خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته
کد خبر : ۷۶۸۲۵۴

مهین نویدی با بیان اینکه برای طراحی چهره در کارهای تاریخی باید تلفیقی از نوگرایی و محیط مورد نظر درنظر گرفته شود، گفت: اگر بتوان برای کارهای تاریخی که کاراکترهای زیادی دارد، دو طراح در نظر گرفت و طراحی شخصیت‌های خانم را به خانم‌ها سپرد اتفاق بهتری را شاهدیم.

مهین نویدی (طراح چهره‌پردازی سینما و تلویزیون) درباره تفاوت طراحی چهره شخصیت‌ها در مجموعه‌های تاریخی با کارهایی که برای زمان حال ساخته می‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: به‌طور کلی طراحی چهره کارهای رئال که برای زمان حال ساخته می‌شوند، یک کار روزمره بوده که تمام آدم‌هایی که به عنوان تماشاگر پای تلویزیون می‌نشینند، افراد درون قصه را در اجتماع نیز می‌بینند. یعنی وضعیت قابل لمسی بوده و پیچیدگی به آن صورت ندارد ولی کارهای تاریخی متناسب با هر زمانی که باشند، باید طراحی شونددر غیر اینصورت برای تماشاگر جذاب نخواهند بود.

وی افزود: در کارهای تاریخی، همیشه گریم، صحنه و لباس باید تلفیقی از نوگرایی و محیط آن سال باشد. چراکه اگر همه چیز را نسبت به زمان اتفاقات سریال که به عنوان مثال ۱۳۱۵ است انتخاب کنیم، برای ما در دنیای مدرن امروز جذابیتی نخواهد داشت. ما به نوعی تلفیقی از آن زمان و چیزی که روز هست را با هم هماهنگ می‌کنیم و در نتیجه یک کار تاریخی طراحی می‌شود. مثلا ابرو ملاک اصلی در طراحی چهره خانم‌ها است که در مجموعه از یادها رفته با توجه به اینکه قصه در زمان رضاشاه می‌گذرد، آرایش خانم‌ها هنوز مقداری در  آرایش‌های زمان قاجار باقی مانده است. در نهایت ما تصویرهای آن زمان را می‌گیریم و مقداری هم گریم روز؛ انتخاب و به آن اضافه می‌کنیم تا برای تماشاگر مشخص شود که این کار قدیمی است. برای آقایان نیز سیبیل و مویشان مهم است که باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که وقتی تماشاگر آنها را نگاه می‌کند، این حس به او القا شود که این کار قدیمی بوده و برای فلان سال است.

نویدی همچنین درباره میزان باورپذیری که گریم می‌تواند برای خود بازیگر و مردم در مستقل بودن نقش درون فیلم ایفا کند، نیز توضیح داد: وقتی طراح سناریوی یک کار تاریخی را می‌خواند، حتما باید به تاریخ آن سال برگردد و فرم‌های آن زمان را ببیند و از نظر آناتومی کلی و موقعیت‌های زندگی، آن شخص را بسنجد. اگر طبق این معیارها گریم را انجام دهد، چهره ساخته شده برای تماشاگر و خود بازیگر باورپذیر می‌شود. به هر حال وقتی تحقیق انجام می‌شود، نتیجه خوبی داده و بازتاب خوبی می‌گیرید. در نهایت اگر گریمورهای محترم مطالعات تاریخی و تلفیقی از گذشته و حال را انجام دهند، هم خود بازیگر شخصیت را باور کرده و هم این حس به مخاطب منتقل می‌شود.

این طراح همچنین درباره ارزیابی خود از طراحی گریم سریال‌های تلویزیون که در سال‌های اخیر روی آنتن تلویزیون رفته است، اظهار داشت: به طور کلی خیلی مواقع هست که کاراکترهای فیلم و سریال‌ها شخصیت‌پردازی نشده و بر این اساس اتفاق خوبی در گریم‌ها نیز شاهد نیستیم. البته منظورم به سریال‌های فعلی تلویزیون نیست. چون به دلیل مشغله کاری اصلا فرصت دیدن آنها را پیدا نکردم. اما به طور کلی بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های ما مثل قدیم نیستند که شخصیت‌پردازی‌های قوی داشته باشند، متاسفانه خیلی مواقع طراحی در حد یک آرایش انجام می‌شود. ولی وقتی که نقش بازیگر درست شخصیت‌پردازی شود، گریم بهتر انجام شده و تماشاگر هم خیلی بهتر می‌تواند آن را درک کند و شخصیت بیشتر به دل مخاطب می‌نشیند.

نویدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره طراحی گریم سریال «از یادها رفته» که این روزها از شبکه یک روی آنتن می‌رود نیز بیان کرد: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که مجموعه «از یادها رفته» دو طراح دارد که طراح گریم آقایان دانیال حقیقت بوده و من طراح شخصیت‌های خانم این سریال هستم که از نظرم این کار اتفاق خوبی بوده و از ابتدا با نظر من اتفاق افتاده است. من همیشه دلم می‌خواست در سینما و تلویزیون این اتفاق بیفتد و ما در کارهای تاریخی یک گریمور خانم برای طراحی شخصیت‌های خانم و یک گریمور آقا برای طراحی شخصیت‌های مرد داشته باشیم. چون احساس می‌کنم با این کار هم کارآفرینی اتفاق می‌افتد و هم اینکه هر کسی کار خود را انجام می‌دهد و کارها به نحو احسنت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: البته من این پیشنهاد را از لحاظ جنسیتی مطرح نکردم؛ بلکه احساس می‌کنم، یک خانم خیلی بهتر از لحاظ روحیات و روانشناسی، شخصیت خانم‌ها را درک کرده و می‌تواند طراحی گریم برای شخصیت‌های تاریخی خانم را انجام دهد. علاوه بر این کارهای تاریخی خیلی پربازیگر و شلوغ است و با تقسیم کار هرکس می‌تواند کار خود را به نحو احسنت انجام دهد و ماحصل آن اتفاق خوبی خواهد بود. کما اینکه به شخصه اولین کار بنده هم که فیلم رعنا از آقای میرباقری بود که در سال ۶۸ انجام گرفت و در آنجا من طراح خانم‌ها بودم و طراحی آقایان برعهده جناب معیریان بود. در سریال امام علی(ع) نیز  آقای میرباقری همین کار را کردند و خانم شیرازی برای طراحی چهره شخصیت‌های خانم‌ و آقای اسکندری را برای طراحی شخصیت آقایان درنظر گرفتند و اتفاقا سریال خیلی جذاب شد. از نظر من اگر در کارهای تاریخی این اتفاق بیفتد، اتفاق خوبی بوده و بر همین اساس خودم نیز این کار را در پروژه از یادها رفته شروع کردم و ادامه خواهم داد.

این طراح در پایان بیان کرد: اکنون سینمای ما خیلی مردسالار شده و به شخصه برای نسل جوان خیلی نگرانم و نمی‌دانم با این وضعیت چطور خانم‌های نسل جوان ما می‌توانند در آینده طراح‌های خوبی بشوند. در صورتی که در حال حاضر طراحان خانمی داریم که ۱۵، ۲۰ سال است در حال کار کردن هستند و کارشان هم خیلی عالی است ولی متاسفانه در جایی قرار گرفتند که بیشتر مردها حضور دارند. اگر می‌شد این اتفاق بیفتد و برای کارهای سنگین دو طراح ببرند، خیلی عالی می‌شود. دو طراح که هم لول هم باشند، هم کار عالی‌تر و یک‌دست تر می‌شود و هم کارآفرینی به وجود می‌آید. در عین حال هرکسی متمرکزتر کار خود را انجام می‌دهد.

در ادامه طراحی چهره تعدادی از شخصیت‌های مجموعه «از یادها رفته» را آورده شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

شخصیت مهربانو که یکی از شخصیت‌های اصلی داستان بوده و توسط هلیا امامی بازی شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

شخصیت مهراد، یکی از شخصیت‌های اصلی داستان که توسط رضا یزدانی در مجموعه از یادها رفته ایفا شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

نقش زن پدر شخصیت مهربانو که سیما تیرانداز آن را ایفا کرده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

نقش قاتل یکی از شخصیت‌های محوری که از نیمه داستان وارد سریال شده و توسط پوریا پورسرخ ایفا شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

خسرو مهرگان شخصیت محوری و اصلی داستان که نقش آن توسط حسین یاری ایفا شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

بوکسور غول‌پیکری که در میانه داستان مهراد را در رینگ بوکس حذف می‌کند و خودش نیز توسط شخصیت قاتل به قتل می‌رسد.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

عطابک یکی از شخصیت‌های منفی و اصلی سریال بوده که توسط حبیب دهقان نسب ایفا شده است.

سینما خیلی مردسالار شده/ ویژگی‌های گریم کارهای تاریخی+تصاویر قبل و بعد از گریم بازیگران مجموعه از یادها رفته

گفتنی است طراحی چهره خانم‌های مجموعه «از یادها رفته» توسط مهین نویدی و طراحی چهره آقایان توسط دانیال حقیقت انجام شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز