رییس مرکز پویانمایی صبا:
اشتغال ٢ هزار نفر در حوزه انیمیشن/ هدف گذاری برای تولید ٥٠٠ ساعت انیمیشن در سال
در سپهر رسانهای تاثیر عمیقی که تولیدات انیمیشن در انتقال مفاهیم، فرهنگسازی و آموزش دارند، بی تردید بیشتر و جذابتر از سایر تولیدات است.
به گزارش ایلنا، مرکز پویانمایی صبا وابسته به معاونت سیمای رسانه ملی نزدیک به سه دهه فعالیت در پی تولید برنامههای کارتونی به خصوص برای قشر کودک، نوجوان و جوان بوده است. در سه سال اخیر این فعالیتها شتاب بیشتری گرفته و مخاطبان شاهد تولیدات پویانمایی این مرکز از قاب شبکههای مختلف هستند. این افزایش کمی و کیفی بهانهای شد تا با محمد رحیم لیوانی رییس مرکز پویانمایی صبا گفتگویی داشته باشیم.
دلیل این شتاب کمی و کیفی در تولیدات انیمیشن مرکز صبا چیست؟
اولین دلیل و در واقع پایه اصلی راه اندازی مرکز پویانمایی صبا تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است. ایشان در خصوص برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان به خصوص در حوزه انیمیشن توصیههای مهمی داشته و دارند.
دلیل دوم به سه سال اخیر و دوره جدید مدیریت رسانه ملی بر میگردد که خوشبختانه شاهد توجه خاص ریاست محترم سازمان، معاون محترم سیما و مدیران شبکههای تلویزیونی به بخش انیمیشن و پویانمایی بوده و هستیم.
به طور مشخص در ٣ سال گذشته چه اقدامی حکم شتاب دهنده را برای تولیدات مرکز صبا داشته است؟
از سال ۱۳۹۶ اقدامات عملی خوبی برای تقویت بخش پویانمایی سازمان و مرکز صبا آغاز و مقدمات چشم انداز ۵ ساله طراحی و تعریف شد. سال اول چشم انداز یعنی ۱۳۹۷ را پشت سر گذاشته و به اهداف پیش بینی شده دست یافتیم و سال دوم را آغاز کرده و امیدواریم با موفقیت پشت سر بگذاریم.
این چشم انداز در بخش انیمیشن چه اهدافی را دنبال میکند؟
در چشم انداز ۵ ساله، پیش بینی شده که تولیدات پویانمایی مرکز صبا از ۱۰۰ ساعت در سال به ۵۰۰ ساعت افزایش پیدا کند در واقع رشدی ۵ برابری را تعریف کرده و در دستور کار قرار دادهایم. این گام بلند رونق تولید انیمیشن نیازمند تقویت زیرساختهای موجود اعم از بخشهای نیروی انسانی متخصص، تجهیزات فنی و بودجه است. در سال نخست با پیشنهاد معاون محترم سیما، ریاست محترم رسانه ملی دستور افزایش ۳۰ درصدی بودجه مرکز پویانمایی صبا را صادر و اعمال کردند.
این اختصاص بودجه باعث شد تا نه تنها تمام بدهیهای چندسال اخیر مرکز پویانمایی به تولید کنندگان حوزه انیمیشن تسویه و پرداخت شود بلکه موجب شد تا کیفیت تولیدات مرکز افزایش محسوسی داشته باشد به طوری که در سال نخست برنامه ۵ ساله ۱۰۰ درصد تولیدات مرکز در شبکههای سیما پخش شدند و آمارها هم نشان از رضایت مخاطبان از تولیدات انیمیشن مرکز صبا دارد.
مخاطبان خاطره خوبی از بعضی برنامهها و شخصیتهای کارتونی مرکز صبا دارند آیا این شخصیتها و برنامهها دوباره دیده خواهند شد؟
یکی از استراتژیهاى برنامه ۵ ساله، تقویت برنامههای موفق و مخاطب پسند سالهای گذشته است، از این رو ۱۵ برنامه موفق را برای تولید ۱۰۰ قسمتی تعریف کردیم. پیش از این، برنامههای انیمیشن مرکز در ۱۳ یا ۲۶ قسمت تهیه میشد که اگرچه موفق و مخاطب پسند بود اما به دلیل کوتاه بودن تعداد قسمتها این برنامهها به یک برند و یک شاخص تبدیل نمیشد و پیش بینی میشود آثار ۱۰۰ قسمتی به این اهداف دست پیدا کند.
مجموعههای «شکرستان»، «پهلوانان»، «خروس زیرک و روباه کلک»، «مثل نامه» و تعدادی دیگر، نمونههایی از برنامههای موفق است که نه تنها در دستور تولید ۱۰۰ قسمتی قرار گرفت بلکه فروش این محصولات به برخی کشورها باعث بازگشت سرمایه و ارزآوری شده است.
افزایش تعداد قسمت ها لزوماَ باید به افزایش نیروی کار و سرمایه منجر شود، آیا این اتفاق افتاده است؟
افزایش شمار تولیدات مرکز که کاملا سفارشی و برون سپاری به بخش خصوصی است، باعث ایجاد امنیت شغلی و رضایت شرکتهای تولیدکننده شده است که با این مرکز در تعامل هستند چرا که برای سالهای آتی از نظر فعالیت و درآمد مالی آسوده خاطر شده است. این فعالیتها آن چنان افزایش داشته که برخی شرکتهای همکار با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه شدهاند.
آمار سال گذشته نشان میدهد که نزدیک به ۲ هزار نفر در مجموعههای طرف قرارداد با مرکز صبا مشغول به کار بودند. با افزایش تولیدات این مرکز پیش بینی میشود امسال بتوانیم کارآفرینی بیشتری هم داشته باشیم. کار انیمیشن و رایانه اصولا فعالیتی است که قشر جوان را شامل میشود لذا حوزه رسانه ملی با کمک به اشتغالزایی در بخش انیمیشن عملا به جذب و به کارگیری جوانان متخصص در بخش پویانمایی کمک کرده است. به عبارتی رسانه ملی در این بخش کارآفرینی چشم گیری در حوزه پویانمایی ایجاد شده است.
همچنین حدود ۹ هزار دانشجو در مراکز آموزشی مختلف در حوزههای پویانمایی و رشتههای مرتبط مانند گرافیک، تصویرسازی، متحرک سازی، کارگردانی و غیره مشغول تحصیل هستند. این تعداد دانشجو میتواند پشتوانه بسیار خوبی به لحاظ تامین نیروی انسانی برای برنامه ۵ ساله مرکز باشند.
دلیل تاکید شما بر ارتقای کیفی تولیدات مرکز گفتید چیست؟
دلیل آن نمایش صددرصدی تولیدات مرکز پویانمایی صبا در شبکههای سیما و استقبال مخاطبان از آن است.
این حجم از تولید که باعث شده در شبانه روز نزدیک به ٦ ساعت از شبکههای مختلف سیما پخش شود به دست نیروی متخصص ایرانی ساخته میشود. از سوی دیگر کارشناسان حوزه انیمیشن اذعان داشتهاند که در یک سال گذشته تولیدات مرکز صبا از نظر کیفی افزایشی چشمگیر داشته و در سطح استاندارهای بینالمللی تولید میشود و به همین دلیل امروز شاهد فروش به دیگر کشورها هستیم.
همچنین جشنواره تولیدات پویانمایی به همت معاونت استانهای صدا و سیما بزودی در کرمانشاه برگزار میشود. تعداد قابل توجهی از تولیدات مرکز صبا در این جشنواره حضور دارد و در جشنواره پارسال توجه داوران جشنواره را به خود جلب کرد.
فعالیتهای این مرکز چقدر در راستای شعار سال با عنوان «رونق تولید» بوده است؟
با توجه به شعار سال، ۲ سیاست اجرایی را پیش گرفتهایم یکی رونق تولید تمام محصولات و دیگری ساخت برنامههایی ویژه موضوع رونق تولید که در مرحله طرح و برنامه و سفارش و برون سپاری است.
به جرات میگویم با توجه به تحریمها و محدودیتها و چالشهای مالی، رونق بسیار خوبی را در یک سال گذشته در بخش انیمیشن شاهد بودیم و به زودی مخاطبان نتیجه آن را روی آنتن شبکههای سیما خواهند دید.
از همه مهمتر، با این شتاب تولیدات پویانمایی، در سال چهارم برنامه ۵ ساله مرکز صبا، نهضت انیمیشن سازی که ریاست محترم سازمان بر آن تاکید کردند هدفی دست یافتنی است.
رویکرد دینی به چه میزان در تولیدات انیمیشن شما نمود یافته است؟
توجه به مضامین دینی، مذهبی و قرآنی یکی از مهمترین مواردی است که در تولیدات انیمیشن پیگیری میشود. چرا که آموزش قشر کودک، نوجوان و جوان در قالب برنامههای جذاب کارتونی بسیار موثر است. چشم انداز این مرکز، تبدیل شدن به قطب تولیدات انیمیشن پاک در دنیا برای اقشار مختلف به خصوص کودک و نوجوان و جوان است.
آیا پای تولیدات این مرکز به فضای مجازی هم رسیده است یا فقط به همان قاب تلویزیون محدود میشود؟
با توجه به فراگیرشدن شبکههای مجازی، مرکز پویانمایی صبا از سال گذشته در تلاش بوده است تا حضوری قوی و پررنگ در این فضا داشته باشد، به همین دلیل با ساخت بیش از ۳۰۰ کلیپ آموزشی و داستان کوتاه این حضور برای فرهنگ سازی و تولید محتوای پاک در فضای مجازی بیشتر شده است.
کلام آخر؟
تلاش ما تولید مجموعههای پویانمایی ایرانی با تکیه بر دین، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده و جذابیت جزء جدایی ناپذیر این کار است. تلقی من این است که ما در مسیر درستی حرکت میکنیم و مسئولان سازمان نیز با درک درستی از تاثیر عمیق پویانمایی، گامهای محکمی برای توسعه تولیدات برداشتهاند. روی سخن من با پدران و مادران و اولیاء است که آنها هم در ذائقه سازی کودکانمان نقش آفرینی کنند و با حمایت از پویانماییهای ایرانی و تشویق فرزندانشان و هدایت آنها به دیدن این تولیدات و نیز دراختیار قرار ندادن تولیدات نامناسب فرهنگی بیگانه راه را برای توسعه و گسترش تولیدات داخلی هموار کنند. امیدوارم در سال رونق تولید شاهد رونق در همه عرصههای تولید ملی و از جمله تولیدات پویانمایی باشیم.