محمدرضا چراغعلی در محفل «اتفاق ترانه» عنوان کرد؛
موسیقی از موسیقی ضربه خورده است
محمدرضا چراغعلی در سیونهمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» گفت: موسیقی از موسیقی ضربه خورده است و این سادهترین راه آسیب زدن به یک هنر است.
به گزارش ایلنا، سیونهمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» شب گذشته شنبه یکم تیر با حضور میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، محمدرضا چراغعلی آهنگساز و غلامرضا صنعتگر و سروش بخشش خواننده پاپ و جمعی از ترانه سرایان و اهالی موسیقی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
بعد از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران و خوانش دو ترانه توسط محمدسعید میرزایی و علی حکیم هاشمی، حامد عسکری شاعر، ترانه سرا و مجری محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با اشاره به اهمیت خیالانگیز بودن ترانه بیان کرد: ترانه باید تصویری خیال انگیز را در قالب کلمات ادا کند و هنر ترانه سرا نیز در این است که محتوایی را تولید کند که خود گرامیداشت زبان نیز هست.
وی افزود: همچنین ترانه باید خود شناسنامه داشته باشد و به مخاطب برداشتی بدهد. ترانهسرا نیز باید به این بیاندیشد که آیا بعد از سرودن ترانه چیزی به خود اضافه کرده است یا نه؟!
در ادامه زهرا یاقوت به شعرخوانی پرداخت.
و عسکری با اشاره به نکاتی درباره غزل این شاعر عنوان کرد: ردیف و قافیه میتواند به گونهای عمیقتر در خدمت محتوا باشد و همیشه نباید اولین چیزی را که به ذهن میرسد به عنوان قافیه برگزید. قافیه به تعبیر بزرگان غزل زنگ بیت است.
وی در ادامه از محمدرضا چراغعلی دعوت به حضور روی سن کرد. این آهنگساز با اشاره به فعالیتهای اخیر خود گفت: این روزها متاسفانه حال موسیقی خوب نیست و من هم باید بگویم خودم هم گاهی کارهایی را انجام می دهم که قابل دفاع نیستند.
وی افزود: سلیقه موسیقایی مردم به شدت افت کرده است و نتیجه تحول فرهنگی مطلوب نبوده است. زمانی اهالی موسیقی تصور میکردند جریان موسیقی پاپ میتواند ادامه دوران طلایی و درخشان آن در دهه 50 باشد اما امروزه نه کلام، نه اجرا و نه ذوق موسیقایی در اینگونه موسیقی به پای آن دوران نمیرسد.
چراغعلی همچنین به ضربه خوردن موسیقی از خود این صنعت و هنر اشاره و بیان کرد: بهترین راه ضربه زدن به یک هنرضربه درونی است و متاسفانه موسیقی از موسیقی ضربه خورده است. این روزها خوانندگان خوب بودجهای برای تولید ندارند و آنهایی که بودجه و سرمایه برای تولید دارند خوانندههای خوبی نیستند!
وی به تجربه همکاری با بابک بیات در دهه 70 و بیشتر شدن تدریجی فرصتهای کاریاش از دهه 70 به بعد اشاره کرد و درباره راهکار بهبود وضعیت موسیقی در ایران توضیح داد: امروزه تبلیغات موسیقی فقط در فضای اینستاگرام 70 میلیون هزینه میبرد. حال تصور کنید با تولید متوسط روزانه 120 قطعه موسیقی در ایران و 15 هزار خواننده پاپ فعال چقدر باید برای این امر هزینه شود؟! این امکان اگر به واسطه راه اندازی شبکه تلویزیونی مستقل برای موسیقی در اختیار خوانندگان قرار میگرفت که کارهایشان را به گوش مخاطبان برسانند، بسیار خوب بود.
این آهنگساز با بیان یک توصیه به شاعران و ترانهسرایان جوان محفل «اتفاق ترانه» گفت: ترانه قطعه آهنگینی است که باید در خدمت ملودی باشد و در سرودن آن ترانهسرا باید به نحوه اجرا شدنش توسط خواننده نیز فکر کند. به نظرم باید در محفل اتفاق ترانه به این روند توجه ویژه شود. اساسا مشکل ترانهها از زمانی شروع شد که خوانندگان شروع به انتخاب ترانه کردند در حالیکه این روند باید در همکاری بین خواننده، آهنگساز و ترانه سرا و همفکری آن ها شکل بگیرد.
بعد از چند نوبت شعرخوانی و ترانهخوانی در این محفل غلامرضا صنعتگر به روی سن رفت و با اشاره به خاطره همکاری با حامد عسکری و محمدرضا چراغعلی در خواندن قطعهای درباره شهدای غواص درباره وضعیت جسمانی خود گفت: اخیرا فشار خون 32 را تجربه کردم که رکورد دنیا را زدم(باخنده). تیمی 18 نفره از پزشکان تلاش کردند این وضعیت را کنترل کنند.
وی با اشاره به ارادت خود به اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی مادرم من را باردار بوده است پزشکان او را جواب کردهاند و پدر بزرگم از پدرم میخواهد که مادرم را به مشهد مقدس ببرد و از خداوند و امام رضا(ع) می خواهد که اگر فرزند پسر باشد نامش را غلامرضا بگذارد و از همان زمان تاکنون که 43 سال از عمرم میگذرد، من غلام رضا(ع) هستم.
صنعتگر در پایان مراسم سه قطعه را برای حاضران اجرا کرد.
محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» اولین شنبه های هر ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار میشود.