مونسان خبر داد:
جذب ۲۰ میلیون گردشگر امکانپذیر است
رئیس سازمان میراثفرهنگی تاکید کرد که جذب ۲۰ میلیون گردشگر امکانپذیر است.
به گزارش ایلنا، علیاصغر مونسان در نشست با مدیران و برنامهسازان شبکه جهانی جامجم با اشاره به اهمیت مأموریتهایی که بر عهده این سازمان قرار دارد، گفت: «سازمان جهانی جهانگردی، ایران را جزو ۱۰ کشور اول از نظر جاذبههای گردشگری معرفی کرده است و علاوه بر جاذبههای گردشگری بینظیر، ایران دارای فرهنگ و تمدن غنی، طبیعت بکر و میراث ناملموس بیشمار است.»
او با بیان اینکه گردشگری یکی از مزیتهای کشور بهحساب میآید، افزود: «باید بر روی گردشگری تمرکز بیشتری داشت و کنار صنعت، کشاورزی، نفت و... از گردشگری بهعنوان یک اقتصاد نوظهور حمایت کرد.»
مونسان ادامه داد: «براساس آمار بانک مرکزی، گردشگری در سال گذشته توانسته، ۱۱/۸میلیارد دلار در تولید ناخالص نقش ایفا کند و این یعنی ۳درصد از کل تولید ناخالص ملی. این در حالی است که سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی در کشوری مانند ترکیه ۴/۷درصد بوده است.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی ادامه داد: «شمار گردشگر ورودی به کشور در سال گذشته به ۷میلیون و ۸۰۰هزار نفر افزایش پیدا کرد. برای افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور چند کار را انجام دادهایم که یکی از آنها لغو روادید با برخی از کشورها مانند عمان و چین است که در این میان با توجه به این که چین ۱۵۰میلیون گردشگر خروجی در سال دارد یک ظرفیت بسیار مهم است و هدفگذاری ما جذب سالانه ۲میلیون گردشگر چینی است.»
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «تبلیغات، معرفی و اطلاعرسانی نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و در این میان ستاد تبلیغات فضای مجازی را تشکیل دادیم و با تولید کلیپهای کوتاه یک تا دو دقیقهای به معرفی جاذبههای ایران میپردازیم.»
او در ادامه گفت: «رسانهها و خصوصا صداوسیما نقش مهمی در معرفی جاذبهها و ظرفیتهای ایران و جذب گردشگران ورودی به کشور دارند و در این میان شبکه جامجم بهعنوان شبکهای که با مخاطبان خارج از کشور ارتباط دارد، نقش مهمی را ایفا میکند و باید بتوانیم از ظرفیت این رسانه برای معرفی ایران و جذب گردشگران ورودی استفاده کنیم.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «یکی از موضوعاتی که در جذب گردشگر با آن روبهرو هستیم، پروژه ایرانهراسی است. متاسفانه شبکههای رسانهای مختلف تصویر مناسبی از ایران ارائه نمیدهند درحالیکه ایران دارای مردمی صلحدوست، مهربان و مهماننواز است و ظرفیتهای گردشگری بینظیر در کنار تاریخ و تمدن و هنر و صنایعدستی و آداب و سنن، ظرفیتهای دوستداشتنی در ایران است. ازاینرو بهطور حتم نیازمند همکاری شبکههای مختلف از جمله شبکه جهانی جامجم برای معرفی هرچه بهتر ایران هستیم.»
مونسان در ادامه صحبتهای خود با اشاره به سند چشمانداز ۲۰ساله نظام یادآور شد: «بر اساس این سند تا سال ۱۴۰۴ باید بتوانیم ۲۰میلیون گردشگر جذب کنیم که دستیابی به عدد ۲۰میلیون گردشگر در افق ۱۴۰۴ بهطور حتم با همکاری رسانهها امکانپذیر است.»
او در ادامه گفت: «سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در سال گذشته موفق به ایجاد ۲۰۳هزار شغل شد که بر این اساس جزو سازمانهای برتر در ایجاد اشتغال به حساب میآید و این موضوع نشاندهنده اشتیاق مردم و سرمایهگذاران برای ورود به حوزه گردشگری است.»
مونسان گفت: «موضوع مهاجرت روستاییان به شهرها یکی از مهمترین دغدغههای دولتها در طول سالهای متمادی بوده است، خوشبختانه با رونق بومگردیها و صنایع دستی در نقاط مختلف کشور، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم. ایجاد بومگردی نیاز به سرمایهگذاری کلان ندارد، با سرمایهای اندک و با استفاده از تسهیلات ارزانقیمت از صندوق کارآفرینی امید، افراد میتوانند نسبت به احداث اقامتگاه بومگردی اقدام کنند و هر واحد بومگردی بهطور میانگین برای هشت نفر شغل ایجاد میکند.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی در ادامه گفت: «گردشگری در کنار امتیازات اقتصادی، دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز است. گردشگران ورودی به ایران بعد از سفر و گشتوگذار در مناطق مختلف کشورمان تبدیل به سفیرانی برای ما میشوند و در بازگشت به کشور خود به معرفی ظرفیتهای ایران، آداب و رسوم و مهماننوازی مردم ایران میپردازند که این در حقیقت همان دیپلماسی عمومی است.»
این مقام مسئول سپس به سرمایهگذاریها در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر ۱۹۰۰ پروژه با حجم سرمایهگذاری ۱۸۰هزارمیلیارد تومان در نقاط مختلف کشور در حال انجام است که بیشترین آنها در حوزه ساخت هتل است.»
او افزود: «چندی پیش نامهای را به رئیسجمهوری نوشتیم و از رئیس جمهوری درخواست کردیم دستورات لازم درباره اختصاص زمین برای احداث هتل در ۵۰۰ نقطه را صادر کند که این زمینها بهصورت رایگان یا با اقساط بلندمدت در اختیار سرمایهگذاران قرار گیرد که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت دکتر روحانی قرار گرفت و ایشان دستورات لازم را به وزیر راه، کشاورزی و کشور صادر کرد.»
رئیس سازمان میراثفرهنگی به تعیین برند گردشگری اشاره کرد و افزود: «از سال گذشته موضوع تعیین برند گردشگری کشور را در دستور کار قرار دادیم و مهرماه امسال خروجی آن مشخص خواهد شد. همچنین سند توسعه گردشگری در حال تدوین است که این سند در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است و به زودی به کمیسیون فرهنگی میآید و بعد از آن در دولت مطرح و بررسی خواهد شد.»
مونسان همچنین از توزیع سفر بهعنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان میراث فرهنگی نام برد و گفت: «از سال ۹۶، موضوع توزیع سفر در کشور را مد نظر قرار دادیم و در این خصوص اقداماتی را آغاز کردیم، در نوروز ۹۸، تمرکز ما بر روی غرب کشور بود و خوشبختانه شاهد افزایش حجم سفر به مناطق غرب کشور بودیم. کنار گردشگری، موضوع مهم دیگری بهنام صنایعدستی در مأموریتهای این سازمان دیده شده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زنان و مردان هنرمند این سرزمین زیباترین تولیدات را ارائه می دهند و شاهد رونق تولید صنایع دستی در نقاط مختلف کشور هستیم.»
او به صادرات صنایعدستی اشاره کرد و افزود: «بیش از ۳۰۰ رشته شناختهشده صنایع دستی در کشور داریم که یک مزیت بزرگ بهحساب میآید و توانستهایم سال گذشته ۲۸۱میلیون دلار صنایع دستی صادر کنیم، این در حالی است که پیشبینی میشود ۴۰۰میلیون دلار نیز صادرات چمدانی داشتهایم و هدفگذاری ما رسیدن به عدد ۲میلیارد دلار صادرات صنایعدستی در سال است.»
معاون رئیسجمهوری افزود: «در همین خصوص اقدامات بسیار خوبی را انجام دادهایم که بهعنوان مثال میتوان به ثبت جهانی شهرها و روستاهای مختلف از جمله روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان و نیز پیگیری و اجرای طرح تجاریسازی صنایعدستی اشاره کرد. ۴۷۰هزار صنعتگر در سامانه بهعنوان هنرمندان صنایعدستی ثبتنام کردهاند، خوشبختانه شاهد ورود جوانان به حوزه صنایعدستی و تقویت استارتآپها در این حوزه هستیم که تولیداتی را بر اساس سلیقه مشتری انجام میدهند.»
اجرای ۲هزار پروژه مرمت در حوزه میراثفرهنگی
رئیس سازمان میراثفرهنگی به حوزه میراثفرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: «ایران بزرگ جزو متمدنترین کشورهای دنیا بهحساب میآید که دارای پیشینهای غنی تاریخی است، در حال حاضر ۶۰۰ موزه فعال در کشور داریم، ۲هزار پروژه مرمت ابنیه و آثار تاریخی در کشور در حال انجام است و حدود یکمیلیون سایت فرهنگی تاریخی در کشور شناسایی شده است.»
او افزود: «خوشبختانه آثار خوبی را در یونسکو ثبت جهانی کردیم که آخرین اثر، جنگلهای هیرکانی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این جنگلها ۸۵۰ کیلومتر طول دارد و در پنج استان سمنان، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان پهناور هستند. ثبت این جنگلها باعث صیانت هرچه بهتر از آن ها و معرفی این جنگلها میشود.»
این مقام مسئول یادآور شد: «از آنجایی که سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار داریم، در یک ابتکار عمل جدید پروندهها را بهصورت محور ثبت میکنیم که نمونه آن ثبت جهانی محور ساسانی در استان فارس است که شامل ۱۰۰ کیلومتر است.»
او در ادامه گفت: «برای معرفی هرچه بهتر ایران، نمایشگاههای مشترکی را با کشورهای مختلف برنامهریزی کردیم که در اولین قدم موزه لوور در تهران آثار خود را به نمایش گذاشت و متقابل آن نیز نمایشگاهی از آثار موزهای ایران در فرانسه بهنمایش درآمد. بعد از آن با کشور هلند و سپس با اسپانیا نمایشگاههای مشترک موزهای را برپا کردیم که مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت و بازدیدکنندگان زیادی را به همراه داشت.»
معاون رئیسجمهوری در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: «سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای معرفی ظرفیتهای موجود در کشور آمادگی همکاری کامل با صدا و سیما را دارد و در این میان تولیدکنندگان، تهیه کنندگان و برنامه سازان شبکه های صدا و سیما خصوصا شبکه جهانی جامجم مورد حمایت این سازمان هستند و با حمایتهای لجستیک از این افراد، آمادگی داریم تا نسبت به تولید و ضبط برنامههای مرتبط با حوزه میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نقاط مختلف کشور اقدامات لازم از سوی آنها صورت گیرد.»
در این نشست که مدیر شبکه جهانی جامجم، معاونان گردشگری و توسعه مدیریت و مدیرکل روابطعمومی سازمان میراثفرهنگی نیز حضور داشتند، مقرر شد کمیتهای بهمنظور همکاری برای تولید برنامههای مختلف در حوزه میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تشکیل شود و برنامهسازان شبکه جهانی جامجم با حضور در نقاط مختلف کشور نسبت به تهیه و تولید برنامههای گوناگون با پشتیبانی و حمایتهای سازمان میراثفرهنگی اقدام کنند.
در این نشست همچنین مدیران و برنامهسازان شبکه جهانی جامجم نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود در حضور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری پرداختند.