در برنامه شب تئاتر مطرح شد:
نگرانیهای مدیران به ظاهر مصلحتاندیشانه اما درواقع حب موقعیت فردی است
شب تئاتر در یازدهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه ۶ مهر، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «تصویر قهرمان در تئاتر مقاومت ایران» میزبان ایوب آقاخانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان و علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان بود.
به گزارش ایلنا، شب تئاتر در یازدهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه ۶ مهر، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «تصویر قهرمان در تئاتر مقاومت ایران» میزبان ایوب آقاخانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان و علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان بود.
در ابتدای برنامه آقاخانی مقدمه چگونگی انتخاب یک شخصیت تاریخی برای نگارش آثار را توضیح داد و چگالی دراماتیک یک شخصیت را عاملی برای این انتخاب دانست.
درام یعنی سهمی از واقعیت و حجم وسیعتری از تخیل
وی در مورد نگرانی برخی مدیران نسبت به تحریف تاریخ هنگام نوشتن درام گفت: وقتی ما صحبت از درام میکنیم، از ارسطو گرفته تا معاصرین، همه اشاره کردهاند که درام یعنی سهمی از واقعیت و مقدار بسیار وسیعتری تخیل. اصلا قرار نیست درام مستند باشد و اگر هست دیگر اسمش درام نیست. بنابراین آن مدیرانی که نگران تحریف تاریخ هستند اساسا یک نگرانی کاذب دارند.
اکبرلو با اشاره به توقیف برخی کارها یا قطع حمایت از آنها، این نگرانی مدیران را تاثیرگذار خواند.
آقاخانی در توضیح این مسئله گفت: تجربه شخصی من این است که وقتی مدیران میانی فرهنگی به این عرصهها ورود میکنند و نگرانیهایشان را نهادینه و تبدیل به فاکتورهای عملیاتی اجرایی میکنند، نتیجه بدی به دست میآید. زیرا نگرانیهای آنها به ظاهر مصلحتاندیشانه است اما در واقع حب موقعیت فردی است.
بیایید به هنر به مثابه یک رسانه صاحب یک رسالت جدی اعتماد کنیم و اجازه دهیم هنر چالشهای عقلانی و فلسفی خودش را روی خیلی از مفاهیم متقن ایجاد کند. آیا این وظیفه هنر در تمام طول تاریخ پیدایشاش نبوده؟
تئاتر نباید به واقعیت جنگ بپردازد بلکه باید به حقیقت جنگ بپردازد
سلیمانی، از معدود هنرمندانی که همچنان در حوزه تئاتر مقاومت فعال هست، علاقه شخصی و احساس دین را از دلایل این امر دانست و افزود: وقتی وارد فضای آکادمیک شدم دیدم چقدر حرفها را میشود زد و چقدر جای بعضی حرفها خالی است. تئاتر نباید به واقعیت جنگ بپردازد بلکه باید به حقیقت جنگ بپردازد و به این دلیل است که باید نقادانه نگاه کند.
آقاخانی در ادامه گفت: واقعیت این است که مدیران ما وقتی در حوزه فرهنگ به این مضامین میپردازند، بیش از این مضمون به خودشان فکر میکنند و این بزرگترین آسیبی است که میخوریم. یعنی اینکه بودجه را صرف چه کاری کند که بعدها وارد بیلان کاریاش کند و بگوید در دوران من این اتفاقات افتاده است. این دقیقا میشود همان سفارش کار از طرف این مدیران بیمایه که باعث شده است که الان مخاطب ما به ذات، از این ژانر بدش بیاید زیرا آن مدیر بیمایه با هنرمند بیمایه بیمسئولیت، دست به دست هم یک اثر بیمایه تحویل دادهاند و انقدر زنجیره اینگونه آثار تداوم پیدا کرده که اعتماد مخاطب از بین رفته است. واقعیت جنگ در جنگ اتفاق افتاد. در تئاتر تصویر و پژواک هنرمندانه باید از آن رخ دهد. ما تصویر و تحلیلی از آن را ارائه میدهیم تا فردایمان مثل دیروزمان نباشد. یعنی حتما جلوتر باشیم.
آقاخانی در مورد نگاه مناسبتی داشتن به آثار گفت: پرداختن به این موضوعات در تاریخهای خاص، پیش فرضهایی در ذهن مخاطب ایجاد میکند که ممکن است بخشهایی از بحث را جدی نگیرد. در مورد بحثهای تخصصی میشود فراتر از تقویم عمل کرد.
«شب تئاتر» از مجموعه «شبهای هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبهها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن میرود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهدهدار است.