خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر؛

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون
کد خبر : ۸۷۴۰۶۱

هفتمین روز از سی و پنجمین جشنواره فجر، سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه،‌ طبق برنامه ارائه شده از سوی ستاد خبری جشنواره در چند تالار تهران برگزار شد. در این میان دو تالار «وحدت»،‌ «رودکی» میزبان 4 گروه بودند

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتمین روز از سی و پنجمین جشنواره فجر، سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه،‌ طبق برنامه ارائه شده از سوی ستاد خبری جشنواره در تالارهای «وحدت»،‌ «رودکی»، فرهنگسرای «نیاوران»،‌ سالن «سوره»، سالن برج آزادی و سالن «میلاد» نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. طی این روند دو تالار «وحدت» و «رودکی» طی دو سانس 18:30 و 21:30 میزبان چهار اجرا بودند.

تالار «وحدت» در سانس نخست میزبان فلوریان نواک هنرمند بلژیکی بود که در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد. سانس دوم تالار وحدت راس ساعت 21:30 میزبان هنرمندان فرانسوی بود که طی کنسرت به اجرای دوئت آکاردئون و ساکسیفون پرداختند.

«ارکستر زهی نیلپر آنسامبل بادی» به سرپرستی نوید گوهری در تالار «رودکی» به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن در سانس دوم اعضای گروه «کانتوس» به سرپرستی کاوه میرحسینی قطعات خود را اجرا کردند.

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

اجراهای تالار وحدت در روز هفتم جشنواره

شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی

در سانس 18:30 تالار وحدت میزبان هنرمند بلژیکی بود و محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به دیدن این اجرا نشستند.

فلوریان نواک پیانیست بلژیکی طی اجرایی مدرن به آثار کلاسیک جهان پرداخت. او طی اجرا در دوبخش به اجرای قطعات مورد نظرش پرداخت.

قطعات احرای نواک عبارت بودند از Impromptu No. 3 و Ballade No. 4 اثر فردریک شوپن آهنگساز قرن ۱۸ لهستان ملقب به موتزارت کوچک و شاعر پیانو.

Shéhérazade Entracte با روایت نواک از شهرزاد اثر ریمسکی کورساکف آهنگساز روس.

 سوئیت سمفونیک شهرزاد  یکی از آثار نیکولای ریمسکی کورساکف است. کورساکف شهرزاد را در سال ۱۸۸۸ میلادی و بر پایه داستان‌های هزار و یک شب نوشته‌است. این اثر را می‌توان یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف به‌شمار آورد. این اثر ارکسترال، نمونه بارز ترکیب متمایزکننده آثار کورساکف در آمیزش سازبندی خیال‌پردازانه و رنگارنگ با ملودی‌های پرزرق و برق است. و باز روایت نواک از این اثر نه تنها چیزی از اصالت زیبایی شناختی ذهن مولف نکاست بلکه به آن رنگ و بویی امروزی نیز بخشید.

Variations sur un thème Polonais Op. 51 اثر آناتولی لایدف اهنگساز قرن ۱۹ روس Sonate No.6 Op. 82 اثر سرگئی پروکفیف.

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

سانس دوم تالار وحدت به اجرای وینست پیرانی (خواننده و نوازنده آکاردئون) و امیل پاریزین (نوازنده ساکسیفون) اختصاص داشت که دوئت خود را به مخاطبان و علاقمندان موسیقی کلاسیک و جز ارائه کردند و محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به دیدن این اجرا نشستند.

وینست پیرانی و امیل پاریزین قطعات آلبوم «عصر زیبا» را اجرا کردند.

با اینکه اجرای دو نوازنده فرانسوی در سبک جز بود اما موتیف‌های موسیقی فرانسه را در آثار اجرا شده می‌توان شنید و دید.

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

اجراهای تالار «رودکی» در روز هفتم جشنواره

تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»

سانس اول تالار «رودکی» در هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر  (سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه) میزبان «ارکستر زهی نیلپر» به سرپرستی نوید گوهری بود و محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره) همراه با مخاطبان به دیدن این کنسرت نشست.

نوید گوهری پیش از آغاز اجرا ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران از آنها خواست  پس از پایان هر قطعه از تشویق نوازندگان خودداری کنند و تشویق‌ها را برای پایان اجرا نگه دارند.

گوهری گفت: اجرای امشب به صورت توامان مستمر  است و هشت قطعه از آثار قرون بیست و بیست و یک اجرا خواهد شد.

نوید گوهری سپس درباره معنا و مفهوم تراژدی توضیح داد و تعاریف هنرمندان و نظریه‌پردازن قرون گذشته از تراژدی را مطرح کرد.

اعضای «ارکستر زهی نیلپر» طی کنسرت به اجرای آداجیو (برای ارکستر زهی) ساخته ساموئل باربر، دریا (یکسوئیت ایرانی)، سه قطعه در استایل قدیمی ساخته هنریک میکولایگورسکی، موسیقی اندوهگین (برای ارکستر زهی) ساخته پتریس وسک پرداختند.

اعضای آنسامبل بادی تهران نیز قطعات پیتر و گرگ ساخته سرگی پروکوفیف، کارناوال حیوانات ساخته کامیل سن سان.

اعضای اکرستر نیلپر عبارتند از نوید گوهری (رهبر و مدیر هنری ارکستر)، احسان تارخ (مدیر ارکستر)، بابک کوهستانی (کنسرت مایستر)، پویا دهلاری، مهسان جبیری، پویا عشقی‌نژاد،‌ آنیتا واحدی، علی علیزاده، مهسا رستمی، وحید حاجمیری (نوازندگان ویلون اول). فرمهر بیگلو،‌ فرناز دارویی، سحر ناطقی، مرجان فیروزآبادی، پژمان مالکی، پژمان رضایی، نرگس ناجی، آیلین ثقفی (نوازندگان ویلون دوم). علی یزدی، پگاه افضلی، نیکی یغمایی، مهسا رحمتی و مینا آقارضایی (نوازندگان ویولا). یاسمن کوزه‌گر، گلبسانا شناسایی،‌ ثنا شهمیری و هلیا پورکریمی (نوازندگان ویلنسل). محمد علیزاده و آوا پورنار (نوازندگان کنترباس).

اعضای آنسامبل بادی تهران نیز عبارتند از: ریحانه محمدی (نوازنده فلوت)، یاسمن کیمیاوی (نوازنده ابوا)، مینلی دانلیان (نوازنده کلارینت)، امیرحسین محمدیان (نوازنده فاگوت) و باران ذوالفقاری (نوازنده هورن).

 ارکستر نیلپر یکی از فعال‌ترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال 1383 تاسیس و مشغول به فعالیت در حوزه موسیقی جدی است. ارکستر نیلپر در سال‌های فعالیت خود همواره تمرکز اجراهای صحنه‌ای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی حفظ کرده است.

این ارکستر از سال 1395 در کنار برنامه‌های فصلی مستقل به عنوان ارکستر ثابت فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران فعالیت می‌کند. همچنین آنسامبل بادی فستیوال تهران نیز از سال 1398 تحت مدیریت هنری اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران تاسیس و مشغول به فعالیت مستقل است.

رنگین‌کمون «باغچه‌بان» سوار بر آرشه‌ها/ تراژدی و درد با زبان موسیقی «نیلپر»/ شهرزاد ایرانی کورساکف به روایت پیانیست بلژیکی/ عصر زیبای فرانسوی به روایت آکاردئون و ساکسیفون

رنگین کمون سوار بر آرشه‌ها

اعضای آنسامبل «کانتوس» به سرپرستی کاوه میرحسینی با همراهی گروه کر کودکان نواک راس ساعت 21:30 در رودکی به اجرای برنامه پرداختند.

آرش اسدنژاد،‌ دانیال جورابچی، بهار فلسفی، پویا دهلاری، آرمین قضاوتی و فرمهر  بیگلو (نوازندگان ویلون). زهرا عبدالله‌زاده، صبا صفوی،‌ همایون هاشم‌زاده (نوازندگان ویولا). ارسلان علیزاده و هادی پارسا (نوارندگان ویلنسل). هادی اسماعیلی  (نوازنده کنترباس).

بردیا فتوحی،‌ ماهداد بوربور، سپنتا فتوحی،‌دنیا سمائی،‌باران اخلاقی، باران معانی، سراج بانری، حنا موسوی، آوا قدس، تارا قدس،‌هستی شاهی، سوفیا اردستانی، رونیکا نوروز مهر،‌ برنا نیکنژاد و لیلی دهقان نیز اعضای گروه کر آنسامبل کانتوس هستند. «برای آنان» ساخته مهران روحانی، «رنگین کمون» ساخته ثمین باغچه‌بان، «گلستان» ساخته کاوه میرحسینی و قطعه‌ای از جان کیج آثاری بودند که توسط آنسامبل کانتوس اجرا شدند.

 آنسامبل «کانتوس» توسط کاوه میرحسینی در سال 1391 با هدف ترویج موسیقی معاصر فعالیت خود را آغاز کرد. سیاست اصلی این آنسامبل همچون آنسامبل‌هایی در استاندارد جهانی سفارش آثار به آهنگسازان هم عصر و همچنین ضبط و اولین اجرای جهانی آنهاست که این آنسامبل توانست در سومین پروژه موسیقایی خود آثاری به آهنگسازان بنام ایرانی سفارش دهد و آثار آنها را برای اولین بار ضبط و اجرا کند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن‌ماه تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه‌ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز