بازآفرینی طرحهایی با رنگ و بوی آرزوهای مردمان کهن+عکس
فاصله گرفتن نسل امروزی از هویت کهن سبب شد تا هنرمند میبدی درصدد بازآفرینی طرحهایی برآید که رنگ و بوی داشتهها و آرزوهای مردمان کهن را در خود دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سفال و سفالگری ازجمله هنر صنعتهای کهن ایران زمین است که قدمتی چند هزار ساله دارد. در این میان شاید بتوان از میبد یزد به عنوان یکی از مراکز مهم و معروف در حوزه سفال و سرامیک نام برد که این روزها حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه صنایع دستی دارد.
هرچند میبد در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد اما این روزها سعی دارد با رونمایی از بازآفرینی ۶۰ طرح سنتی که روی سفال و سرامیک نقش میشوند، این حوزه را بیش از گذشته مطرح کند.
سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد) در این خصوص به ایلنا گفت: قدیمیترین سفالی که در خشتهای نارین قلعه پیدا شد به هزاره ۴ قبل از میلاد بازمیگردد البته طی کاوشهای باستانشناسی که جدیدا انجام شده، قطعاتی از سفالهای هزاره ۵ قبل از میلاد نیز در میبد پیدا شده است.
او افزود: آنچه که اکنون شاهد بازآفرینی آن توسط عباس پورغلامی میبدی هستیم، نقوشی متعلق به دوره قاجار است که بخشی از آنها نیز توسط یک پژوهشگر فرانسوی مورد بررسی قرار گرفته بود. این نقوش سنتی درحال حاضر روی بشقابهای سفالی نقش شدهاند و هرچند اکنون در تعداد محدود تولید شده اما به زودی در قالب تولید انبوه ارائه میشوند. تمام این آثار با دست نقاشی شدهاند و قیمت آنها از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است.
فاطمی با اشاره به تعاریفی که درخصوص طرحهای بازآفرینی شده مطرح میشود، یادآور شد: در دوره قاجار، میبد نقوشی که روی سفالها طرح میکرد، مجموعهای از داشتهها و نداشتههایشان بود که با کمک آنها آرزوها و داشتههایشان را تصویر میکردند. به طور مثال در شهری که کم آب است، شاهد طرح ماهی روی سفال هستیم. همچنین نقش پرنده و البته خورشید که ازجمله داشتههای این شهر به حساب میآیند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطرنشان کرد: حتا نقش خورشید خانم در جشنواره صنایع دستی مونیخ در سال ۱۹۷۱ به عنوان نقش برجسته صنایع دستی توانست مدال طلای جشنواره را از آن خود کند. اکنون نیز این طرح به عنوان یکی از مشهورترین نمادهای سفال میبد شناخته شده است.
او ادامه داد: بیش از ۶ هزار سال سابقه تولید سفال در میبد را شاهد هستیم از این رو سعی ما برآن بود تا نقوشی که به فراموشی سپرده شده بود و دیگر در میبد تولید نمیشد را بازآفرینی کنیم. با این کار سعی داریم پیشینه هویتی این طرح را بدست آوریم و آن را به نسل جدید منتقل کنیم.
فاطمی درخصوص وجه تسمیه بازآفرینی نقوش قدیمی با روحیه و خواستههای نسل جدید گفت: فاصلهای در حوزه فرهنگ شاهد هستیم و اینگونه به نظر میرسد که تا حدودی از هویت خود دور شدهایم اما چندی است که سعی داریم به هویت اصیل که در هر منطقه حاکم بود، بازگردیم. بازآفرینی آثار قدیمی مورد استقبال مخاطبان امروزی قرار گرفته درحالی که در مقطعی شاهد کاهش فروش و استقبال از این طرحها بودیم. دوران بازگشت به هویت را پشت سر میگذاریم. شاید بازآفرینی نقوش قدیمی به تجدید هویت امروزی کمک بیشتری بکند.