خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیحات امیر آقایی، طناز طباطبایی و پانته‌آ بهرام درباره شنای پروانه

توضیحات امیر آقایی، طناز طباطبایی و پانته‌آ بهرام درباره شنای پروانه
کد خبر : ۸۶۷۲۵۴

نشست خبری فیلم «شنای پروانه» با حضور عوامل این فیلم در سالن‌ رسانه‌های پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم «شنای پروانه» با حضور محمد کارت(نویسنده و کارگردان)، حسین دوماری و پدرام پورامیری (نویسندگان)، امیر آقایی، طناز طباطبایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام(بازیگران)، سامان لطفیان(مدیر فیلمبرداری)، عظیم فراینی(طراح چهره‌پردازی) و برخی دیگر از عوامل این فیلم در سالن‌ رسانه‌های پردیس ملت برگزار شد.

رضا صائمی(منتقد) ابتدای این نشست گفت: دوستانی که محمد کارت و فیلم‌هایش را بشناسند، متوجه می‌شوند این فیلم محصول تجربه‌های این فیلمساز در حوزه مستند و کوتاه است. به نوعی محمد کارت را نمی‌توان فیلم اولی دانست. نکته جالب در این فیلم پرداختن به موضوع ملتهبی است که شاید آثار مشابه آن را نیز در دیگر آثار سینمای ایران دیدیم اما موضوع در این اثر به نوعی ایرانیزه شده است.

محمد کارت (نویسنده و کارگردان) در این نشست درباره نحوه رسیدن به ایده این فیلم گفت: پروسه ساخت این فیلم به‌شدت پیچیده بود. همراه دو نویسنده دیگر ۸ ماه روی فیلمنامه این فیلم کار کردیم. به نوعی تحقیق میدانی برای این فیلم ۳۰ سال طول کشیده و به شخصه خودم بچه این بافت هستم. فیلم جنوب‌شهری نبوده و تنها بافت آن جنوب شهر است.

طناز طبابایی درباره دلیل ایفای نقش کوتاه در این اثر توضیح داد: این فیلم یکی از دغدغه‌مندترین فیلمنامه‌های چند سال اخیر را داشت و به نوعی خودم بازی در این نقش را خیلی دوست داشتم. همچنین کارگردان ابتدا به من گفت این نقش ریسک بوده اما به من اعتماد کن. اکنون از اعتماد خود به هیچ وجه پشیمان نیستم و به شدت از این بابت راضی و خوشحالم.

پانته‌آ بهرام درباره ایفای نقش کوتاه در این فیلم بیان کرد: این فیلم بر خلاف ظاهر مردانه‌ای که دارد، یک فیلم فمنیستی است. حتی نقشی که من بازی کردم نیز به همین صورت بوده و برای اینکه بتواند زندگی کند، از زنانگی‌اش می‌گذرد. این موضوعات من را ترغیب کرد که ایفای نقش کوتاه در این فیلم را بپذیرم.

امیر آقایی نیز در این نشست اظهار داشت: روزی که محمد کارت برای این نقش با من تماس گرفت، خنده‌ام گرفت و دلیل انتخاب را پرسیدم. چراکه برای من تایتلی تعریف شده که خیلی نقش‌های روشن‌فکرانه را بازی می‌کند. اما من هم از همان طبقه محمد کارت هستم که نیمی از بچه محل‌های من زیر خاک بوده و نیم دیگر  زیر حکم. به همین دلیل خیلی احتیاجی به تحقیق میدانی نداشتم. فقط مقداری روی آن خاک ریخته شده بود که آنها را برای این نقش کنار زدیم.

جواد عزتی نیز در این نشست گفت: بازی بازیگران بزرگ برای نقش‌های کوچک این فیلم نشان از ارزش بالای این فیلم دارد و نشان می‌دهد که چقدر همه چیز سر جایش قرار داشت.

محمد کارت درباره صحنه استفاده از معتادان واقعی در این فیلم بیان کرد: باتوجه به اینکه در این حوزه مستند‌هایی را کار کرده بودم، مرام مسلک این افراد را می‌شناسم و می‌دانم چطور از آنها در فیلم استفاده کنم. به نوعی این کار برای شخص من سخت نبود.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدا به دنبال ساخت فیلم قهرمانی بودیم که با بازی و همراهی جواد عزتی یک قهرمان از دل مردم به وجود می‌آید که می‌توان آن را دید. به هیچ وجه قصد ساخت فیلم ضد جنوب شهر نداشتم. مرام اغلب بچه‌های جنوب شهر مانند قهرمان داستان با بازی جواد عزتی است و تعداد کمی هم مانند هاشم و مصیب فیلم هستند که هنجارشکنی می‌کنند. این فیلم از روح پروانه تبدیل به مرثیه‌ای برای ‌پروانه‌ها می‌شود و به هیچ وجه ضد زن نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز