خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری گروه تئاتر «لیو» مطرح شد:

نیاز است آدم‌های جدیدی وارد عرصه مونولوگ شوند/ هنرجویان تکنیک صبوری را یاد بگیرند

نیاز است آدم‌های جدیدی وارد عرصه مونولوگ شوند/ هنرجویان تکنیک صبوری را یاد بگیرند
کد خبر : ۸۵۳۵۳۶

تشریح برنامه‌های گروه تئاتر لیو، تاکید بر آموزش صحیح و بیراهه بسیاری از آموزشگاه‌های خصوصی تئاتر، شرایط تئاتر خصوصی و سالن‌های خصوصی، وضعیت جشنواره تئاتر فجر و ضرورت ایجاد جریان‌هایی دیگر با ایده‌های تازه مقابل آن و... از جمله موضوعاتی بود که در نشست خبری گروه تئاتر لیو با حضور حسن معجونی و رضا بهبودی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری گروه تئاتر لیو با حضور حسن معجونی (سرپرست)، رضا بهبودی (از اعضای اصلی گروه تئاتر لیو) در فروشگاه کتاب فرهنگان برگزار شد.

حسن معجونی در این نشست گفت: دو سه سالی است که فعالیت‌های ما منحصر روی آموزش بود اما با تعطیل شدن مدرسه تئاتر لیو فعالیت آموزشی‌مان ادامه پیدا کرد و به پروسه آموزش اجرا برگشتیم. جشنواره میکرولیو نیز در ادامه همین اتفاق برگزار شده است.

معجونی ادامه داد: علاوه بر این در حال کار روی نسخه جدید نمایش آشپزخانه و کار آقای بهبودی و کاری از گروه تئاتر لیو سایه هستیم که در ادامه به اجرا خواهند رسید.

رضا بهبودی نیز در این نشست اظهار داشت: دغدغه لیو همیشه کیفیت بوده و امیدواریم که بتوانیم حد استانداردی از کیفیت را داشته باشیم.

بهبودی با بیان اینکه جشنواره مونولیو سبب شد تا جریان نمایشنامه‌نویسی مونولوگ با تغییر مواجه شود، گفت: نیاز بود که آدم‌های جدیدی وارد عرصه مونولوگ شوند و دغدغه‌های تازه‌ای مطرح شود. به نوعی مونولیو سبب شد تا در مدارس مختلف نیز جشنواره‌های مونولوگ برگزار شود. به قول آقای معجونی، مونولوگ بازیگرساز است و از این جهت فکر می‌کنم که مونولوگ اتفاق خوبی برای بازیگری و همچنین در کارگردانی و ایده‌ بود.

وی ادامه داد: اکنون جنبه پژوهشی در کنار رخداد مونولیو انجام شده و باتوجه به کیفیتی که مدنظر داریم، قرار است در بهمن متنی از ادوارد آلبی روی صحنه ببریم که چندماهی است پیش‌تولید آن آغاز شده است.

شاکری هم در این نشست گفت: نزدیک به ۴۰۰ متن برای جشنواره مونولیو ارسال شد که ۱۰ درصد آنها برای بازبینی انتخاب شدند. همچنین از سه نفر دعوت شده تا بدون بازبینی در جشنواره حضور پیدا کنند.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: باتوجه به اجرای آشپزخانه دو هفته زمان جشنواره به عقب افتاده است. البته به زودی با تمام شدن مهلت ارسال آثار جدول را در اختیار قرار خواهیم داد.

شاکری افزود: همچنین نشریه جشنواره که تاکنون ۱۸ شماره آن درآمده به همت اعضای قدیمی‌تر شماره ۱۹‌ام آن تا هفته آینده به صورت الکترونیک منتشر می‌شود.

وی درباره نحوه انتخاب آثار در جشنواره مونولیو توضیح داد: همه متون خوانده شده و ملاک کیفیت آثار بود. ولی برخی متون ترجمه بود و برخی دیگر در حد دو، سه صفحه بوده است. به همین دلیل این متون کنار گذاشته شدند.

معجونی در بخش دیگری از این نشست گفت: در زمانی که بحث تئاتر خصوصی مطرح شد، گفتیم به صورت مستقل عمل می‌کنیم و از کسی پول نمی‌گیریم تا خواسته‌های پدر را هم نادیده بگیریم و کار خود را انجام بدهیم. آن موقع به یک صورت می‌جنگیدیم و اکنون به صورت دیگر.

او با اشاره به اینکه «الان مقوله اجرا تغییر کرده و می‌آیند یک ماه اجرا بروند تا خوب پول دربیاورند» گفت: زمانی از تئاتر به سینما فرار می‌کردند ولی اکنون از سینما هم به تئاتر می‌آیند چراکه خوب پول درمی‌آورد. البته خدا را برای این موضوع شکر می‌کنیم ولی همه چیز پول در آوردن نیست.

این بازیگر تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: اکنون آموزشگاه‌ها نیز به همین صورت عمل کرده و برای پول درآوردن روز به روز شیوه‌های جدیدی را برای جذب مخاطب درنظر می‌گیرند. می‌گویند رویکردمان آموزش است اما به نوعی پول درآوردن مسئله آنهاست.

معجونی ادامه داد: اگر دست من بود، خیلی جاها را تعطیل می‌کردم ولی متاسفانه دست من نیست. پول درآوردن بد نیست اما نباید فراموش کنیم خیلی از مخاطبان ما دانشجویانی هستند که پول ندارند بلیت تئاتر بخرند. می‌توان نمونه‌هایی را نشان داد که خوب کار کردند، پول هم درآورده‌اند.

رضا بهبودی در ادامه این نشست گفت: ویس‌هایی برای من از طرف افرادی فرستاده می‌شود که در گذشته هنرجوی من بودند. از آموزشگاه‌هایی می‌گویند که به آنها وعده اجرا دادند و پول زیادی را از آنها دریافت کرده‌اند. نمی‌دانم برخی به چه چیز اعتقاد دارند ولی این واقعا خیلی اتفاق بدی است. البته نقدی به افراد هم دارم که اگر فردی گفت فلان قیمت پول بدهید، ابتدا فکر کنید آن فرد مگر چه کسی است.

وی ادامه داد: از هنرجویانم می‌خواهم تکنیک صبوری را یاد بگیرند و آن را پذیرا باشند. اگر صبوری نباشد ما به قول حافظ دولت مستاجر خواهیم بود و دوره‌مان تمام می‌شود. کسب کیفیت نیاز به صبوری دارد. به مدیران این آموزشگاه‌ها که دسترسی نداریم ولی از هنرجویان می‌خواهم دغدغه خود را با این تعجیل روی صحنه رفتن آلوده نکنند.

حسن معجونی در ادامه درباره اینکه آیا قصد تاسیس مکان برای گروه تئاتر لیو ندارند، گفت: تاکنون نشده ولی امیدوارم در آینده این اتفاق رخ دهد. تئاترهایی که اکنون ساخته شده دست افراد دغدغه‌مند نیفتاده است. دوستان خوب هم کاسبی می‌کنند و به قول استادم آقای رفیعی برای این وضعیت می‌توان واژه گاراژ را به کار برد. هنوز هم سالنی تاسیس نشده که روی موضوعی تاکید داشته باشد و از مدل تئاتری حمایت کند. همه تنها به گرفتن کف فروش خود فکر می‌کنند.

معجونی همچنین درباره حضور در جشنواره فجر توضیح داد: امسال هم به اصرار بچه‌ها در جشنواره شرکت کرده‌ام وگرنه خودم هیچ علاقه‌ای به آن ندارم.

وی ادامه داد: در زندگی در انجام کارهای مختلفی موفق بودم ولی در انجام دو کار ناتوان بوده‌ام. اول اینکه به شهرستانی بفهمانم که در تهران خبری نیست و دوم بفهمانم که در جشنواره فجر هیچ خبری نیست. در فهماندن این دو حرف شکست خوردم و همچنان افراد به سودای اجرا به تهران می‌آیند. ولی واقعا جشنواره فجر مهم نیست.

رضا بهبودی همچنین درباره تعطیل کردن جشنواره تئاتر فجر گفت: مسئله تعطیل کردن جایی نیست؛ مسئله این است که بر اساس قانون اساسی اجازه دهند که ایده‌های تازه هم حضور پیدا کنند. مسائل پیدا و پنهانی داریم که مشخص نیست. ما از کسی پول تو جیبی نخواستیم و تنها باید بگذارند که افراد کار خود را انجام دهند.

معجونی همچنین در ادامه درباره اجرای دور چهارم در تماشاخانه شهرزاد و درگیر شدن در تئاتر تجاری گفت: تماشاخانه شهرزاد ابایی ندارد که بگوید کار تجاری می‌کند ولی بقیه تماشاخانه‌ها از این موضوع ابا دارند درصورتی که آنها نیز در حال همین کار هستند.

حسام نورانی (مدیر پروژه تئاتر آشپزخانه) درباره همکاری با تئاتر شهرزاد توضیح داد: از زمانی که تماشاخانه‌های خصوصی راه افتاد با آنها درگیر بودم. در این مسیر به این سوال رسیدیم که در دنیا چرا رپرتوآر برگزار می‌شود. رپرتوآر با توجه به زمان کم اجرا سبب استقبال بهتر مخاطبان می‌شود. برای اجرای آشپزخانه نیز به همین صورت عمل کردیم. در تئاتر شهرزاد چون دوستان ابایی ندارند که بگویند بیزینس فرهنگی می‌کنیم سالن آن را به مدت ۲ ماه و نیم در اختیار گرفتیم که چندین اجرا در این تایم در شهرزاد روی صحنه می‌رود.

نورانی با اشاره به اینکه «بزرگ‌ترین ضعف ما در بعد از انقلاب این بوده که مدیر فرهنگی نداشتیم اما آرتیست‌های بسیاری داشتیم.» گفت: در این پروژه سعی کردیم مدیریت فرهنگی انجام دهیم و امیدوارم اتفاق خوبی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز