آبیار: سالهاست که علی باقری فکر و ایدههایش را برای فیلمهای من خرج میکند/ اطیابی: پوسترهای باقری در کن تحسین مخاطبان را در پی داشت
نرگس آبیار درباره پوسترهای سینمایی باقری گفت: سالهاست که علی باقری فکر و ایدههایش را برای فیلمهای من خرج میکند. پوسترهای او نه تنها فیلمها را معرفی میکنند، بلکه به تنهایی یک اثر هنری مستقل به شمار میروند و مخاطب را به تفکر وا میدارند.
به گزارش ایلنا، نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری با عنوان «فیوویژن» تا ۴ تیرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان است. در این رویداد نمایشگاهی علی باقری مجموعهای از ۲۷ پوستر سینمایی خود را که در سالهای اخیر خلق کرده در معرض دید مخاطبان گذاشته است. پوسترهایی که به دلیل کمبود فضای نمایشگاهی از میان بیش از ۶۰ پوسترسینمایی او انتخاب شدهاند. باقری برای طراحی پوسترهایش نگاه و شیوه ویژه خود را دارد و همین نگاه، پوسترهایش را از آثار سایر همکارانش متفاوت میکند.
علی باقری (گرافیست، نقاش و عکاس) متولد۱۳۵۷ قروه سنندج است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و جوایز متعددی از جشنوارههای بینالمللی است. برخی از این افتخارات او شامل سیمرغ بلورین بهترین عکاسی فیلم در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر برای فیلم «پابرهنه در بهشت»، دیپلم افتخار از جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک اصفهان برای عکاسی فیلم سینمایی «خانه امن است»، سیمرغ بهترین طراحی پوستر برای فیلم «من میخوام شاه بشم» و جوایزی از جشنوارههای دیگر است.
عکاسی و طراحی دغدغه اصلی علی باقری در زندگی است و باتوجه به این که از دوران نوجوانی به شکل جدی به هنر روی آورده از نقاشی و عکاسی و گرافیک برای بهتر به تصویر کشیدن بن مایه فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاه در قالب پوستر بهره میبرد.
علی باقری درباره نگاهش نسبت به طراحی پوستر گفت: به نظر من به پوستر فیلم میتوان به عنوان یک اثر مستقل نگاه کرد و تنها وظیفه پوسترجذب مخاطب برای فیلم نیست، بلکه پوستر باید به فیلم شخصیت بدهد و به نوعی شناسنامه فیلم به شمار میرود.
او افزود: طراحی پوستر از جمله رشتههای هنری است که در ایران روند رشد رو به جلویی داشته است و با گسترش تکنولوژی سرعت رشد این رشته هنری هر روز بیشتر شده و در کنار آن سطح سلیقه سفارشدهندگان و مخاطبان نیز از این رسانه هنر بالا رفته است.
باقری افزود: طراحی پوستر فیلمهایی را میپذیرم که بن مایه قوی داشته باشد و بتواند جذبم کند.
باقری از جمله طراحان گرافیکی است که برخلاف بسیاری از همکارانش در طراحی پوستر سینما تمرکزش را بر روی عکس نمیگذارد و رویکرد او در طراحی پوستر بیشتر نقاشانه است، او درباره تکنیک کارش میگوید: با استفاده از تکنیک نقاشی دیجیتال، نقاشی با رنگ و بوم و ادغام با دیجیتال پینت پوسترهایم را طراحی میکنم.
او افزود: دراین تکنیک پایه کار شاید عکسهای فیلم باشد، اما من در تعامل با دنیای ذهنی فیلمساز، زاویه نگاه او که شاید از دید مخاطب پنهان بماند و بار معنایی فیلم، طرح شخصیام را میزنم.
باقری درباره نمایشگاههای آتی خود گفت: این روزها در تدارک برپایی دو نمایشگاه هستم و یکی از نمایشگاه دربرگیرنده مجموعه عکسهایی از زنان سرزمینم ایران است.
نرگس آبیار (کارگردان سینما) نیز درباره پوسترهای سینمایی باقری گفت: سالهاست که علی باقری فکر و ایدههایش را برای فیلمهای من خرج میکند. پوسترهای او نه تنها فیلمها را معرفی میکنند، بلکه به تنهایی یک اثر هنری مستقل به شمار میروند و مخاطب را به تفکر وا میدارند، به چالش، به درنگ، به چرایی.
او افزود: این همان کاری است که من میخواهم. میخواهم مخاطب مقابل اثر درنگ کند. میخواهم مستقیم نرود سر اصل موضوع. میخواهم به ذهنش تمرین تخیل و پرواز بدهد و اتفاقا این همان کاری است که علی باقری در اثرش با تماشاگر میکند.
رضا میرکریمی (کارگردان سینما) گفت: ماموریت اصلی پوستر سینمایی در رونمایی از روح قصه فیلم با استفاده درست از عناصر خیال پردازی و تکنیک است و پوسترهای سینمایی علی باقری نیز با چنین رویکردی شکل گرفتهاند. به همین دلیل است که پوسترهای او متفاوت و به یادماندنی هستند.
مهرداد اسکویی نیز درباره تجربه همکاریش با علی باقری به عنوان طراح گرافیک گفت: علی باقری پوستر فیلم «رویاهای دم صبح» را طراحی کرد. یکی از دلایل پیشنهادم برای همکاری با او، خلاقیتش برای طراحی پوستر بود که آثارش را از سایر گرافیستها متمایز میکرد.
او افزود: با توجه به این که «رویاهای دم صبح» سومین فیلمم درباره دختران کانون اصلاح و تربیت بود و برای نمایش چهرهها در فیلم و پوستر محدودیت داشتم اما او برای فیلم پوستری طراحی کرد که آن را بسیار دوست داشتم.
این کارگردان مستندساز درباره چگونگی شکل گیری پوستر این فیلم گفت: اول فیلم را با علی باقری دیدیم و بعد راجع به کار با هم صحبت کردیم و بعد عکسها را در اختیار او گذاشتم. برایم جالب بود ببینم انتخاب نهایی او برای استفاده از فیلم و عکسها برای طراحی پوستر چیست. واقعا انتخاب نهایی او مرا غافلگیر کرد.
اسکویی افزود: او پوستری طراحی کرد که شخصیت آن سر ندارد و سرش را در میان مکعبی در میان دستهایش گرفته است. باقری همچنین در طراحی این پوستر از خطی استفاده کرده است که من را به یاد دست نوشتههای بچههای کانون اصلاح و تربیت میاندازد، این رویکرد او واقعا غافلگیرم کرد.
او افزود: زمانی که پوستر فیلم را دیدم به این نتیجه رسیدم که با اثر متفاوتی مواجهه هستم و باقری در عین حال با طراحی این پوستر به مخاطب این پیام ویژه را میدهد که قرار است فیلم متفاوتی ببیند.
به گفته این کارگردان، علی باقری از جمله گرافیستهایی است که تلاش میکند به زبان شخصی خودش در طراحی پوستر برسد و کیفیت طراحی پوستر را از سطح فعلی بالاتر ببرد.
اسکویی افزود: زمانی که فیلم «رویاهای دم صبح» برای نخستین بار در جشنواره فیلم حقیقت و پس از آن در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، با واکنشهای مثبتی نسبت به طراحی پوستر آن روبرو شدم. پوسترش همه را کنجکاو کرده بود که فیلم را ببینند. این مهمترین انتظار هر تهیه کنندهای از طراح پوستر است.
این کارگردان با اشاره به نمایش فیلم «رویاهای دم صبح» در بیش از ۱۳۰ جشنواره بینالمللی فیلم گفت: در تمام این جشنوارهها نگاه نسبت به پوستر فیلمم بسیار ویژه بود و همه از قابلیت تاثیر گذاری این پوستر تعریف میکردند و این نشان از توانمندیهای علی باقری برای طراحی پوستر است که به سادگی از کنار یک پوستر فیلم نمیگذرد و تلاش میکند اثری خلق کند که خود به عنوان یک اثر هنری مستقل قابل اعتنا و حتی تمجید باشد.
به گفته اسکویی، علی باقری درک و دریافتش از فیلم را با حس و انرژی و خلاقیتش ترکیب میکند و ماهیت سومی را بوجود میآورد که نشان از روحیه و نگاه هنری خاص اوست. او همچنین در پوستر انرژی و اتفاقات فیلم را منعکس میکند. در واقع پوستری که او برای فیلم طراحی میکند ترکیبی است از نگاه علی باقری و نگاه فیلم ساز.
رضا هدایت (نقاش و مدرس دانشگاه سوره) درباره پوسترهای سینمایی علی باقری گفت: مجموعه پوسترهای علی باقری که در خانه هنرمندان به نمایش درآمدهاند بسیار ارزشمند هستند و از نظر بصری روی مخاطب تاثیر میگذارند. باقری طراح و گرافیستی است که آثارش را براساس کلیشههای موجود، طراحی نمیکند و اندیشه و تخیل در شکل گیری پوسترهای او نقش پررنگی دارند.
او افزود: باقری در پوسترهایش تلاش کرده با برداشتی که از فیلم داشته و با استفاده از عناصر بصری، بستری را فراهم کند تا ضمن اطلاعرسانی و تاثیرگذاری روی مخاطب، عرصهای را نیز برای نمود خلاقیت خودش بوجود آورد.
این نقاش ادامه داد: احتمال دارد خلاقیتی که در آثار علی باقری به چشم میخورد عوام را جلب نکند، چون این جنس از مخاطبان بیشتر به دیدن پوسترهایی که روی آنها اطلاعات فیلم در کنار عکسهای بازیگران زیبای فیلم آمده عادت کردهاند.
به گفته هدایت؛ وجه نقاشانه در پوسترهای سینمایی علی باقری پررنگ است، او بیشتر پوسترهایش را دستی طراحی کرده است و گاه با اسکن کردن اجراهای دستی؛ دوباره در فضایی که برنامههای کامپیوتری برای او فراهم میکند، روی پوسترها کار کرده است.
او با اشاره به وضعیت فعلی پوسترهای سینمایی ایران گفت: متاسفانه بیشتر پوسترهایی که برای سینما طراحی میشوند تنها کارکرد اعلان و اطلاع رسانی خود را حفظ کردهاند و از آنها به عنوان اثر مستقل هنری نمیتوان یاد کرد. اما پوسترهای علی باقری و تنی چند از گرافیستها که تمرکزشان را روی طراحی پوستر سینما گذاشتهاند، از این موضوع مبرا هستند و از آنها میتوان به عنوان اثر هنری مستقل نیز یاد کرد. اثری که به تنهایی میتواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و اتفاقا در یادها نیز بماند.
طاهره محبی تابان نیز با بیان این مطلب که علی باقری یک طراح گرافیست صاحب سبک است، گفت: او از گرافیستهای حرفهای است که در عرصههای مختلف گرافیک فعالیت میکند و یکی از حوزههایی که در آن بسیار خوش درخشیده، طراحی پوستر سینمایی است.
او افزود: بیشتر پوسترهای او اجرا دستی هستند و یا در چند مرحله به صورت دستی و بعد با کامپیوتر و بالعکس شکل گرفتهاند. مثلا بیشتر فونتهایی که او برای طراحی پوستر استفاده کرده، فونتهای از پیش طراحی شده کامپیوتری نیستند و به صورت دستی طراحی شدهاند و همین رویکرد به ارزش بصری و تاثیرگذاری پوسترهای او افزوده است.
این مدرس پیشکسوت دانشگاه با اشاره به رویکرد بیشتر طراحان گرافیک که در زمینه پوستر فیلم فعالیت میکنند، گفت: بیشتر این گرافیستها، برای طراحی پوستر فیلم یک شیوه کار را تکرار میکنند و اگر نگاه کنید بیشتر پوسترهای سینمایی عکس محور هستند. اما علی باقری برای طراحی پوسترهایش سبک خودش را دارد. او مفاهیم را از لایههای زیرین محتوای فیلم بیرون میکشد و چنان هنرمندانه این مفاهیم را در پوسترهایش بیان میکند که بار معنایی و بصری دیگری نیز به فیلم میافزاید.
این هنرمند گفت: من ۴۵ سال است که به صورت حرفهای در حوزه آموزش گرافیک مشغول هستم و در این سالها با گرافیستهای متعددی آشنا شدهام که از راههای دیگری تلاش کردهاند خود و کارشان را معرفی کنند، اما علی باقری از جمله گرافیستهای بیحاشیه است که در تمام این سالها با خلق آثار ماندگار حضور خود را در این عرصه تثبیت کرده است.
محبی تابان در پایان گفتههایش افزود: به وجود گرافیستهایی چون علی باقری می بالم چون کمک کردهاند که سطح کیفی و اعتبار گرافیک در ایران بالا برود.
زهرا پاشایی (گرافیست و پژوهشگر) گفت: در تمام دنیا از پوستر سینما به عنوان نخستین رابط مخاطب با سینما یاد میکنند، اما متاسفانه در ایران این اتفاق بسیار کم افتاده است و بیشتر پوسترهای سینمایی ما نتوانستهاند ایده فیلم را به خوبی به مخاطب منتقل کنند. اگر در میان نامهای فیلمهایی که دیدهاید جست و جو کنید، کمتر پیش آمده پوستری ذهن شما را چنان درگیر کند که آن را در گذر زمان به یاد داشته باشید یا حتی بخواهید آن را به عنوان اثر مستقلی روی دیوار اتاق تان بیاویزید.
او افزود: باقری از جمله طراحان گرافیکی است که پوسترهای سینمایی بسیار خلاقانه و تاثیرگذاری خلق کرده است، پوسترهایی که به خودی خود قابل اعتنا هستند و به عنوان یک اثر مستقل توان این را دارند که با مخاطب گفتگو کنند.
این گرافیست با اشاره به رویکرد علی باقری برای استفاده از دست خط به جای فونتهای کامپیوتری گفت: این شیوه علی باقری کارهای او را پر انرژیتر و حسیتر کرده است و مخاطب با دیدن این دست نوشتهها روی پوسترهای او با اثر احساس صمیمیت بیشتری میکند.
محمد اطبایی پخش کننده بینالمللی فیلم گفت: من به واسطه کار تخصصیام در حوزه سینما، در طول سال با گرافیستهای متعددی کار میکنم. به واسطه عرضه بینالمللی فیلمهای ایرانی، باید استانداردهای جهانی در حوزه سینما را رعایت کنیم، تا بتوانیم در این حوزه دوام بیاوریم.
او افزود: یکی از حوزههایی که در عرصه سینما با وجود استادان صاحب سبک و جوانان خوش ایده، همواره با مشکلات متعدد مواجه است، طراحی پوستر فیلمهای سینمایی است و بیشتر تولیدات این حوزه در عرصه بینالمللی توان رقابت با حریفان را ندارند و نمیتوانند آن گونه که باید حرفی برای گفتن داشته باشند.
این تهیهکننده سینما درباره پوسترهای سینمایی علی باقری گفت: او یکی از گرافیستهایی است که نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بینالمللی حرفهای شنیدنی برای گفتن دارد و خوشبختانه من شانس این را داشتهام که در تولید چند فیلم با او همکاری داشت و همواره در پایان کار از سفارش پوستری که به او دادهام راضی بودم و اگر قرار باشد بعد از این هم به دوست گرافیستی برای همکاری پیشنهاد کنم بیشک او علی باقری خواهد بود.
او افزود: خودتان میدانید که در بازار جشنوارهای مثل جشنواره فیلم کن چه خبر است. هر روز بیش از ۲۰ هزار نفر از غرفههای این بازار دیدن میکنند. یکبار مجموعهای از پوسترهای فیلم را در غرفه خودم به دیوار زده بودم. با وجود بیش از ۱۰۰ غرفه در این بازار غرفه من جزو پر بازدیدکنندهترینها بود و پوسترهایی که علی باقری طراحی کرده بود چنان مخاطبان را جلب میکرد که لب به تحسین آثارش باز کردند.
نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری تا چهارم تیرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقمندان خواهد بود.