنین اتفاقی است که به خیل عظیمی از بزرگوارانی که در عرصه هنر، چه تئاتر و چه سینما، تلویزیون، موسیقی و دیگر عرصههای هنری فعالاند، در شرایطی مانند کرونا بیمه بیکاری تعلق میگیرد تا هنرمند بتواند حداقل آن مدتی که کاری وجود ندارد زندگی قرنطینهگونهاش را مدیریت کند تا زمانی که علم پزشکی کارش را بکند. مانند همه ادوار که علم پزشکی توانست برای آبله و سل و بیماریهای دیگر درمان و واکسن پیدا کند، برای کرونا هم باید صبوری کنیم تا این درمان از راه برسد.
این کارگردان پیشکسوت تئاتر کودک و عروسکی ادامه داد: آدمهایی مانند من و دوستانی که در انجمنهای هنری شریکاند، در تلاشیم تا بتوانیم اعضای این انجمنها را دورهم جمع کنیم و با اسمهای مختلف وابسته به وزارت کار شویم و این وزارتخانه مثل بقیه سندیکاها و صنوف بتواند از ما حمایت کند که این حمایت هم دائمی است و هم مقطعی مانند شرایط کنونی که نمی توانیم کار هنری انجام دهیم و تامین مالی نداریم.
بزدوده تصریح کرد: تا زمانی که این اتصال قانونی نشود این عارضه و نگرانیها وجود دارد و باید مراقب باشیم. با در نظر گرفتن اینکه این اتفاق پدیدهای جهانی است سعی و تلاشمان باید این باشد که وابستگی و کنارهم قرار گرفتن انجمنهایمان به تشکیل سندیکا و کنفدراسیون هنری بزرگ در ایران منجر شود و بتوانیم خواستهای منطقی صنفی مانند بیمه و... را تحت پوشش وزارت کار قرار دهیم.