تهیهکننده برنامه دعوت مطرح کرد؛
ادای برنامه دیگری را درنمیآوریم/ ماه عسل یک برنامه اجتماعی عام بود/ نپرداختن به بحثهای خانواده از مشکلات روز جامعه است/ اسپانسر نداشتیم
مجتبی کشاورز با بیان اینکه یکی از مشکلات روز جامعه ما نپرداختن صحیح به بحثهای خانواده است، درباره نشان دادن عقدکنان در تلویزیون گفت: هیچکس به تنهایی نمیتواند برای یک برنامه زنده تلویزیونی تصمیم بگیرد اما هدف ما از نشان دادن صحنه عقد این بود که به مردم بگوییم شما هم میتوانید به شروع یک زندگی کمک کنید.
مجتبی کشاورز (تهیهکننده برنامه دعوت) درباره سری تازه این برنامه که هر روز قبل از افطار روی آنتن شبکه یک میرود به خبرنگار ایلنا گفت: دعوت یک سابقه سه ساله دارد و به نوعی چند سال مستمر روی آنتن شبکه یک رفته و تجربه ایجاد شده از آن به هیچ وجه بد نبوده است و در سنوات گذشته هم با استقبال مخاطبان همراه بوده است. به نوعی ما جزو استیجهایی بودیم که روی استیج، فرم خاص خود را داشتیم اما بعد از چند سال کار کردن، دعوت باید به یک تفاوتهایی میرسید تا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. به طور کلی کار همیشه باید تکامل پیدا کند و برنامهها در هر سری خود باید حرفهای تازهای برای گفتن داشته باشند.
وی افزود: به این ترتیب امسال تصمیم گرفتیم که به این صورت کار کنیم چراکه اگر میخواستیم دوباره با فرم جُنگ قبلی روی آنتن برویم، برنامههای دیگری بودند که در حال انجام همین کار هستند. به همین دلیل شاید خیلی تناسبی نداشت اگر ما هم دوباره با همان فرم، برنامه را روانه آنتن میکردیم. همچنین شبکه یک نیز سیاستهای تازهای داشت که ما هم بر اساس همین تفاوتها و سیاستها سعی کردیم در این سری با پختگی بیشتر به برنامه بپردازیم.
کشاورز ادامه داد: بر همین اساس در این پختگی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه برنامه مصادف با ماه رمضان است و در لحظههای نزدیک به افطار روی آنتن میرود، موضوع خانواده را برای برنامه انتخاب کنیم چراکه آن لحظات، قاعدتا لحظههای خانوادگی دورهمی برای هر خانوادهای به شمار میآید. علاوه بر این نیز یکی از مشکلات روز جامعه ما هم نپرداختن صحیح به بحثهای خانواده است. به این ترتیب طرحی را به تلویزیون دادیم که امسال روایتهای خانوادگی با رویکرد سبک زندگی ایرانی اسلامی، پیشنهاداتی برای دوام و استحکام بنیان خانواده و امید در زندگی در قالب برنامه تلویزیون دعوت مطرح شود.
وی همچنین درباره دلیل تغییر مجری در سری تازه این برنامه اظهار داشت: ما مجری را تغییر ندادیم؛ در واقع مجری را از برنامه خود حذف کردیم چراکه تایم افطار شبکه یک با محدودیتهای ذاتی همراه بود و برنامه ما در محدودیت زمانی خبر ۱۹ شبکه یک و لحظه اذان مغرب بود. در این محدودیت زمانی که تایم برنامه نمیتوانست خیلی کش پیدا کند و وقت برای پلاتوهای مرسوم مجری وجود نداشت، ما لاجِرَم بودیم از یک شخصیت متخصص برای راهبری گفتگوها به جای مجری استفاده کنیم.
کشاورز افزود: نکته دوم نیز این بود که ما در این تایم محدود میخواستیم با محوریت و تخصص خانواده حرف بزنیم و برای اینکه برنامه کمی تخصصیتر باشد، این کار لازم بود. زمانهایی در برنامه وجود دارد که وقتی فرد در حال روایت درست بحث است، مجری غیرمتخصص با ورود به بحث، ممکن است مطلب برنامهریزی شده را به حاشیه براند. بر همین اساس آقای برمائی که در حوزه خانواده متخصص است را به عنوان کارشناس دعوت امسال در نظر گرفتیم. حضور مداوم ایشان در برنامه دعوت سنوات گذشته و آشنایی با تیم برنامهساز و تخصص ایشان در بحث خانواده که میداند چطور در جای درست وارد مکالمه شود، از جمله دلایل اصلی برای انتخاب ایشان برای راهبری گفتگوها بود.
این تهیهکننده همچنین درباره نقدهایی که نسبت به نشان دادن لحظه عقد در تلویزیون مطرح میشود و برنامه دعوت هم از آن بهره برده است نیز توضیح داد: تلویزیون یک ساختار محکم و اصولی دارد و هیچکس به تنهایی نمیتواند و نباید برای یک برنامه زنده تلویزیونی که با اهمیت هم است، تصمیم بگیرد. برنامه ما با یک هماهنگی کامل در حال پیشرفت بوده و خرد جمعی در آن نقش دارند. به این ترتیب، نه من و نه هیچکس دیگر نمیتواند بگوید که تصمیماتی که روی آنتن میافتد، تصمیم شخصی او بوده است. در واقع تلویزیون جای تصمیمگیری شخصی نبوده و فضایی نیست که شما بخواهید آنتن را شخصیسازی کند.
وی افزود: به عنوان مثال اگر چند روز قبل صحنه عقد کنان در برنامه نشان داده شده، این کار تنها به صحنه عقدکنان محدود نبوده و نتیجه یک فرآیند است. به نوعی ما با این کار میخواستیم بگوییم که در اوج بحران هم میتوان یک زندگی را شروع کرد. یعنی این موضوع درست بوده که در آققلا سیل آمد و خیلیها اذیت شدند اما همین خانوادهها با یک کمک کوچک میتوانند یک زندگی را شروع کنند. در نهایت باید بگویم که ما با این کار میخواستیم با مردم حرف بزنیم و بگوییم شما هم بیایید به شروع یک زندگی کمک کنید.
کشاورز در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: در اینکه برنامه ماه عسل یکی از موفقترین و مخاطبپسندترین تاکشوهای تلویزیون ایران در چند سال گذشته بوده، هیچ شکی نبوده و من هم به عنوان تهیهکننده و برنامهساز به این موضوع اذعان میکنم. البته این را باید بگویم که هیچ برنامه تلویزیونی از جمله ماه عسل یک برنامه صد در صد درست نبوده و میتوانست از چیزی که بود بهتر باشد. علاوه بر این موضوع فراموش نکنید که ماه عسل یک برنامه ۱۳ ساله روی آنتن تلویزیون بوده و نمیتوان سری ۱۳ ام آن را با سری اولش مقایسه کرد. به نوعی این برنامه در ۱۳ سال به اوج رسید و در اوج هم خداحافظی کرد. ولی جدا از این موضوع برنامه آقای علیخانی یک برنامه صرف خانواده نبود؛ ماه عسل یک برنامه اجتماعی عام بود. این برنامه مختص به یک موضوع خاص به شمار نمیآمد و میتوانست به همه موضوعات اجتماعی بپردازد ولی برنامه دعوت مختص به یک موضوع خاص یعنی خانواده است.
تهیهکننده برنامه دعوت در ادامه گفت: به نوعی مردم بعد از ۱۳ سال عادت کردند که قبل از افطارها ماه عسل ببینند و ناخودآگاه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم همه برنامههای افطار را با ماه عسل مقایسه میکنند؛ کما اینکه مردم میخواستند ماه عسلِ احسان علیخانی را ببینند. چراکه ما در چند سری از این برنامه مجریان دیگری هم داشتیم که اجرای ماه عسل را برعهده گرفتند ولی با وجود اینکه مجریان قوی بودند، هیچگاه به موفقیت احسان در ماه عسل نرسیدند و توسط مردم در این برنامه پذیرفته نشدند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برنامه دعوت قرار است در ادامه چه مسیری را طی کند تا در سال آینده به نوعی مردم منتظر پخش آن باشند، گفت: قطعا برنامه دعوت از چیزی که دیدید میتوانست خیلی بهتر باشد و باید هم بهتر بشویم. کما اینکه دعوتی که امروز روی آنتن میرود با دعوتی که روز اول ماه رمضان روی آنتن رفت، قابل مقایسه نیست. ما از روز اول سعی کردیم سیر ترمیم ایرادها و تقویت نقاط قوتمان را در این برنامه داشته باشیم و اتفاقا از هفته دوم به بعد طرفداران برنامه افزایش پیدا کرد و شکر خدا امروز بسیاری منتظر پخش برنامه هستند. چراکه مردم احساس کردند ما ادای برنامه دیگری را درنمیآوریم و هویت مستقل خود را داریم.
کشاورز ادامه داد: من هیچ مشکلی ندارم که از ۲۰ برنامه خیلی خوب تلویزیون الگو بگیرم و از خوبیهای آنها در برنامه خود استفاده کنم. به نوعی اگر یک برنامه نقاط قوتی دارد ما موظف به استفاده از آنها هستیم ولی زمانی که دعوت را برای امسال شروع میکردیم، اصلا نمیدانستیم که برنامه شبکههای دیگر چه چیزی است و فقط روی برنامه خود تمرکز کردیم و خدا را شکر تا به حال نتیجه خوبی حاصل شده است.
وی در پایان درباره هزینههای برنامه دعوت نیز اظهار داشت: هزینههای این برنامه نسبت به دکور و ویژگیهای بصری که امسال از آن استفاده شده، بسیار کم بوده است. بودجه برنامه ما با توجه به محتوای خاص و اهمیتی که بحث خانواده برای سازمان صداوسیما داشت، با حمایت مدیران ارشد شبکه یک تامین شده و هیچ اسپانسری نداشتیم. در نهایت باید بگویم که هیچ ولخرجی در این برنامه نبوده و ما با هزینه معقولی برنامه دعوت امسال را روی آنتن بردیم.