در اختتامیه بخش رقابتی جشنواره صبا مطرح شد؛
جشنواره بودجه ٣٠٠ میلیونی نیاز دارد اما با ٢٥ میلیون تومان برگزار میشود/ آغاز بخش دوم از امروز
آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی، شب گذشته، شنبه ۹ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش ایلنا، آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی، شب گذشته، شنبه ۹ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.
بعد از پخش این تیزر، گروه موسیقی «چکاد» به سرپرستی عابد خدامی روی صحنه رفته و سپس نمایش راشهای آقای جعفری که شامل تصاویری از زندگینامه استاد مشکاتیان با زبان خودش بود، از نمایشگر سالن پخش شد.
بابک خضرائی، پژوهشگر موسیقی، به عنوان اولین سخنران برنامه متنی در ثنای پرویز مشکاتیان برای حضار قرائت کرد.
سپس بیژن کامکار گفت: پرویز خیلی خوشتیپ بود. شیک زندگی میکرد و قطعات شیکی هم میساخت. در جشن هنر بیشتر با پرویز مشکاتیان آشنا شدم. در آهنگ آمدهای پر آتش با صدای شهرام ناظری با پرویز همکاری کردم. برای این قطعه پرویز به من گفت دفخور این آهنگ خوب است و در زمان ساخت اثر همیشه صدای دفِ تو توی گوشم بوده است. به پرویز گفتم چگونه این آثار را خلق میکنی؟ به من میگفت این آهنگها از بچگی درون من بود؛ نمیدانستم چگونه این آثار را خلق کنم اما حالا این علم را پیدا کردهام. یکی از نقاط قوت پرویز تسلطش به ادبیات ایران بود. هنوز مرگ پرویز را باور نکردم. فکر میکنم او به مسافرت رفته است. کاش در مسافرت بود و میآمد که او را ببینیم.
در ادامه فیلمی ساخته آرش رئیسیان که شامل مراسم تشییع پیکر مشکاتیان بود از نمایشگر سالن برای حضار پخش شد. سپس حمید عسکری (رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) گفت: جشنواره موسیقی صبا در بخش رقابتی تمرکزی آگاهانه در گروهنوازی دارد، این جشنواره به تجربه ثمربخش ارکان هنر کشور بدل شده و در برگزاری این رویداد نقش مهمی دارد.
وی افزود: از دفتر موسیقی ، معاونت هنری، انجمن موسیقی ایران، و بنیاد رودکی تشکر میکنم. این جشنواره تجلی بخش هنرمندان موسیقی کشور است که با راهنمایی این هنرمندان باعث پیشرفت جشنواره شده است.
پوریا رمضانیان (دبیر جشنواره) نیز گفت: انتقادهایی در دوره نخست جشنواره انجام گرفت که در این دوره تلاش برای رفع آن اقدام کنیم، ابتدا از سالن برگزاری مورد نقد قرار گرفته بود که امسال طی رایزنیها و کمک مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیرعامل انجمن موسیقی توانستیم از تالار رودکی استفاده کنیم.
او ادامه داد: یکی دیگر از نقدها در دروه نخست صبا به پراکندگی استانی بود؛ حضور شرکتکنندگان از تنها شهر پایتخت بود که امسال شاهد حضور شرکتکنندگان از شهرهای دیگر ایران نیز بودیم. شهرهایی نظیر خرمآباد، دزفول، بهشهر، کرمان، کرمانشاه، مشهد، اصفهان، شیراز.
وی افزود: لازم به ذکر است که نوع داوریها نیز نسبت به سال گذشته تغییر و بهبود زیادی داشته است؛ ژوری امسال در اکثر بخشها هفتنفره بود؛ جدول امتیازدهی به شرکتکنندگان هم بهصورت رسمی منتشر خواهد شد. این جشنواره به علاوه اختتامیه امشب، تنها با ٢٥ میلیون تومان در حال برگزاری است! هرچند جا دارد تا از زحمات انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی تشکر ویژه داشته باشم.
رمضانیان همچنین گفت: برگزاری این جشنواره به بودجه ٣٠٠ میلیونی نیاز دارد تا دانشجوها بتوانند با خیال آسوده به اجرا و تماشا بپردازند، هدف ما توسعه این جشنواره و اجرای بیدغدغه دانشجویان است که طبیعتا با این بودجه نمیشود جشنواره بزرگی را به راه انداخت.
در ادامه، محمدرضا تفضلی (آهنگساز و عضو هیئت داوران) بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
مسابقه احمد پژمان:
دوره دوم مسابقه احمد پژمان با موضوع آهنگسازی برای تریوی فلوت، ویلنسل و پیانو با حمایت جشنواره صبا برگزار شد. ابتدا ۴۰ اثر به جشنواره ارسال و در فایلهای صوتی و پیدیاف توسط دبیرخانه جشنواره صبا کد گذاری شد. داوری در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا هیئت انتخاب متشکل از آقایان محمدرضا تفضلی، کارن کیهانی و رضا ناژفر از میان ۴۰ اثر ارسال شده، ۱۶ اثر را برای داوری نهایی انتخاب کردند و در داوری نهایی هیئت داوران متشکل از آقایان احمد پژمان، بهزاد رنجبران و امین هنرمند قطعات ارسال شده را مورد قضاوت قرار دادند.
اما با انصراف آقای بهزاد رنجبران از داوری مسابقه، آقای چن کانین از کشور کانادا جایگزین ایشان شدند. و در مجموع از میان ۱۶ اثر، سه اثر موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند و یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.
بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک:
در داوری مرحله نخست، فایلهای صوتی ارسالی مربوط به ۱۴ گروه متقاضی که واجد شرایط اولیه اعلام شده در فراخوان بودند با حفظ نام و تصویر، توسط اعضای هیأت داوران متشکل از آقایان رافائل میناسکانیان، ایمان فخر و خانم ربکا آشوقیان بررسی، و از طریق فرم مخصوصی حاوی مولفههای فنی از پیش تعیین شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. نظارت بر جلسه به عهده دبیر جشنواره آقای پوریا رمضانیان بود.
پس از تجمیع امتیازات در نهایت ۶ گروه
Coda - Diako - Assai - Nouska - Siren - Ferma
با کسب بالاترین امتیازِ میانگینْ به مرحله نهایی راه پیدا کردند.
گروههای نامبرده در چهارچوب مرحله نهاییِ بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک، در تالار رودکی به اجرای کامل قطعات ارائه شده در مرحله بازبینی پرداختند.
داوری مرحله نهایی توسط اساتید رافائل میناسکانیان، ربکا آشوقیان، ایمان فخر و سهراب کاشف صورت پذیرفت و ۳ گروه برتر با اخذ حداکثر امتیازات از سوی هیأت داوران موفق به کسب رتبه در این بخش شدند.
در داوری مرحله نهایی، ارزیابی خصوصیت اجرای صحنهای در قالب نمود بیان مختص و واحد گروهی نیز علاوه بر مولفههای پیشین مورد استناد قرار گرفت.
بخش گروهنوازی موسیقی ایرانی:
در مرحله اول داوری، نمونه صوتی آثار در فایلهایی کدگذاری شده، توسط داوران محترم آقایان محمود بالنده، کوروش متین و علی بهرامیفرد شنیده شد و تصویر هر اجرا به رؤیت دبیر این بخش سپنتا حامدینژاد رسید و براساس معیارهایی که توسط هیئت داوران مشخص شد، داوری انجام پذیرفت و سپس جدول امتیازدهی، جمعبندی و نتیجه حاصل، صورت جلسه شد.
در داوری اولیه، از میان سیزده گروه شرکت کننده هفت گروه برای اجرای مرحله نهایی در تالار رودکی انتخاب شدند و داوری این بخش توسط استادان عبدالنقی افشارنیا، محمود بالنده، داریوش پیرنیاکان، ارسلان کامکار، محمدعلی کیانینژاد و کوروش متین انجام شد که سه گروه از میان گروههایی که به این مرحله راه یافتند، از دید هیئت داوران موفق به کسب رتبههای اول تا سوم شدند.
بخش پژوهش موسیقی:
در این بخش ۱۸ مقاله، با رویکردهای گوناگون به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به دست دبیر بخش پژوهش، ساینا زمانیان و دبیر جشنواره پوریا رمضانیان، کدگذاری شد و به دست داوران رسید. هیئت داوران، آقایان محمدرضا آزادهفر، هومان اسعدی، بابک خضرائی، رضا صمیم، محمدرضا فیاض و سیدحسین میثمی، با در نظر گرفتن چندین پارامتر، از آن میان ۷ مقاله را برای ارائه شفاهی برگزیدند. در داوری نهایی، با توجه به تنوع موضوعات و روشها، از معرفی افراد به عنوان نفرات اول تا سوم خودداری شد و به جای آن، سه مقاله به عنوان «برگزیده» معرفی، و دو مقاله «شایسته تقدیر» شناخته شدند.
بخش آهنگسازی با موضوع اثر برای ارکستر زهی:
در این دوره ۲۶ اثر با رویکردهای گوناگون به جشنواره ارسال شد. که توسط دبیر بخش آهنگسازی نوران مهماندوست و دبیر جشنواره پوریا رمضانیان آثار ارسالی کدگذاری شدند و هر کدام در فایلهای صوتی و پیدیاف به صورت جداگانه و به همراه فرمی که شامل مولفههای فنی و کیفی بود به دست داوران رسید.
و در نهایت از برایند کل نظراتِ هیئت داوران، متشکل از خانم سارا اباذری و آقایان الن بلکین از کشور کانادا، محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، مهران روحانی، محمدسعید شریفیان و کیاوش صاحبنسق سه اثر موفق به کسب رتبهای اول تا سوم شدند.
سپس به دعوت مجری، هیئت داوران برای اهدای جوایز در کنار اردشیر کامکار و مهدی آذرسینا روی سن حاضر شدند.
اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:
بخش رقابتی گروهنوازی موسیقی ایرانی:
سوم: آنسامبلِ هیرمان
دوم: همنوازان سریر
اول: همنوازان فروغ
شایستهی تقدیر: امیرمحمد احمدی (بابتِ آهنگسازی خلاق و منسجم)
بخش رقابتی «گروهنوازی موسیقی کلاسیک غربی»
سوم: ----
دوم: کوارتتِ زهیِ سیرِن بهسرپرستیِ فرامرز عباسی
اول بهطور مشترک: کوارتت زهی نوسکا بهسرپرستیِ پگاه فاضلی / تریوی دیاکو بهسرپرستی محمد عبدِ نیکفرجام
بخش رقابتی «آهنگسازی»:
سوم: حامد چنگائی
دوم: علی حسینی
اول: مهران بدخشان
شایسته تقدیر: سبحان افسریان
بخش رقابتی «پژوهش موسیقی»:
- سیاوش عسکری
- سیاوش محبی
- سعید ابراهیمی
تقدیر از: سروش نظیری و کامیار صلواتی
بعد از اهدای جوایز برگزیدگان، ارکستر ملی ایران به رهبری مهدی قاسمی و خوانندگی وحید تاج ۴ قطعه از ساختههای پرویز مشکاتیان را برای حضار اجرا کردند.
در ادامه مراسم آوا مشکاتیان ضمن تشکر از عوامل این جشنواره گفت: باعث افتخارم است که امشب اینجا هستم، از ماهها پیش شاهد تلاشهای بیدریغ دانشجویان و هنرمندان برای برگزاری این جشنواره و این اختتامیه بودم.
او ادامه داد: شاهد این بودم که با چه سخاوت و ظرافتی در تدارک این مراسم بودند. موسیقی پرویز مشکاتیان جدای از زیباییها درد میهنش را آیینهداری میکند. گمان میکنم در این شب خاطرهانگیز و بزرگداشت او همه ما از نبود او غمگین هستیم.
در انتها تندیسی از صبا به یادگار تقدیم آوا مشکاتیان شد و دانشجویان و هنرستانیها و جمعی از اساتید و حضار «همراهشو عزیز» را زمزمه کردند.
آغاز بخش دوم جشنواره از روز دوشنبه
این جشنواره در حالی شب گذشته شنبه 9 آذرماه در بخش رقابتی به کار خود پایان داد که از روز دوشنبه 11 آذرماه بخشهای غیررقابتی شامل کنسرت و کارگاهها به قوت خود باقی است.