بهرام عظیمی: کیفیت آثار منتخب جایزه سال استیکر شگفت زدهام کرد/ شجاعی: استیکرهای کنونی در فضای مجازی با فرهنگ ما نامأنوس است
نشست خبری «جایزه سال استیکر» همزمان با روز جهانی استیکر امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش ایلنا، نشست خبری «جایزه سال استیکر» همزمان با روز جهانی استیکر امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه با حضور میثم عسگری (مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه)، سیدمسعود شجاعی طباطبایی (دبیر جایزه)، بهرام عظیمی (رییس هیأت داوران جایزه سال استیکر) و محمدمیثم میثمی (رییس فرهنگسرا اندیشه در این فرهنگسرا) برگزار شد.
میثم عسگری (مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر) در آغاز این نشست با ابراز تسلیت به مردم ایران به مناسبت سوگواری برای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گزارشی از چگونگی ایده پردازی و برگزاری جایزه سال استیکر ارائه کرد و گفت: ایده پردازی جایزه سال استیکر از سوی پیام رسان آیگپ حدود یک سال پیش صورت گرفت و با همکاری دوستانمان در حوزه کارتون وکاریکاتور در حال برگزاری است.
لزوم طراحی استیکرهای بومی و ملی
وی با اشاره به اهمیت برگزاری این جایزه بیان کرد: با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند در کشورمان بحث پرداختن به استیکرها نیز مطرح می شود. گاهی با استیکرهایی در فضای مجازی روبرو هستیم که به خوبی احساس ما را منتقل نمی کند و شکل شرقی یا غربی دارند که با فضای فرهنگی کشور ما غریبه است به همین دلیل از سال گذشته تصمیم گرفتیم که به کمک هنرمندان استیکرهایی را طراحی کنیم که برخاسته از فرهنگ ملی و بومی ما باشد که شجاعی طباطبایی از این ایده ما بسیار استقبال کردند و با توجه به کیفیت بسیار خوب آثار ارسالی امیدواریم که در ادامه نیز جشنواره خوبی را داشته باشیم.
سیدمسعود شجاعی طباطبایی (دبیر جایزه سال استیکر) نیز سخنان خود را با ابراز تسلیت به مناسبت وقایع اخیر و همچنین جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به ملت ایران آغاز کرد و در ادامه درباره اهمیت پرداختن به موضوع استیکر در این جایزه بیان کرد: شبکه اجتماعی «آی گپ» برای تولید استیکرهای بومی به این موضوع ورود پیدا کرده است که این اتفاق بسیار خوبی است که البته ما دوست داشتیم که برای واژه «استیکر» هم واژه مناسب فارسی پیدا کنیم که در حال حاضر واژه شکلک و برچسبرا معادل آن در نظر گرفته اند که واژه مناسبی نیست.
وی افزود: استیکرهای موجود در فضای مجازی با فرهنگ ایرانی و ملی ما بسیار نامأنوس است و بنابراین نیاز به پرداختن به این موضوع احساس میشد.
دبیر جایزه سال استیکر با اشاره به ترکیب هیات داوران این مسابقه اظهار کرد: تیم انتخاب آثار و داوری متشکل از بهرام عظیمی، علی رادمند، محمد تهرانی نصر، امیر ایماغیان و بنده کار داوری آثار را در دو مرحله انجام دادیم و امروز نیز داوری نهایی با حضور بهرام عظیمی، علی رادمند و بنده انجام میشود.
وی افزود: بر اساس فراخوان قرار بود که شرکت کنندگان در ۵ حالت گریه، خنده، دوست داشتن، عصبانیت و لایک آثارشان را ارسال کنند که مرحله اول داوری آثار انجام شد و از میان ۱۳۱ مجموعه اثر ارسالی، ۵۰ مجموعه ۵ تایی انتخاب شد و در فرصتی که در اختیار داشتند این مجموعهها کامل شد و در بستههای ۲۰ تایی از سوی هنرمندان ارائه شد.
شجاعی درباره جوایز این مسابقه هم گفت: جوایز این مسابقه به ۵۰ برگزیده راه یافته به نمایشگاه شامل مبلغ ۲ میلیون تومان بود و به سه برنده اصلی نیز به ترتیب مبالغ ۱۳ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۷ میلیون تومان اهدا خواهد شد که در انتخاب این آثار نیز به روز بودن و تازگی آن و همچنین مبتنی بودن بر فرهنگ ایرانی و بومی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و علاوه بر این قابل فهم بودن، نوآوری و خلاقیت و همچنین استفاده از تکنیکهای مناسب نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این داوریهاست.
وی همچنین از اضافه شدن جایزه مردمی به این جوایز خبر داد و گفت: جایزه مردمی شامل مبلغ ۵ میلیون تومان است و به اثر برگزیده از نگاه مردم اختصاص خواهد یافت.
شجاعی گفت: ما در فرهنگ ایرانی خود گنجینه بسیار غنی از داستانها، اسطورهها، حماسهها و همچنین شخصیتهای معاصر داریم که میتوانند در طراحی این استیکرها مورد استفاده قرار بگیرد.
وی در ادامه پرداختن به این موضوع را حرکت تازه ای در راستای خلق استیکر برای فضای مجازی از سوی پیام رسان آیگپ عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم که این حرکت تازه همچنان استمرار داشته باشد.
بهرام عظیمی (رییس هیات داوران جایزه سال استیکر) نیز در سخنان خود با ابراز تسلیت به مردم ایران برای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: سال گذشته که درباره ایده برگزاری این جایزه صحبتهایی انجام شد، هیچ امیدی نداشتم که جشنواره خوبی برگزار شود به این دلیل که موضوع آن بسیار دشوار است و مثل دیگر جشنوارههای کارتون وکاریکاتور نیست به این دلیل که باید ۲۰ حالت مختلف طراحی شود و این کار را برای هنرمند سخت میکند و به همین دلیل اگر من هم در تیم داوری نبودم، شاید فکر شرکت در این مسابقه به سرم نمی زد چرا که این توانایی را در خود نمیدیدم اما با وجود همه بدبینیهایی که نسبت به موفقیت این مسابقه داشتم، وقتی آثار ارسالی را برای داوری مشاهده کردم واقعا شگفت زده شدم و به نظرم آثار نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و نمایشگاه بسیار خوب و کاملا حرفهای است که کار انتخاب آثار برتر را هم برای تیم داوری دشوارتر میکند.
این کاریکاتوریست با اشاره به اهمیت موضوع جایزه سال استیکر اظهار کرد: این مسابقه به نظرم جذاب تر از جشنواره های کاریکاتور است به این دلیل که همه مردم با این تصاویر و استیکرها در فضای مجازی و تلفنهای همراه هوشمند سروکار دارند و بنابراین به راحتی با آنها میتوانند ارتباط برقرار کنند و فکر میکنم نمایشگاه آثار این مسابقه نیز با استقبال مردم روبرو خواهد شد به این دلیل که برای ساخت این استیکرها از ویژگیهای بومی و فرهنگی کشور خودمان مثل ننه سرما، حاجی فیروز، توپهای پلاستیکی فوتبال بچهها و ... استفاده کردهاند که به نظرم برخی از آنها واقعا شاهکار است.
وی همچنین تصریح کرد: برخی از طراحیها امکان اجرایی نداشت و برخی آثار در سایز بزرگ بسیار خوب بودند ولی برای تبدیل شدن به استیکرهای کوچک قابلیت خود را از دست میدادند و بنابراین این ویژگی هم از جمله نکاتی بود که باید به آن توجه میکردیم.
عظیمی در ادامه گفت: بسیاری از شرکت کنندگان این جشنواره از میان کارتونیستها و کاریکاتوریستها نبودند و اتفاقا کارهای بسیار خوب و شاخص را کسانی طراحی کرده بودند که ما آنها را نمیشناختیم.
وی همچنین این آثار را دارای ارزش معنوی دانست و با اشاره به لزوم استفاده از کالای داخلی بیان کرد: این مسابقه و آثاری که ارایه میشود تنها جایی است که مردم با علاقه و افتخار دوست دارند از نمونههای ایرانی استفاده کنند.
میثم عسگری (مدیرعامل آیگپ) هم در ادامه یادآور شد: امروز بعد از جلسه داوری، مردم میتوانند برای بخش جایزه مردمی آثار منتخب خود را در پیام رسان آیگپ انتخاب کنند که این جایزه در مراسم اختتامیه به برگزیده نهایی اهدا میشود.
وی همچنین از رونمایی فیچر استیکر متحرک آیگپ در روز اختتامیه این مسابقه روز ۳۰ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: برای نخستین بار از استیکر متحرک آیگپ که تاکنون در هیچ پیام رسان داخلی دیگری سابقه نداشته است، در روز اختتامیه رونمایی خواهیم کرد.
عسگری در بخش دیگری از سخنانش به اعلام کرد که استیکرهای تولید شده را با نگاهی فرهنگی در اختیار دیگر پیام رسانهای داخلی نیز قرار خواهد گرفت.
محمدمیثم میثمی (رییس فرهنگسرای اندیشه) نیز سخنانش را با ابراز تسلیت به وقایع اخیر در کشور آغاز کرد و گفت: فرهنگسرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور حمایت از فرهنگسازی در زمینه موضوعی که نبود آن احساس میشد، در کنار یک پیام رسان داخلی قرار گرفت که لزوم پرداختن به این موضوع را میتوان در جهت گیری پیام رسانهای خارجی در مسائل اخیر کشور و فیلتر شدن آنها دید و ما هم بر خود لازم دیدیم که از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم.
بخش بعدی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که میثم عسگری در پاسخ به سوالی درباره تعداد یوزرهای پیام رسان آیگپ بیان کرد: ما ۵ میلیون یوزر ثبت نام شده داریم و حدود یک میلیون و هشتصد هزار یوزر نیز در ماه فعالیت دارند.
عظیمی هم در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال سواستفاده از استیکرهای طراحی شده بیان کرد: ما سراغ موضوعات مذهبی نرفتیم و به ایموجیها هم که در همه دنیا استانداردهایی دارد نپرداختهایم و بنابراین نباید به این موضوع از این زاویه نگاه کرد که ممکن است مورد سواستفاده قرار بگیرد.
میثم عسگری هم در پاسخ به سوال دیگری توضیح داد: ایموجی ها استانداردی را دارند و دارای پروتکل بین المللی هستند که ما هم سراغ آنها نرفتهایم ولی در بحث استیکر دست ما کاملا باز است و میتوانیم بر اساس فرهنگ بومی و ملی خودمان استیکر طراحی کنیم.
وی همچنین پرداختن به این موضوع را در راستای فرهنگسازی در فضای مجازی کشور دانست و گفت: قصد ما ترویج کارکترهای کاملا ایرانی در قالب استیکر است و این را وظیفه خود دانستیم.
عظیمی درباره نوع داوری آثار توضیح داد: برخی از معیارها لازم است که در داوری آثار لحاظ شود که جزو اصول مسابقه است و برخی هم سلیقهای است که سلیقهها در داوری نهایی بیشتر اتفاق میافتد اما به نظر من تصویرگران آثار بسیار جذاب تری را در این مسابقه ارایه کرده بودند.
شجاعی طباطبایی هم در ادامه بیان کرد: فراخوان ما محدود به کارتونیستها وکاریکاتوریستها نبود و از انیماتورها، طراحان، نقاشان و تصویرسازان هم دعوت شده بود و به نظر من هنرمندان انیماتور که با موضوع حرکت در آثار بیشتر سروکار دارند، آثار بهتری را به این مسابقه ارسال کرده بودند و موفق تر بودند.
میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر در پایان این نشست از ارائه کارت هدیه دیجیتالی از سوی پیام رسان آیگپ با همکاری بانک پارسیان خبر داد و گفت: ارائه این کارت هدیه دیجیتالی در راستای توجه به اهداف محیط زیستی و حذف کاغذ صورت می گیرد که این کارت هدیه با استیکر همراه است و تا زمانی که باز نشده است قابلیت ارسال برای دیگران را دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم این کارت هدیه دیجیتالی را تا پایان سال و به مناسبت نوروز عرضه کنیم.
نمایشگاه آثار راه یافته به جایزه سال استیکر روز شنبه ۲۸ دی ماه در فرهنگسرای اندیشه و مراسم اختتامیه آن نیز ساعت ۱۵ روز ۳۰ دی ماه در همین فرهنگسرا برگزار خواهد شد.