تقدیر از فعالیتهای مجازی موزه سینما در دوران کرونا/ پیشنهادات رضا کیانیان به موزه سینما
کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) از موزه سینمای ایران برای فعالیتهای مجازیاش در دوران شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد.
به گزارش ایلنا، همزمان با هفته جهانی موزه، میزگرد نقش سینما در موزهها با حضور سیداحمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، رضا کیانیان و شادمهر راستین به صورت زنده از طریق اینستاگرام رسمی موزه سینمای ایران برگزار و پخش شد.
در ابتدای این میزگرد سیداحمد محیط طباطبایی با تبریک هفته جهانی موزه گفت: موزه سینمای ایران جدای از تمام ویژگیهایی که دارد، روایتگر تاریخ سینمای ایران و یکی از مهمترین بناهای تاریخی تهران است که متعلق به قرن ۱۳ هجری یعنی زمان قاجار بوده و بسیار با ارزش است.
رئیس کمیته ملی موزه های ایران ( ایکوم) ادامه داد: امروز جایگاه موزه با جایگاه فرهنگ تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل موزهها باید جزء اولویتهای زندگی مردم باشد، زیرا موزه مفهوم واقعی توسعه یافتگی است و باید جایگاه آن برای مردم مشخص باشد. درواقع میتوان گفت امروز موزهها تا اندازهای اهمیت دارد که حتی باید در کتابهای درسی نیز آورده شود.
وی با بیان اینکه موزهها باید برای کودکان اهمیت زیادی قائل باشند، گفت: امروز شاهد هستیم که موزه عروسک در شهرهای دور و نزدیک تشکیل شده است و این امر برگرفته از یک اندیشه است. اهمیت پرداختن موزهها به کودکان به اندازهای است که موزه سینمای ایران باید راهنماهایی مخصوص برای بازدیدکنندگان کودک داشته باشد.
محیط طباطبایی همچنین پیشنهاد داد: برای بهره برداری از ظرفیتهای مشترک موزه سینمای ایران و ایکوم هر سال در روز اول خردادماه همزمان با هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی به موضوع نقش سینما در موزهها اختصاص داده شود.
محمدرضا اصلانی از دیگر مهمانان برنامه نیز گفت: در بحث موزه و موزه داری باید به کودکان توجه ویژهای داشته باشیم و آنقدر برایشان باورپذیر باشد که صدای اشیاء را بشنوند. برای این منظور اشیا باید داستان داشته باشد تا کودکان و مخاطبان به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه فیلمی نداریم که موضوع آن موزه باشد، ادامه داد: موزه باید محمل داستانهای سینما و اشیاء باشد. در سینمای ما اتاقها خالی هستند و اشیاء در آن مطرح نیست. فقط بازیگر میبینیم و به اشیاء توجه نداریم درحالیکه زنده کردن اشیا در سینما اهمیت زیادی دارد.
این مستندساز پیشکسوت یادآور شد: سینما باید موزه رفتن را رواج دهد تا مخاطب به آسانی با اشیاء ارتباط برقرار کند. جامعیت سینما امری بینامتنی و به نوعی جهانبینی است و فقط یک امر تصویری و سرگرمکننده نیست. موزهها تمام تاریخ را در خود جمع آوری و به روز میکنند.
اصلانی با بیان اینکه موزه سینما را میتوان سینما دانست، خاطرنشان کرد: امروز میتوانیم یک فیلم از سال ۱۹۰۰ را ببینیم. به همین دلیل میتوان فیلمها را امری موزهای تلقی کنیم. در واقع سینما به مثابه یک موزه محسوب میشود و موزه با سینما از حالت سکون به حرکت درمیآید.
رضا کیانیان، بازیگر سینمای ایران نیز که در میزگرد نقش سینما در موزهها حضور داشت، گفت: نکتهای که بارها درباره آن با تهیهکنندهها صحبت کردم، اینکه فیلمها را در روستاها نمایش دهند کاری که در دهههای ۳۰ و ۴۰ انجام میشده است. امروز دانشجویان زیادی در حوزه سینما و نمایش فارغ التحصیل شدند و بیکار هستند، وزارتخانهها با بودجه تبلیغاتی که در اختیار دارند میتواند یک پروژکتور بخرند و به کمک این دانشجویان فیلمها را در شهرهای دورافتاده و روستاها نمایش دهند.
وی با بیان اینکه کودکان را باید با موزهها آشنا کنیم، ادامه داد: کارشناسانی از موزهها با یک پروژکتور به مهدکودکها و یا مدارس ابتدایی بروند و آنها را با موزه و مفاهیم مرتبط با آن آشنا کنند. خوب است تا کارشناسان موزه اشیاء موزهای را به شکل قصه برای کودکان روایت کنند تا در ذهن آنها نقش ببندد و برای پدر و مادرهایشان تعریف کنند.
بازیگر فیلم «باغ فردوس ساعت پنج عصر» با اشاره به اهمیت موزه سینما گفت: یادم میآید از هالیوود مهمانانی به ایران آمده بودند و از موزه سینمای ایران بازدید کردند و زمانیکه متوجه جوایز بینالمللی سینمای ایران و تجهیزات فیلمبرداری شدند که در موزه نگهداری میشود، تصورشان نسبت به سینمای ایران عوض شد تا آنجا که وقتی سینماگران و بازیگران ایرانی به کشورشان سفر کردند آنها را با بازیگران خودشان هم عرض میدیدند و ما این امر را مدیون موزه سینمای ایران هستیم.
کیانیان بیان داشت: موزه برای ما مانند شناسنامه است زیرا گذشته را به حال و حال را به آینده میسپارد. یکی از وظایف مهم موزه سینمای ایران این است که شناسنامه را زنده نگه دارد و به آن زندگی ببخشد. سالهاست در جهان موزهها از حالت نگهداری اشیا خارج و زنده شدهاند.
وی با بیان اینکه سینما همواره خود را به روز میکند به همین دلیل بهترین رسانه است، افزود: موزه هم باید به همین شکل پیشگام باشد و نشانهای باشد تا ما را به سمت آینده ببرد. در ماههای گذشته فیلمهای زیادی درباره کرونا دیدیم و این سوال پیش میآید که مگر این بیماری قبلا وجود داشته که این فیلمها دربارهاش ساخته شده و پاسخ این است که سینما پیشگو است.
بازیگر «روبان قرمز» تاکید کرد: باید موزهها را زنده نگه داریم و رفتن به موزهها را تبدیل به یکی از ضرورتهای زندگی روزمره کنیم.
شادمهر راستین نیز از دیگر مهمانان برنامه با بیان اینکه حضور سینماگران در موزهها باید بیشتر شود، گفت: اگر سینماگرها رفت و آمد بیشتری در موزهها داشته باشند این امر به آنها در بخشهای مختلف فیلمسازی همچون طراحی صحنه و لباس کمک میکند.
وی با بیان اینکه باید ارتباطاتمان را با موزهها بیشتر کنیم ادامه داد: موزه و سینما ابزاری هستند که انسان به وسیله آنها خود را در تاریخ بازنگری میکند.
در این برنامه سیداحمد محیط طباطبایی از موزه سینمای ایران به دلیل فعالیت مستمر در فضای مجازی تقدیر کرد و گفت: در زمان تعطیلی موزهها تعدادی از آنها به حیات خود ادامه دادند و از فضای مجازی بهره زیادی بردند و یکی از موزههایی که فعالیت زیادی داشت موزه سینمای ایران بود، به نمایندگی از کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) تقدیرنامهای به موزه سینمای ایران اهداء میکنیم.
در پایان مراسم تقدیرنامه ایکوم به مهران عباسی انارکی مدیرعامل موزه سینمای ایران اهداء شد.