در جلسه انتظامی با شورای صنفی مطرح شد؛
فقط فروش بیشتر بلیت در سینما را مبنا قرار ندهید
انتظامی میگوید: نباید صرفا شاخص فروش فیلمها در اکران مبنا باشد و شاخصهای دیگری مانند تعداد آدمهایی که مستمرا به سینما میروند بسیار مهم است.
به گزارش ایلنا، جلسه مشترک اعضای شورای اکران آثار سینمایی و شورای صنفی نمایش با رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.
در این جلسه که روز دوشنبه 13 خرداد برگزار شد، حسین انتظامی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و تبریک عید سعید فطر گفت: ترجیع بند صحبتها این است که نظام اکران باید تغییر کند و ما آمادگی داریم تا نگاه ساختارشکنانه انقلابی در آن بوجود آید.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: پیشنهاد من این است در صورتیکه خواستار تغییر جدی نظام نامه اکران هستید در مدت زمان یک ماه متنی تنظیم و پیشنهاد دهید و ما آنرا منتشر کنیم تا نظر صاحبنظران را هم در این مورد جویا شویم البته دقت داشته باشید که دغدغهها و سوالاتی که مدنظر ما است هم در این متن برایش راهحلی دیده شود.
وی با بیان اینکه ما به عنوان سیاستگذار میخواهیم ترافیک اکران را از بین ببریم، یادآور شد: توجه داشته باشید که در متن جدید فیلمهای ارزشی، فرهنگی و کودک نباید نادیده گرفته شوند.
انتظامی با اشاره به اینکه صرفا شاخص فروش فیلمها برایش مبنا نیست، افزود: برای ما شاخصهای دیگری مانند تعداد آدمهایی که مستمرا به سینما میروند، تعداد بلیتها و یا فردی که مثلا در سال یک بار به سینما میرود هم اهمیت دارد که باید در پی آنها باشیم. همیشه در اکران به دلیل ظرفیتهای نمایشی اختلافهایی وجود دارد و ما باید به دنبال راههایی باشیم تا این اختلافها به حداقل برسد و منافع کل سینما حفظ شود.
انتظامی با اشاره به اینکه سینماشهر سالنسازی را آغاز کرده است، گفت: در حوزه سالن سازی مهم این است که در سیاستگذاریهایمان تدبیری داشته باشیم تا آدمهای علاقمند به این حوزه را جذب کنیم و هدف این باشد که تعداد سالنها را افزایش دهیم. با مشارکت شهرداریها میتوانیم در شهرهای کوچک سینماسازی را دنبال کنیم. باید ظرفیت گروه هنر و تجربه را وسیعتر کنیم. ضمن اینکه باید دیگر ظرفیتهای نمایش فیلم مانند vod و نمایشهای هواپیما، قطار و اتوبوس را احیا و توسعه دهیم.
انتظامی با تاکید بر اهمیت نقش صنوف گفت: هرچقدر موضوعاتمان را صنفیتر ببینیم و صنفی پاسخگو باشیم موفقتر خواهیم بود. در نوشتن نظامنامه عدالت محور باشید، اگر به درستی نظامنامه را بنویسید به جایی خواهیم رسید که میبینیم شورای صنفی و شورای اکران تنها نهاد اداری هستند و در چنین وضعیتی کمتر در معرض انتقاد و اتهام قرار میگیریم.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: البته در چنین شرایطی قطعا مدیر دولتی که میخواهد اقتدار داشته باشد مخالفت می کند اما ما در سازمان سینمایی این مسیر را طی میکنیم. ما ابزارهای اجرایی را برای شما فراهم می کنیم به صورت جدی بحثهای ضدانحصار را دنبال و فرمولهایی را برای اینکار تعبیه کنید.
انتظامی همچنین گفت: از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر فردی که وارد این شوراها می شود باید یک سمت (تهیهکننده، پخشکننده و ...) داشته باشد.
در ادامه این جلسه ابراهیم داروغهزاده نیز گفت: خوشبختانه سال گذشته در اکران مشکل زیادی نداشتیم و میزان اعتراضها بسیار کم بود.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: امسال در نیمه دوم سال تراکم زیادی برای نمایش فیلمها خواهیم داشت زیرا درحال حاضر با گذشت 3 ماه از سال جدید تنها 14 فیلم اکران شده است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته بسیار بیشتر بود و هنوز فیلمهای خوب جشنواره امکان اکران پیدا نکردند.
در پایان این جلسه مقرر شد تا شورای صنفی نمایش در قالب یک متن پیشنهادات خود را به شورای اکران ارائه کند.
در این جلسه همچنین موضوعاتی همچون ارزش و اختیار دادن به صنوف، توازن بین تولید و اکران، اکران وسیع تر در سینمای هنر و تجربه، جدی گرفتن کپی رایت، تغییر در شیوه اکران، تغییر سرگروهها، پوست اندازی سینمای ایران، صنعتی شدن سینما، اصولی شدن سینماسازی، کنترل تراکم سالنسازی، زنده شدن ژانرها، جلوگیری از تصمیمات سریع، الکترونیکی شدن دبیرخانه توسط اعضای شورای صنفی نمایش و شورای اکران آثار سینمایی مطرح شد.
در این جلسه منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، سیدمحمود رضوی، مصطفی کیایی، غلامرضا فرجی، محمدرضا صابری، سید مسعود اطیابی، علی سرتیپی، رضا سعیدی پور، سعید سعدی، محمد احمدی، امیر قطبی و محمدرضا فرجی حضور داشتند.