رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران:
۶۰ درصد واردات زینک در اختیار یک شرکت/ اختلاف ارز یک میلیون متر زینک وارداتی ۱۰۰ میلیارد تومان است/ زینک موجود در انبار میتواند نیاز سه ماه کشور را تامین کند
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران با بیان اینکه زینک موجود در انبار، میتواند نیاز سه ماه کشور را کاملا تامین کند، میگوید: اختلاف ارزی واردات یک تاجر که بیش از ۶۰ درصد مجموع واردات زینک به کشور را در دارد، ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
احمد ابوالحسنی (رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به معضلی که برای صنعت چاپ به وجود آمده، آن را به چند بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول و اصلی مساله کاغذ و مقواست که بیشتر به اتحادیه چاپخانهداران و کاغذ و مقوا مرتبط است. نکته مهم این است که کاغذ تا به امروز هرچه وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، ولی متاسفانه در عدم توزیع آن به جایی رسیدیم که الان بند کاغذی که باید نهایتا ۱۴۵ هزار تومان به دست مصرف کننده میرسید با حدود قیمت ۵۲۰ هزار تومان عرضه میشود.
ابوالحسنی با اشاره به اینکه «دلیل این نابسامانی این است که اولا کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته این موضوع را به درستی مدیریت کند و دوم اینکه نظارت درستی بر توزیع نشده است» گفت: کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری هم وارد ماجرا شدند و در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به آن اشاره کردند. اما بازهم برنامهای جدی برای ساماندهی آن اتفاق نیفتاد.
مشکل از جایی آغاز شد که زینک را که در ارز نیمایی قرار داشت به گروه یک بردند
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران با تاکید بر اینکه کار اصلی این اتحادیه به «زینک» مربوط است، گفت: در اهمیت زینک برای صنعت چاپ همین بس که بدانید اگر کاغذ کم باشد یک روزنامه میتواند بگوید به جای ۱۰ هزار نسخه، ۵ هزار نسخه منتشر میکنم اما اگر زینک نباشد حتی یک ورق هم امکان انتشار ندارد. پس زینک کالای اساسی صنعت چاپ است.
ابوالحسنی تشریح کرد: زینک جزو کالاهای مرتبط با صنعت چاپ بود که هیچ مشکلی نداشت چون رقابت در آن زیاد بود و بازار خوبی داشت. مشکل از جایی آغاز شد که زینک را که در ارز نیمایی قرار داشت به گروه یک بردند و تبلیغاتی هم برایش کردند. در نتیجه کسی به تاجرانی که میخواستند زینک وارد کنند ارز دولتی نداد و امکان رقابت از او سلب شد. بنابراین تجار دیگر زینک وارد کشور نکردند و در بهمن سال ۹۷ خلایی به وجود آمد که باعث شد زینکی که با ارز نیمایی به قیمت حدود ۱۸ هزار تومان در بازار فراوان بود، ناگهان به قیمت ۴۵ هزار تومان برسد.
اولین محموله ارز دولتی اواخر فروردین سال ۹۸ وارد کشور شد
او با اشاره به اقداماتی که پس از این بحران شکل گرفت، گفت: بلافاصله اتحادیه وارد عمل شد و تجار را دورهم جمع کرد. اینجا دیگر ارز دولتی اختصاص یافته بود اما حتی یک زینک هم با آن وارد نشده بود و باز هم ارز نیمایی بود. ما به تجار گفتیم با ارز آزاد بروید از ترکیه زینک بیاورید تا بتوانیم فعلا بازار را کنترل کنیم. یعنی اتحادیه به نوعی خودزنی و کاری انقلابی کرد اما نتیجه این بود که توانستیم قیمت زینک در بازار را به حدود ۳۵ هزار تومان برسانیم تا اینکه اولین محموله ارز دولتی اواخر فروردین سال ۹۸ وارد کشور شد.
یک تاجر، سه کانتینتر با محموله حدود ۲۰۰ هزار متر از دو برند وارد کرد که الان یکسری از آنها ترخیص شده و مابقی در گمرک است
ابوالحسنی با اشاره به محتوای اولین محموله ارز دولتی زینک، گفت: یک تاجر، سه کانتینتر با محموله حدود ۲۰۰ هزار متر از دو برند و بلافاصله دوباره ۹ کانتینر دیگر هم وارد کرد که الان یکسری از آنها ترخیص شده و مابقی در گمرک است. برای حدود ۱۰ کانتینر هم پول پرداخت شده و ارز اختصاص یافته و قرار است بیاید.
در کارگروه زینک اتحادیه لیتوگرافان را دعوت نکردند
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران خاطرنشان کرد: ناگفته نماند همانطور که در کارگروه کاغذ از اتحادیه کاغذ و مقوا دعوت نکرده بودند و با افرادی جلسه گذاشتند که اصلا تخصصی نداشتند، در کارگروه زینک هم اصلا اتحادیه ما را دعوت نکردند و به جایش از یک تاجر و پخش کننده زینک خواسته بودند در جلسات حضور داشته و فرمهای مربوطه را تائید کند که ما به این مساله اعتراض داشتیم و گفتیم مگر میشود شما تصمیمی درباره صنعت چاپ و صنف ما بگیرید اما اصلا از اتحادیه دعوت نشود؟ اگر در آن جلسات کارگروه حضور داشتیم قطعا جلوی بسیاری از اتفاقات و تصمیمات را میگرفتیم.
در بررسی اولین محموله وارد شده زینک یک خلاء بزرگ وجود دارد مبنی بر اینکه برای زینکهایی که باید با قیمت ۲.۸ یورو یا حداکثر متری ۳ یورو وارد کشور میشد، قیمت ۳.۷۰ یورو درج شده است
ابوالحسین با اشاره به اتفاق بسیار بدی که در زمینه ورود اولین محموله رخ داده، تصریح کرد: وقتی به فرمها نگاه میکنیم با اختلاف قابل توجهی مواجه میشویم؛ یعنی این وسط یک خلاء بزرگ وجود دارد مبنی بر اینکه برای زینکهایی که باید با قیمت ۲.۸ یورو یا حداکثر متری ۳ یورو وارد کشور میشد، قیمت ۳.۷۰ یورو درج شده است.
سود حاصل از اختلاف قیمت ۳۰ درصدی کجا رفته است؟
او ادامه داد: در این راستا از طرف اتحادیه، نامههایی به تعزیرات، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات زدیم که این ثبت سفارشها بررسی شود که در ابتدا روشن شود این اختلاف قیمت حدود ۳۰ درصدی کجا رفته است؟ ارز و پول بیتالمال از این کشور خارج شده و الان ۳۰ درصد اختلاف وجود دارد و جنسی که در بازار میخواهد قیمتگذاری شود مجبور است قیمت بالاتری بخورد.
این ارز از کشور خارج شده اما اینکه این مابهالتفاوت کجاست را نمیدانیم؟ یا اینکه چه کسی ثبت سفارشها را تائید کرده است؟ و از گمرک بر چه مبنایی خارج شده است؟
ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که «در موضوع واردات کاغذ، از فردی مثال زده شد که ۲۶ میلیون یورو ارز دولتی گرفته و اصلا کاغذی وارد نکرده است؛ این مساله در مورد واردکنندگان زینک هم وجود داشت؟» گفت: خوشبختانه در موضوع زینک چون دست افراد بستهتر بوده و تعداد تجار بیشتر از ۱۲ نفر نمیشود، تا این ساعت شاهد چنین اتفاقی نبودهایم. ولی اتفاق دیگری که افتاده اختلاف ارز است؛ این ارز از کشور خارج شده اما اینکه این مابهالتفاوت کجاست را نمیدانیم؟ یا اینکه چه کسی ثبت سفارشها را تائید کرده است؟ و از گمرک بر چه مبنایی خارج شده است؟
برای فریب گفتند «به جای اینکه برویم پراید بیاوریم، بنز وارد کردهایم»
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران با اشاره به پیگیریهایی که بر سر این موضوع انجام داده، گفت: وقتی به این قضیه اعتراض کردیم برای اینکه ما را فریب دهند گفتند «ما به جای اینکه برویم پراید بیاوریم، بنز وارد کردهایم» یعنی بهترین کیفیت را آوردهایم. اما سوال ما این است که برای تیراژهای زیر ۵ هزار تایی کشور که با زینک معمولی ۲.۸ یورویی جواب میداده، بر چه مبنایی سراغ «بهترین زینک بازار» رفتید؟ میتوانستند ۱۰ درصد محمولههای وارداتی را به محصول درجه یک اختصاص دهند و بقیه اجناس را از کیفیت عادی انتخاب کنند که سالیان سال است در این کشور استفاده شده و جواب داده است.
۱۲ تاجری که زینک را با ارز دولتی وارد کشور کردهاند توسط کارگروه مجوز گرفته بودند و اتحادیه نقشی در معرفی آنها نداشت
ابوالحسنی ادامه داد: درخواست من این است که از میان زینکهایی که به نام بهترین کیفیت وارد کشور شده، تعدادی را به صورت رندوم انتخاب کنیم و با زینکهای قبلی بازار به آزمایشگاه بفرستیم تا مشخص شود چقدر تفاوت دارند؟ من به عنوان رئیس اتحادیه لیتوگرافی میگویم تفاوتی ندارند؛ اما حتی اگر متفاوت باشند هم حق نداشتند پول بیتالمال را برای بهترین مارک صرف کنند آن هم در شرایطی که بازار داخلی آنقدر نابسامان شده است. اگر در کارگروه مرتبط، اتحادیه حضور داشت شاهد چنین تصمیمهایی نبودیم.
او با اشاره به ۱۲ تاجری که زینک را با ارز دولتی وارد کشور کردهاند، گفت: این تاجران توسط کارگروه مجوز گرفته بودند و اتحادیه نقشی در معرفی آنها نداشت. اما بعد از تمام این ماجراها، از اتحادیه لیتوگرافی هم برای حضور در کارگروه دعوت کردند و دیروز با آنها جلسه داشتیم. آمار زینکهایی که وارد میشود را از آنها گرفتم و متوجه شدم در انبار الان زینک موجود است.
۶۰ درصد مجموع واردات زینک به کشور متعلق به یک شرکت است
ابوالحسنی تشریح کرد: یک نامه زدیم تا اولا مشخص شود این اختلاف ارز از کجاست؟ اختلاف ارزی که فقط در واردات یک تاجر واردکننده دیده میشود که شخصیت حقوقی دارد اما واردات این شرکت، بیش از ۶۰ درصد مجموع واردات زینک به کشور را شامل میشود.
سوال ما این بود که چرا اجازه وادرات این حجم از زینک را تنها به یک تاجر دادید که تعرفه قیمت زینک وارد شده توسط او از همه بالاتر است؟
او با بیان اینکه «سوال ما این بود که چرا اجازه وادرات این حجم از زینک را تنها به یک تاجر دادید که تعرفه قیمت زینک وارد شده توسط او از همه بالاتر است؟» گفت: آن هم شرکتی که در سالهای پیش زینکهایی که وارد میکرده کیفیت متوسطی داشته است.
اختلاف ارز یک میلیون متر زینک وارد شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران تصریح کرد: برآورد ریالی از این اختلاف ارز برای دستکم یک میلیون متر زینکی که این شرکت وارد کشور کرده است بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان میشود که رقم بسیار بزرگی است.
سه کانتینر از اولین محموله زینک وارد شده به کشور در بازار پخش و توزیع شده در حالی که کارگروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خبر ندارد
ابوالحسنی با بیان اینکه «چون ما دست روی این مساله گذاشتیم و بعد از ورود و پخش اولین محموله تازه از اتحادیه لیتوگرافان برای حضور در کارگروه دعوت کردهاند» گفت: جالب است بدانید سه کانتینر از اولین محموله زینک وارد شده به کشور در بازار پخش و توزیع شده در حالی که کارگروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خبر ندارد و هیچ تغییری هم در بازار ایجاد نکرده است که همه این سه کانتینر مربوط به همان شرکت مزبور است.
۱۳۰ هزار زینک در طی دو روز در بازار پخش شده و به دست افراد نامعلومی رسیده درحالیکه کارگروه از تاجران، تعهدنامه محضری گرفته بود که حق توزیع زینکی که وارد کردهاند را ندارند
او ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده که کارگروه از تاجران، تعهدنامه محضری گرفته بود که حق توزیع زینکی که وارد کردهاند را ندارند و باید ۱۵ درصد سودشان را بگیرند و کارگروه تعیین کند اجناس بین چه کسانی توزیع شود. اما وقتی میبینیم ۱۳۰ هزار زینک در طی دو روز در بازار توزیع شده و به دست افراد نامعلومی رسیده، فکر میکنیم لابد این تعهدنامهها هم صوری بوده است.
قرار بود هیچ زینکی به صورت مستقیم به ناشران داده نشود
ابوالحسنی با اشاره به اینکه از طرف اتحادیه، این پرسشها را در کارگروه مطرح کرده و الان صورت جلسه شده که سامانهای برای توزیع زینک راه بیفتد، گفت: از طرفی خود اتحادیه ناشران هم موافقت کردند که هیچ زینکی به صورت مستقیم به ناشران داده نشود بلکه در اختیار لیتوگراف قرار بگیرد. توافق کردیم برای اینکه سوبسید هم به ناشران داده شود، هر ناشری که میخواهد کتابی منتشر کند ۲۷ هزار تومان به لیتوگرافی بدهد و کتاب را تحویل بگیرد در حالیکه الان قیمت خام زینک در بازار آزاد ۳۵ هزار تومان است.
او ادامه داد: گفتیم ما نظارت و تائید میکنیم که ناشر زینک کپی نکند و بر چاپخانه هم نظارت میکنیم با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه این موضوع صورت جلسه هم شده بود، از اجرای آن شانه خالی کرده است. میگویند مگر میشود بخش خصوصی بر بخش دولتی نظارت کند؟! درحالی که اتحادیه قرار است نظارت کند و به وزارت ارشاد گزارش دهد. به نظر میرسد نمیخواهند اتحادیه از ماجرا سر دربیاورد.
زینک موجود در انبار، میتواند نیاز سه ماه کشور را کاملا تامین کند
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران تصریح کرد: الان محموله در انبار هست اما وزارت ارشاد اجازه توزیع نمیدهد چون سازمان حمایت از مصرف کننده هنوز قیمت نهایی فروش را اعلام نکرده است. ما لیست لیتوگرافان را به ارشاد دادهایم که در سامانه قرار دهد. الان دو مارک از زینک وارد شده و ما گفتیم علیالحساب به هر کدام از لیتوگرافان ۱۰۰۰ زینک (از هر برند ۵۰۰) داده شود. زینک موجود در انبار، میتواند نیاز سه ماه کشور را به طور کامل تامین کند. اما موافقت نکردهاند، لابد به خاطر اینکه میخواهند قیمتها بالا باقی بماند؛ در واقع ما در بازار زینک، بحرانی نداریم، بحران را ساختهاند تا قیمت را بالا نگه دارند.
در بازار زینک، بحرانی نداریم، بحران را ساختهاند تا قیمت را بالا نگه دارند
ابوالحسنی با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد باید برای اختلاف ارز و بحران بازار پاسخگو باشد، گفت: باید به این معضل جواب دهند که اولا چرا اجازه ندادند اتحادیه لیتوگرافان در اتحادیه حضور داشته باشد؟ و دوم اینکه چرا نمیگذارند ما بر توزیع زینک در بازار نظارت کنیم و به وزارت ارشاد پاسخگو باشیم؟
وزارت ارشاد باید به این معضل جواب دهد که اولا چرا اجازه ندادند اتحادیه لیتوگرافان در اتحادیه حضور داشته باشد؟ و دوم اینکه چرا نمیگذارند ما بر توزیع زینک در بازار نظارت کنیم و به وزارت ارشاد پاسخگو باشیم؟
او خاطرنشان کرد: زینک داشت با ارز نیمایی وارد میشد و مشکلی نبود اما مگر میشود یک کالا را با دو نرخ وارد کشور کرد؟ الان هم در ثبت سفارش نیمایی میدهند هم دولتی. این یک معضل بزرگ است. کافی است دیگر ارز دولتی ندهند، نیماییها هم سراغ واردات نمیروند و چند ماه دیگر دوباره بحران به وجود میآید.
ابوالحسنی تاکید کرد: طبق آماری که ما داریم الان دو میلیون و نیم زینک آماده ورود به کشور و توزیع است که اگر به بازار برسد مشکل زینک کشور برای یک سال برطرف میشود.
مگر دولت بازاری است که بخواهد بازار را مدیریت کند؟
رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانونهای تبلیغاتی تهران در پاسخ به این سوال که تعطیلی ۳۵ چاپخانه به دلیل بحرانهای اخیر کاغذ و زینک چقدر درست است؟ گفت: تعدادشان بیش از اینهاست. میگویند مشکل ارز داریم اما وقتی به آمار نگاه میکنیم میبینیم مشکلی درباره ارز اختصاص داده شده به صنعت چاپ نداشتیم بلکه مساله این است که ارز اختصاص داده شده درست مدیریت نشده است. چون اساسا قرار نبود دولت مدیریت کند و باید صرفا نظارت میکرد. مگر دولت بازاری است که بخواهد بازار را مدیریت کند؟
صنعت چاپ، رو به نابودی رفته است
ابوالحسنی ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی قیمت کاغذ بالا میرود یا دیگر در بازار نیست، چاپخانه هم برایش نمیصرفد و دودش در نهایت به چشم مصرف کننده میرود. با عدم مدیریت و دخالت در مساله تجارت باعث شدند ۲۶۰ هزار تن کاغذ وارد کشور شود اما تنها ۲۳ هزار تن آن توزیع شد و قیمتها بالا رفت. چه کسی میخواهد جوابگوی این رقم سنگین مابهالتفاوت باشد؟ الان چاپخانهدارها بیکار شدند چون مراجعی ندارند و کار نیست. مرکبی که چهل تومان بوده ۹۰ تومان بخواهد لاستیک چاپ از یک به هفت میلیون رسیده. همه اینها باعث شده صنعت چاپ، رو به نابودی برود.