مهدی صباغزاده مطرح کرد:
هر فرد و نهادی در سینما برای خودش یک حکومت تشکیل داده است
مهدی صباغزاده معتقد است که وزارت ارشاد، حوزه هنری و صداوسیما در سینما برای خودشان یک حکومت جداگانه تشکیل دادهاند.
مهدی صباغزاده، تهیه کننده و کارگردان فیلم «کلوپ همسران»، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت اکران این فیلم گفت: توقع من از اکران این فیلم و مخاطبان آن و همچنین میزان فروش بیشتر از آن چیزی بود که امروز رخ داده اما باتوجه به شرایط فعلی و وضعیت اکران سایر فیلمها، این فیلم خوشبختانه توانسته مخاطب خودش را پیدا کند و به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شهریور تا امروز فروش همه فیلمها کاهش چشمگیری یافته و انتظارات را برآورده نکرده است، گفت: مدتهاست که مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و یکی از زیرمجموعههایی که در شرایط بد اقتصادی آسیب میبیند حوزه فرهنگ و سینماست. البته برنامهریزی غیرحرفهای در اکران و چیدمان فیلمها نیز کاملا در کاهش فروش تاثیرگذار بوده است.
کارگردان فیلم کلوپ همسران با اشاره به اینکه در اکران فیلمها، روابط افراد و نهادها با یکدیگر تعیینکننده است، نه ضابطه، گفت: افرادی که فیلمهای خوبی دارند همیشه تلاش دارند تا آثارشان را در بهترین زمان اکران کنند و وقتی فیلم خودشان را اکران میکنند به دیگران هیچ اهمیتی نمیدهند به همین دلیل شاهد هستیم که از ابتدای سال تا نیمه تابستان بیشتر فیلمهای پرفروش اکران میشوند و اکران سایر فیلمها دیگر برایشان مهم نیست.
صباغزاده افزود: از سوی دیگر صدور دیرهنگام پروانه نمایش فیلمها و اصلاحاتی که وزارت ارشاد با وسواس زیاد به آنها وارد میکند نیز باعث میشود تا یک فیلم فصل مناسب اکران خود را از دست بدهد. مثلا پروانه نمایش فیلم کلوپ همسران زمانی صادر شد که وزارت ارشاد 28 اصلاحیه به فیلم وارد کرده بود.
وی ادامه داد: نهادهای دیگر همچون حوزه هنری، صداوسیما و شهرداری به جای آنکه به اکران فیلمها کمک کنند برای خود در سینما دوست جداگانه تشکیل دادهاند. مثلا حوزه هنری همه فیلمهایی را که پروانه نمایش دارند اکران نمیکند و براساس سلیقه خود فیلمها را به نمایش درمیآورد به همین دلیل فیلم کلوپ همسران را به دلایلی که برای ما معلوم نیست اکران نکرده است.
کارگردان «خانه خلوت» با اشاره به اینکه صداوسیما نیز تیزرهای این فیلم را به اندازه سایر فیلمها پخش نمیکند، افزود: شهرداری تهران نیز به راحتی بیلبوردهای شهر تهران را در اختیار فیلمها قرار نمیدهد و فیلمسازان را در یک سیکل اداری میاندازد و میگوید باید از فارابی و نهادهای دیگر برای در اختیار گرفتن بیلبوردها نامه بیاورید.
کارگردان فیلم خانه خلوت با اشاره به تحریمهای همهجانبه اقتصادی آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران گفت: در چنین زمانی ما دیگر نباید به خودتحریمی در داخل دست بزنیم و باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. یکی از گروههایی که در بخش خصوصی به خوبی فعالیت میکند و اشتغال ایجاد کرده، گروههای تولید فیلم هستند. به طور مثال در زمان ساخت فیلمی مانند کلوپ همسران بیش از 500 نفر مشغول به کار شدند.
وی با انتقاد از کسانی که بیدلیل همه فیلمهای کمدی را مورد نقد قرار میدهند، گفت: امروز با توجه به شرایط جامعه و مشکلاتی که مردم دارند، شادی و ایجاد جامعهای بانشاط وظیفه همه ماست و سینما نیز در این مسئله نقش پررنگی دارد.
صباغزاده ادامه داد: من به عنوان فیلمسازی که سالها آثار مختلف اجتماعی و طنز ساختهام و خوشبختانه مخاطبان نیز آن را دوست داشتهاند، میدانم که چه مسائل و صحنههایی را در فیلمهایم نشان بدهم که خانوادهها آزار نبینند اما وقتی با یک ردهبندی سنی فضایی ایجاد میشود که گروهی نتوانند فیلم مرا ببینند، این قانون خانوادهها را از سینما محروم میکند.
وی با انتقاد از شیوه ردهبندی سنی فیلمهای داخل کشور گفت: اینگونه ردهبندی که با کپیپرداری از سینمای دنیا صورت گرفته و برای فیلمهای ایرانی معنا ندارد زیرا بسیاری از صحنههایی که در فیلمهای روز دنیا وجود دارد هرگز در فیلمهای ایران وجود نخواهد داشت و فیلمسازان ایرانی به خودشان اجازه نمیدهند که آن صحنهها را در فیلمهای خودشان بگنجانند و اخلاقیترین سینمای دنیا سینمای ایران است.