لایهبندی تحریر در آواز ایرانی چگونه است؟
در سی و ششمین نشست آیین آواز بحث «لایهبندی تحریر در آواز ایرانی» بررسی شد.
به گزارش ایلنا، علیرضا امینی (آهنگساز و نوازنده سهتار) در نشست آیین آواز، تحقیق و ارائه مباحث تخصصی و فنی را لازمه احیا و رشد لایهبندی تحریر در آواز ایرانی برشمرد و از این مؤلفه به عنوان یکی از مهمترین ارکان آواز ایرانی یاد کرد.
در ادامه علی شیرازی (خواننده موسیقی ایرانی) درباره تفاوت تحریرهای آوازی با تحریرهای تصنیفی در موسیقی ایرانی گفت: آواز و هم ضربیخوانی، تصنیف و ترانه، متر خاص خود را دارند. متر مخصوص ضربیخوانی و تصنیف و ترانه، کاملاً پیشبینی شده است؛ در حالی که متر آواز بر اساس اوزان عروضی است. البته دست آوازخوان هم تا حدودی در ارائه مترهای آوازی باز است. اما درخصوص لایهبندی تحریر این دو هر کس به هر شیوهای که میخواند برایش فرقی نمیکند که در حال اجرای تصنیف است یا آواز. در واقع خواننده از همان تکنیکها و لایهبندی زمان اجرای هردو گونۀ موسیقایی استفاده میکند.
او بیان کرد: همواره در توصیف ساختمان تحریر از عبارتها و واژههایی مانند خُردهتحریر، تحریرهای ریز و اجزا یا جزئیات تحریر استفاده میشود که توصیف کاملی نیست و هنرجوی این رشته را تا حدی دچار سردرگمی میکند.
شیرازی اضافه کرد: تحریر، ریز و درشت ندارد و ساختمان آن در حکم پیکرهای است که مانند پنج انگشت، هر کدام در تقویت و تکمیل فعالیتهای دست آدمی به حرکت درمیآیند و هر کدام نقشی مهم و مؤثر ایفا میکنند.