ایلنا گزارش میدهد؛
آیا خوانندگان «پاپ» از سالن «میلاد» کوچ میکنند!؟
سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی که یکی از مهمترین سالنهای کشور در زمینه برگزاری کنسرت است، چند ماهی است کیفیت سابق را ندارد و از استاندارهای لازم دور شده است. مدیر پشتیبانی نمایشگاه بینالمللی تهران میگوید: جابجایی پیمانکار در عرض یک روز انجام شد و آن سازهای که باید نصب میکردند و کادرکشیهای زیر کار با عجله انجام شد و در نهایت آن اتفاقی که باید رخ نداد. حال قرار است در ماه محرم و صفر این کاستیها رفع شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، موسیقی ایران روزهای سختی را سپری میکند و هر روز چالشی جدید در این عرصه پدید میآید. یک روز بحث قانون کسر 10 درصد از درآمدهاست، یک روز خبر لغو فلان کنسرت در فلان شهرستان به گوش میرسد، روز دیگر نیز خبر گران شدن قیمت بلیتها، باعث میشود انگشت حیرت به دهانمان بگیریم.
قانون عجیب ده درصدی کنسرتها
در طول دو ماه گذشته، شاهد بودیم که دولت در اقدامی عجیب قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرتها به نفع خزانه دولت را اجرایی کرد که این موضوع اتفاقات دیگری را رقم زد. به طور مثال پس از اختصاص ده درصد از درآمد کنسرتها به نفع خزانه دولت، قیمت بلیت کنسرتها نیز به طرزی نامحسوس افزایش یافته است.
اما ماجرا به همین جا ختم نشده و پازل فاجعه با اتفاقی عجیبتر کامل شد. اکنون حدود دو ماه است که یکی از مهمترین سالنهای کنسرت در شهر تهران، کیفیت صدایش به شکلی عجیب اُفت کرده است.
وضعیت کیفیِ یکی از مهمترین سالنهای پایتخت
سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی به هیچ وجه مکانی آکوستیک و ویژه برای برگزاری کنسرت نیست؛ اما طی سالهای گذشته شاهد بودهایم که با سیستمی پیشرفته و حرفهای به کیفیتی قابل قبول و استاندارد رسیده بود. در سالهای گذشته بیشتر خوانندگان عرصه موسیقی پاپ با خیالی تقریبا راحت، اجراهایشان در سالن «میلاد» را برگزار میکردند و بابت صدای سالن نگرانی نداشتند. مخاطبان موسیقی نیز به این سالن میرفتند و کنسرت مورد نظرشان را با کیفیتی مناسب میدیدند و میشنیدند، اما همانطور که گفته شد چند ماهی است که کیفیت صدای سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی افت شدیدی داشته است تا آنجا که برخی از خوانندگان موسیقی پاپ نسبت به این موضوع واکنش نشان دادهاند و در این زمینه انتقادها و گلایههایی را مطرح کردهاند. البته این اعتراضها تا به حال از سوی خوانندگان، علنی نبوده و جنبهای آشکار به خود نگرفته است، شاید به این دلیل که خوانندگان از بدبینی هوادارانشان واهمه دارند و نگران ریزش مخاطبانشان هستند. در حال حاضر کار تا به آنجا پیش رفته که در برخی از کنسرتها و در میانه اجرای برخی خوانندگان صدای سالن قطع شده است.
نظر مخاطبان نسبت به کیفیت سالن «میلاد»
یکی از علاقمندان به موسیقی که جزو مخاطبان جدی کنسرتهاست در اینباره میگوید: «من در طول سال در همین سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی به دیدن چندین کنسرت مینشینم. در سال 98 نیز به دیدن حدود شش کنسرت نشستهام. من متخصص صدا نیستم، اما راستش را بخواهید بعد از هر کنسرت شبها سردرد میگیرم. احساس میکنم صدای خواننده بسیار بالاست و صدای سالن به شدت آزارم میدهد.»
این گلایهها تنها مختص همین مخاطب نیست. یکی دیگر از مخاطبان موسیقی نیز میگوید: «سال گذشته چندین کنسرت موسیقی پاپ را در سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی دیدهام. باور کنید صدای سالن قبلأ خیلی بهتر بود. نمیدانم چه شده و ماجرا چیست، فقط نمیدانم که صدای این سالن اکنون چیزی شبیه به فاجعه است.»
در این میان برخی از علاقمندان موسیقی پس از تجربههایی تلخ که طی سال جاری در سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی داشتند، قصد دارند دیگر به دیدن کنسرتهای این سالن نیایند.
اگر به دیدن یکی از کنسرتها در سالن «میلاد» بروید، خواهید دید که کیفیت صدای این سالن در اجراهای هفتههای گذشته به گونهای بوده که هر نقطه از سالن صدایی متفاوت دارد و به هیچ وجه کیفیت ثابتی از صدا در سالن شنیده نمیشود.
به طور کلی همه این اتفاقات زنگ خطری برای سالن «میلاد» نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. مسئولان این سالن باید به بررسی مشکلات موجود بپردازند و دلیل و علل این افت کیفیت و علت فاصله گرفتن از استانداردهای صوتی سالن را بیابند.
واقعیت این است که اگر رویه به همین شکل ادامه پیدا کند به زودی شاهد کوچِ خوانندگان موسیقی پاپ از این سالن خواهیم بود، آنهم در حالی که بلیت کنسرتها طی ماههای گذشته افزایش یافته است. گرانی بلیتها در نهایت به افت کمی مخاطبان منجر خواهد شد حال اگر وضعیت کیفی سالنها بهبود پیدا نکند ریزش مخاطبان نیز چند برابر خواهد شد، اتفاقی که در وضعیت فعلی به نفع موسیقی نخواهد بود.
از وجود دو متخصص صوت بهره بردهایم
ماه محرم و صفر سیستم صوتی سالن تعمیر میشود
عباس برهانی (مدیر پشتیبانی نمایشگاه بینالمللی تهران) درباره وضعیت کیفی سیستم صوتی سالن «میلاد» به ایلنا گفت: کیفیت سیستم صوتی سالن از بُعد تجهیرات و فنی نه تنها پایین نیامده بلکه بالاتر رفته و بهتر شده است. ببیند در این میان ممکن است پیمانکاری بگوید کار من از پیمانکار قبلی بهتر است و آن پیمانکار قبلی نیز کیفیت کار خودش را بالاتر بداند. به طور کلی هرکدام از پیمانکارها حرف خودشان را میزنند و ما نیز یک تغییر پیمانکار صوت داشتهایم.
برهانی افزود: شاید من و بسیاری دیگر اطلاعات فنی این کار را نداریم و قاعدتا در این زمینه باید از وجود متخصصان بهره بگیریم. به همین دلیل از دو متخصص حوزه صوت طی دو مرحله، درباره وضعیت فنی سیستم صوت سالن مشاوره گرفتهایم و آنها نیز به ارزیابی وضعیت پرداختهاند.
مدیر پشتیبانی نمایشگاه بینالمللی افزود: آن متخصصان چه آن زمان که سالن خالی بوده و چه زمانی که برنامه در آن اجرا میشده سیستم صوتی را تست کردهاند و آن را هم به لحاظ فنی و هم از نظر تجهیزات و اپراتوری تایید کردهاند.
برهانی درباره زمان تست سیستم صوتی سالن میلاد توسط متخصصان گفت: بار اول حدودا چهل روز پیش بود که متخصصان سیستم سالن را ارزیابی و تایید کردند و چهار یا پنج روز قبل نیز، بار دیگر مرحله دوم این تست توسط متخصصان انجام شد.
برهانی در ادامه اذعان داشت: من و دیگر همکاران نسبت به وضعیت کیفی سالن بسیار حساس هستیم و حتی به کارشناسی که دعوت کردیم، گفتم ما به دنبال این نیستیم که بگویم اینجا عالی است و شما به دید انتقادی و فنی وضعیت کیفی را ارزیابی کنید و اگر ایراد و کاستی وجود دارد به ما بگوید. ما نیز این فرصت را داریم تا در ماههای محرم و صفر که کنسرت برگزار نمیشود به رفع کاستیها بپردازیم. متخصص صدا پس از بازدید و بازنگری تنها یک ایراد گرفت و آن نیز از بعد چیدمان بود. او گفت 95 درصد وضعیت سالن به لحاظ اپراتوری، تجهیزات خوب است و مشکلی ندارد.
برهانی گفت: وضعیت چیدمان سیستم صوتی را نیز خودم قبول دارم. جابجایی پیمانکار در عرض یک روز انجام شد و آن سازهای که باید نصب میکردند و کادرکشیهای زیر کار با عجله انجام شد و در نهایت آن اتفاقی که باید رخ نداد. حال قرار است در ماه محرم و صفر این کاستیها رفع شود.
گفتنی است مسئولان سال «میلاد» چند سال پیش سیستمی صوتی را بر اساس سالن و موقعیت آن طراحی کردند. برهانی در اینباره نیز گفت: بله در آن مقطع پیمانکاری که کار اجرای پروژه را انجام میداد، زحمت کشیده بود و سیستم خوبی را در سالن نصب کرده بود. البته در آن مقطع نیز در اجرای سیروان خسروی نارضایتیهایی وجود داشت که پس از آن، ایشان اعلام کرد که پول مردم را پس دهید. البته چنین مشکلاتی پیش میآید. همین چند روز پیش بود که چنین اتفاقی رخ داد و یکی از خوانندگان به سیستمی صوتی سالن مرکز همایشهای برج میلاد اعتراض کرده بود.
برهانی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از چنین اشکالاتی چه تمهیداتی را اندیشیدهاند نیز گفت: در حال حاضر فرمی را تهیه کردهایم که برای جلوگیری از چنین اشکالاتی طراحی شده است. زمانی که تیم تهیهکننده و خوانندگان برای چک سالن به اینجا میآیند آن فرم را در اختیارشان قرار میدهیم. آنها سیستم صوتی، سیستم ال ای دی و سیستم نور را ارزیابی میکنند و نظرشان را به صورت مکتوب اعلام کنند.
معاونت هنری وزارت ارشاد ورود کند
در شرایط فعلی و در مواقعی که کیفیت سالنها دست خوش تغییر میشود، بهتر آن است که نهادهای نظارتی مانند معاونت هنری وزارت ارشاد به ماجرا ورود کنند و مقابل چنین اتفاقاتی بایستند و پیش از آن به این سوال بیاندیشند که آیا منصفانه است در شرایط اقتصادی فعلی، فردی برای دیدن کنسرت خواننده مورد علاقهاش 185هزارتومان بپردازد و کنسرت مورد نظرش را با بدترین کیفیت ببیند؟
بیشک ورود قانونی مسئولان ذیربط در معاونت هنری وزارت ارشاد به جا و به موقع خواهد بود و از ضایع شدن حق مخاطبان جلوگیری خواهد کرد. در غیر اینصورت بهتر آن است که سالنهای بیکیفیت و غیر استاندارد تا زمان ارتقای سطح کیفی از دور خارج شوند و ممنوعالفعالیت باشند. گرچه در حال حاضر آنچه بیاهمیت جلوه میکند حقوق مخاطبانی است که با حضورشان در کنسرتها و برنامههای موسیقی محور چرخه اقتصاد این هنر همهپسند را به تحرک وا داشتهاند.