کارگردان مجموعه «دوپینگ» مطرح کرد؛
ساختار سینمایی و جلوههای ویژه، دوپینگ را متفاوت از آثار دیگر کرده/ دوپینگ ترکیبی از فانتزی، کمدی و تخیل است
رضا مقصودی میگوید: در مجموعه «دوپینگ» برای اولین بار به گونهای از جلوههای ویژه استفاده کردیم که این اثر را متفاوت از دیگر آثار تلویزیون کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه «دوپینگ» سریال نوروزی شبکه ۳ سیماست که این روزها هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن میرود. این اثر که حاصل همکاری رضا مقصودی به عنوان کارگردان و امیر پروین حسینی به عنوان تهیهکننده است، فضایی متفاوت از سایر سریالهای نوروزی دارد.
یکی از نکات جالب این مجموعه، کارگردانی آن بوده که برای رساندن «دوپینگ» به آنتن در قسمتهایی توسط برزو نیکنژاد انجام شده است. البته نیکنژاد در توضیحی پیرامون این موضوع گفته است: «کمکم به سریال صرفا به واسطه رفاقت دیرینهام با آقایان مقصودی و پروینحسینی است تا بلکه بتوانم باری از دوششان بردارم.» مقصودی نیز در توضیح دلایل این اتفاق به مسئله زمان و تعداد قسمتهای کار اشاره کرده و توضیح میدهد: چون «دوپینگ» را در سی قسمت برنامهریزی کرده بودیم و از طرفی زمان کمی برای تولید داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که کار در دو یونیت پیش برود.
وی ادامه داد: چون قرار بود، کار برای پخش در نوروز آماده شود، یک یونیت دیگر را هم اضافه کردیم و به این ترتیب آقای برزو نیکنژاد که از کارگردانان شاخص سینما و تلویزیون هستند به من کمک کردند تا کارگردانی بخشهایی از سریال را پیش ببریم. ایشان تقریبا یک سوم کار را به ما کمک کردند و اکنون کار تیم آنها به پایان رسیده است.
مقصودی درباره مسئله اهمیت «زمان» برای تولید کار مناسبتی تاکید کرد: ما چاره دیگری هم جز اضافه کردن یک تیم دیگر نداشتیم. البته این تجربه باعث شد تا متوجه نقایص این روش از تولید هم بشویم و تجربههایی کسب کنیم. این روش از تولید در تلویزیون و سینمای ما مرسوم نیست. در سینمای دنیا کارهایی که با دو یونیت پیش میروند از مرحله فیلمنامه برای دو یا چند یونیت نوشته میشوند. ما به دلیل محدودیت زمان به سراغ این شیوه رفتیم. شیوهای که به جهت تولیدی خیلی به ما کمک کرد.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره رقابت با سریال «پایتخت» که امسال فصل ششم آن در حال پخش از تلویزیون بوده، اظهار داشت: تلاش همه گروهها از پایتخت تا دوپینگ ساختن لحظاتی مفرح برای مردم است. به نوعی همه تلاش میکنیم تا نوروز خوبی را برای مردم ایجاد کنیم. دوستان پایتخت هم قصدشان همین است. البته پیرامون سریال «دوپینگ» باید بگویم که ما تمام تلاش خود را کردیم تا کار جذابی را فراهم کنیم و به نظرم این مجموعه کار موفق و متفاوتی نسبت به تولیدات نمایشی دیگر در سیماست چراکه سراغ ژانری رفتهایم که ترکیبی از فانتزی و کمدی است و رگههای پررنگی از تخیل دارد. به همین دلیل کار متفاوتی به شمار میآید.
مقصودی همچنین درباره فضای سریال «دوپینگ» توضیح داد: دوپینگ سریالی در فضایی کمدی و فانتزی است که کمتر در تلویزیون کار شده است. درواقع روایت زندگی دوشخصیت بوده که سالها پیش متولد شدند. برای آنها در دوران نوزادی شرایطی خاصی رخ میدهد رخ داده و داستان ادامه پیدا میکند تا اینکه بزرگ میشوند.
شبنم مقدمی، هادی حجازیفر، محمد بحرانی، الناز حبیبی و نیما شعباننژاد و مینا جعفرزاده ازجمله بازیگرانی هستند که در مجموعه «دوپینگ» به ایفای نقش پرداختند. مقصودی درباره نحوه انتخاب بازیگران در دوپینگ این طور توضیح میدهد: ما برای انتخاب بازیگران نقشهای اصلی که دو دختر و پسر جوان بودند، خیلی باید تلاش میکردیم. به ویژه برای بازیگر پسر جوان که هم باید از ویژگیهایی که در قصه ما به آنها اشاره شده بهره میبرد و هم اینکه توانایی بازی در نقش کمدی را داشت. بر همین اساس کار سختی داشتیم تا اینکه نیما شعباننژاد را برای این نقش انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: بازیگر اصلی دیگر ما هم خانم الناز حبیبی است که از تواناییهای خاص خود برخوردار بوده و این موضوع را در کارهای قبلی خود نشان داده است. البته کاراکترهای دیگر قصه نیز شخصیتهای مهمی هستند و برای انتخاب آنها نیز باید دقت لازم را انجام میدادیم تا روند قصه درست روایت شود. در همین راستا از آقای هادی حجازی فر، محمد بحرانی و خانم شبنم مقدمی و مینا جعفرزاده که تجربه و آشنایی لازم با فضای طنز را داشتند، استفاده کردیم. این شخصیتها به هیچ وجه نقشهای فرعی ما نیستند و نقش مهمی در شکلگیری داستان دارند.
این کارگردان همچنین به تفاوتهای فضا و ساختار سینما و تلویزیون اشاره و تاکید کرد: برای این سریال ساختار سینمایی در نظر گرفته است. به نوعی سریالهایی که امروز در دنیا تولید شده و مخاطبان بسیاری آنها را دنبال میکنند، ساختار سینمایی دارند. در واقع تصور آنها از تلویزیون خیلی متفاوت از سینما نیست. ما هم سعی کردیم ضمن توجه به این نکته که در حال تولید سریال برای مخاطب تلویزیون ایران هستیم، ساختارهایی که به آنها اشاره کردم را نیز حفظ کنیم. یعنی ضمن توجه و احتیاط درباره مخاطب تلویزیونی، کاری پر از جامپکات و ریتم تند داشته باشیم که عمدتا آن را به عنوان ساختار سینمایی میشناسند.
جلوههای ویژه بصری یکی از بخشهای جدانشدنی آثار فانتزی و تخیلی است که به نوعی در مجموعه «دوپینگ» نیز حجم عظیمی از آن به کمک روایت داستان آمده است. مقصودی در این رابطه گفت: ما در این کار به خاطر جنس فانتزی که داریم، حجم زیادی از جلوههای ویژه را در مجموعه استفاده کردیم. در این راستا از فرید ناظر فصیحی کمک گرفتیم تا اتفاقات خوبی در سریال بیفتد. همچنین داریوش پیرو به عنوان طراح صحنه فضایی ایجاد کردند که حتما متفاوت است.
وی افزود: در زمینه جلوههای ویژه کار دشواری را انجام دادیم. کاری که پیش از این در تلویزیون قطعا مشابه آن را نداشتیم.
این کارگردان در پایان همچنین درباره همکاری با امیر پروین حسینی به عنوان تهیهکننده نیز بیان کرد: سالهاست که با آقای پروین حسینی کار میکنم و برای ایشان کارهایی را نوشتهام اما این دومین بار است که به عنوان کارگردان با ایشان همکاری میکنم. به نوعی ما به هم اعتماد و اطمینان داریم و با همین زمینه کار را پیش میبریم. علاوه بر این موارد ایشان تهیهکننده باذکاوتی است که محیط خوبی را برای کار فراهم میکند.