در نشست نقد و بررسی فیلم تومان مطرح شد؛
قطع شدنهای فیلم از جاهطلبی من به عنوان کارگردان است/ دنبال بیان حس بیقصه بودن داستان بودم
کارگردان فیلم تومان در پاسخ به سوالات مکرری که به بحث طولانی بودن این فیلم انتقاد داشتند، گفت: فیلم دو ساعت و ده دقیقه است و در ابتدا رافکاتهای آن بیش از سه ساعت شده بود. این کوتاهترین شکل ممکن بود که میتوانستیم در این فیلم داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانهای فیلم "تومان" با حضور مرتضی فرشباف (کارگردان)، سعید سعدی (تهیهکننده)، میر سعید مولویان (بازیگر)، مهدی سعدی (تدوین) و مرتضی فرید (طراح صحنه) در سالن رسانههای پردیس ملت برگزار شد.
خدایار قاقانی (منتقد) درباره این فیلم در ابتدای نشست گفت: برای فیلم تومان به جای حرف زدن باید نوشت. زبان بصری که در این فیلم به کار رفته به جشنواره امسال اضافه کرد. از نظر من این فیلم با دو طیف مخاطب همراه میشود: افرادی که به شدت فیلم را دوست دارند و افرادی که شاید آن را آنچنان که باید نپسندند. من جزو دسته اول هستم و به شدت در بخش کارگردانی و فیلمبرداری، فیلم را دوست دارم.
مرتضی فرشباف کارگردان این اثر نیز در توضیحی درباره این فیلم بیان کرد: من متولد همان اقلیم هستم و فکر کردم میشود خارج از تهران فیلم ساخت و به دنبال فضای تازهای برای سینمای ایران بودم.
وی درباره نحوه فیلمبرداری این اثر گفت: به نوعی سعی کردم حس سرگیجه مدام را در حرکت دوربین لحاظ کنم تا مخاطب بتواند با آن فضا ارتباط برقرار کند.
کارگردان این اثر در پاسخ به سوالات مکرری که به بحث طولانی بودن این فیلم انتقاد داشتند، توضیح داد: فیلم دو ساعت و ده دقیقه است و در ابتدا رافکاتهای آن بیش از سه ساعت شده بود. این کوتاهترین شکل ممکن بود که میتوانستیم در این فیلم داشته باشیم.
فرشباف همچنین درباره انتخاب بازیگران این فیلم اظهار داشت: چون بازیگر نقش اصلی (میرسعید مولویان) نابغه بود نیاز نداشتم تا از بازیگر چهره استفاده کنم. از این بازیگر در ادامه بیش از این میشنویم.
وی با اشاره به اینکه فیلم در چهار فصل روایت میشود، گفت: قطع شدنهای اثر مهمترین جاهطلبی من در این فیلم به شمار میآید. شاید این قطع شدنها این حس را به ما منتقل میکرد که چقدر این داستان بیقصه است ولی فکر نمیکنم دیگر بتوانم فیلمی بسازم که چنین هارمونیای داشته باشد.
سعید سعدی (تهیهکننده) نیز با اشاره به اینکه فیلمنامه این اثر جسارت و نوآوری داشت، بیان کرد: نیاز داریم بازخوردهای مخاطبین را در جشنواره بگیریم تا در زمان اکران، مخاطب را از دست ندهیم. هیچ ارگان و نهادی در ساخت این فیلم مشارکت نداشته و کاملا خصوصی ساخته شده است.