خبرگزاری کار ایران

مرتضی میرباقری:

برای هر فصل در سال ۹۸ یک سریال‌ طنز داریم/ امسال کلاه قرمزی پخش می‌شود/۱۴۰ فیلم‌سینمایی تدارک دیده‌ایم

برای هر فصل در سال ۹۸ یک سریال‌ طنز داریم/ امسال کلاه قرمزی پخش می‌شود/۱۴۰ فیلم‌سینمایی تدارک دیده‌ایم
کد خبر : ۷۳۷۷۵۶

ما امسال در حوزه معاونت سیما وارد این‌حوزه شدیم تا به یاری خدا نیروهای جوان جریان تازه و خلاقی را وارد صداوسیما کنیم. همچنین برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب که در این زمینه برنامه‌های بسیاری را تولید کردیم و نظرسنجی‌ها نشان از بیشترین اقبال مردم به این موضوع است. همین‌طور امسال مستندهای ما چند برابر مستندهای سال‌های قبل شد تا نسل جوان با جنایت‌های رژیم گذشته آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاونت سیما با حضور مدیران شبکه‌های مختلف در سالن شیخ بهایی سازمان صداوسیما برگزار شد.

مرتضی میرباقری (معاون سیما) در ابتدای این نشست گفت: اگر بخواهم به صورت فصلی نکاتی را از برنامه‌های سال ۹۷ ذکر کنم، ارزیابی خودمان این است که حرکت رو به رشد و طوفانی داشتیم و با برنامه‌های نوروزی خود در بهار ۹۷ رکورد زدیم و ۸۷ درصد از مردم، بیننده برنامه‌های ما بودند. همینطور در فصل‌های دیگر برنامه‌های مختلفی داشتیم که هر کدام بینندگان بسیاری داشت. جام‌جهانی فوتبال، مراسم ۱۳ آبان و سریال بانوی عمارت و موارد دیگر ازجمله برنامه‌های پرمخاطب ما بودند.

وی افزود: سال ۹۷ از حیث جریان‌سازی و نگاه مردم به صداوسیما ویژه بود. همچنین جوان‌گرایی در شبکه‌های مختلف از جمله کارهای امسال بود که در حوزه‌های برنامه‌سازی اتفاق افتاد. ما امسال در حوزه معاونت سیما وارد این‌حوزه شدیم تا به یاری خدا نیروهای جوان جریان تازه و خلاقی را وارد صداوسیما کنیم. همچنین برنامه‌های ۴۰ سالگی انقلاب که در این زمینه برنامه‌های بسیاری را تولید کردیم و نظرسنجی‌ها نشان از بیشترین اقبال مردم به این موضوع است. همین‌طور امسال مستندهای ما چند برابر مستندهای سال‌های قبل شد تا نسل جوان با جنایت‌های رژیم گذشته آشنا شوند.

وی افزود: علاوه بر این موارد صنعت سریال‌سازی ما در سال ۹۷ به شدت مورد توجه قرار گرفت و در آن شاهد  اتفاق‌های خاصی بودیم که در صدر آنها سریال سلمان فارسی که بعد از ۲۰ سال و سریال موسی هستیم که بعد از ۱۰ سال وارد پیش‌تولید شدند. این سریال‌های الف ویژه، اتفاق‌های مهمی برای ما به شما می‌آید و می‌‌تواند صنعت سریال‌‌سازی ما را ارتقا دهد.

میرباقری در ادامه بیان کرد: همچنین امسال جشنواره جام‌جم را ارتقا دادیم و ۴ کمیسیون به جشنواره اضافه شد. درنهایت باید بگویم در سالی که ما از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه بودیم، ارزیابی ما این است که در کنار این اتفاقات رسانه ملی به خوبی در کنار مردم قرار گرفته تا از این گردنه سخت به خوبی عبور کند.

وی درباره برنامه‌های نوروز ۹۸ توضیح داد: امسال نوروز با ماه رجب مصادف شده و با سالروز تولد امام علی(ع) آغاز می‌شود که ما آن را به فال نیک می‌گیریم. امسال علاوه بر اینکه از چهره‌های فرهنگی هنری در برنامه‌های خود استفاده می‌کنیم، میزبان چهره‌های دیگری در شبکه سه و یک خواهیم بود. در شبکه سه استعدادهای برنامه عصر جدید میهمان هستند و در شبکه یک از چهره‌های مردمی دعوت می‌شود.

معاون سیما افزود: در کنار برنامه‌هایی که در سال تحویل داریم، سریال‌‌های نوروزی ما بوده که امسال سه شبکه ۱ ، ۲ ، ۳ سه سریال تازه خواهد داشت و شبکه پنج‌ سریال عطسه را پخش خواهد کرد. همچنین شبکه دو مجموعه بالش‌ها را پخش خواهد کرد.

وی درباره مجموعه کلاه‌قرمزی نیز توضیح داد: از شش ماه قبل با گروه سازندگان کلاه‌قرمزی صحبت‌هایی انجام شده ولی باتوجه به بیماری چند عضو اصلی گروه، کار دیر شد. اما مجددا صحبت‌های انجام شده به ما اعلام کردند که لوکیشن را انتخاب کرده و قصه را نوشته و در حال کار کردن هستند که امیدوارم به نوروز برسد. البته صحبت ما با گروه کلاه‌قرمزی ۴۰ قسمتی بوده تا در اعیاد مختلف نیز از آن استفاده شود.

وی در ادامه بیان کرد: برای نوروز حدود ۱۴۰ فیلم‌سینمایی تدارک دیده شده که ۱۷ فیلم ایرانی و مابقی فیلم‌های خارجی هستند. ما علاوه بر این موارد ۷ شبکه مجازی را نیز طراحی کردیم. به نوعی همه شبکه‌ها در ساعت‌های مختلف فیلم‌ها و سریال‌ها را بازپخش می‌کنند. به نوعی ۲۰ مسابقه داریم‌ که در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود. همچنین برای برنامه راهیان نور نیز شبکه مجازی در نظر گرفته شده که از ۸ صبح تا ۸ شب برنامه‌های آنها پخش می‌شود. همچنین ما به دو امر عنایت ویژه داریم. یکی بحث امنیت و دیگر بحث سلامتی و رژیم است. بر همین اساس شبکه سلامت برای این موضوع دو برنامه را طراحی کرده است. در نهایت امیدوارم که امسال هم نوروز بهتر و هم نوروز قوی‌‌تری داشته باشیم.

میرباقری درباره سریال‌های طنز نیز توضیح داد: سریال شبکه یک و سه ما سریال طنز هست. سریال شبکه دو قصه شیرینی دارد و البته یک ملودرام اجتماعی و خانوادگی هست. یعنی ما سال ۹۸ را با سریال‌های طنز استارت می‌زنیم و امیدواریم که در هر فصل یک سریال طنز داشته باشیم و بر همین اساس با آقای مدیری و دوستان دیگر در این باره صحبت شده است.

وی درباره دلیل انتخاب احسان علیخانی در چند برنامه نیز توضیح داد: شبکه سه برنامه نوروزی خود را به صورتی تدارک دیده که با منتخبین برنامه عصر جدید باشد و به همین دلیل امسال احسان علیخانی برای اجرای این برنامه انتخاب شده است. البته لازم است توضیح دهیم که مجریان نمی‌توانند در چند شبکه برنامه اجرا کنند. البته گاها تخلف‌هایی صورت می‌گیرد ولی قرار اصلی بر این موضوع بوده است. اگر قرار باشد مجری شبکه تغییر کند باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد.

عامل تقلب جشنواره جام‌جم مشخص شده ولی هنوز نمی‌توان نام آن را اعلا کرد

میرباقری درباره تقلب در آرای جشنواره جام‌جم نیز توضیح داد: در سال ۹۸ به عنوان پنجمین جشنواره جام‌جم ۴ عنوان به جشنواره اضافه کردیم که یکی از آنها برنامه‌های ترکیبی بود و دیگری مربوط به فضای مجازی. همچنین بخش دوبلاژ  و چهلمین سال انقلاب از بخش‌هایی بودند که در این دوره به جشنواره اضافه شدند.

وی افزود: به طور کلی ما چند ارزیابی درباره برنامه‌های تلویزیونی داریم که یکی از آنها در طول سال انجام می‌شود و دیگری به صورت عمومی که مورد پرسش قرار می‌گیرد. همچنین لازم است بدانید که در جشنواره بیشتر امتیازات به صورت تخصصی به برنامه‌های مختلف داده می‌شود. اما به تازگی مدل دیگری اضافه کردیم که براساس آن همه برنامه‌های سال را در معرض نظر مردم قرار دهیم.

معاون سیما ادامه داد: یعنی به نوعی یک بخش مردمی ایجاد شد که بخش مکمل جشنواره است. در این بخش ما نظرات مردم را از طریق اپلیکیشن‌ها می‌گرفتیم که زیر نظر وزارت ارتباطات کشور است. مثل همیشه با یکی از شرکت‌ها طرف قرارداد شدیم تا آرای مردم ثبت شود. بر همین اساس هرکسی که رای می‌داد به او پیام داده می‌شد تا ببیند که به چه کسی رای داده است. اما شب جمعه یک اختلالی به وجود آمد که خودمان به عنوان اولین نفر آن را طرح کردیم و زودتر از دیگران وارد این عرصه شدیم. در واقع چندین ساعت بعد از ما دوستان دیگر صحبت‌هایی را مطرح کردند.

وی افزود: بعد از این برای پاسخ به اینکه چه اتفاقی افتاده است، چند فرضیه مطرح شد که مهمترین آنها این بود که آیا آراء دستکاری شده است. بر همین اساس کاملا رای‌گیری را متوقف کرده و آرای دستکاری شده را جدا کردیم. اما نکته‌ای که در این موضوع وجود دارد این بوده که بر اساس قانون تجارت که زیر نظر دولت است این موضوع در سال گذشته نیز اتفاق افتاده بود و حتی بانک مرکزی از وجود آن احساس ناامنی کرده و با وزارت ارتباطات این موضوع را در میان می‌گذارد ولی جناب وزیر در تماس تلفنی با رئیس بانک مرکزی اعلام می‌کند که مشکل را حل خواهد کرد و مراقبت لازم انجام خواهد شد. اما حال می‌بینیم که چنین اتفاقی افتاده است.

میرباقری در ادامه بیان کرد: نکته دیگری که در این موضوع وجود دارد، این بوده که وزارت ارتباطات اعلام کرده نظارت این موضوع برعهده بخش دیگری از دولت است. اما به هر حال ما دولت را یکپارچه می‌بینیم و باید از چنین موضوعاتی مراقبت لازم انجام شود.

معاون سیما درباره مقصر اصلی این اتفاق بیان کرد: هنوز نتیجه نهایی را به ما اعلام نکرده‌اند و در صورت اعلام صد در صد هر کسی که باشد را به همه اعلام می‌کنیم. البته شرکت خصوصی مقصر در این موضوع مشخص شده ولی هنوز به طور قطع ثابت نشده است. به همین دلیل هنوز نمی‌توانیم نام آن را اعلام کنیم.

می‌خواستیم برای چهارشنبه سوری آیین آتش بازی بگذاریم

وی همچنین در خصوص تخلفات مالی چند سریالی که بودجه خود را دریافت کرده‌اند ولی دستمزد برخی از عوامل آنها پرداخت نشده است، اظهار داشت: در رابطه با یکی دو سریال ما اتفاقی افتاد که اعتبارات در اختیار تهیه‌کننده قرار گرفت و عوامل نتوانستند مزد خود را دریافت کنند. در حال حاضر منبعی مشخص شده تا از طرف سیما فیلم پول‌های خود را به طور مستقیم دریافت کنند. همچنین باید بگویم که تهیه‌کنندگان متخلف در این موضوع از این کار کنار گذاشته شده و به آنها برنامه نخواهیم داد.

وی همچنین درباره پوشش مراسم چهارشنبه سوری در تلویزیون که هر ساله انجام می‌شود، توضیح داد: در سالهای ۷۵ تا ۸۰ میانه سنی کشور نوجوان و جوان بود و آتش‌سوزی و تخریب زیادی به واسطه این روز داشتیم. به نوعی آن زمان بدترین سال‌ها بود. لذا عنوان چهارشنبه سوزی به این روز اطلاق شد.

میرباقری ادامه داد: ما می‌خواستیم برای این روز آیین آتش بازی بگذاریم ولی باید شهرداری‌ها هماهنگ می‌کردند و به همین دلیل این اتفاق نیفتاد. ما به هیچ وجه مخالف اینکه مردم در مناطقی در شهرها جمع شوند نبودیم، اما زیرساخت لازم فعلا فراهم نیست و حوزه میدانی کار درست در بین ما نیست. در نتیجه مردم را به حضور در خیابان‌ها تشویق نمی‌کنیم.

وی همچنین درباره سریال‌های الف ویژه توضیح داد: ما ارزیابی کردیم دیدیم که هر دقیقه از این سریال‌ها همچون سریال سلمان فارسی و موسی برای ما چند ده میلیون تومان تمام می‌شود و چند ده میلیارد هزینه ساخت آنها است. بر همین اساس اگر بنا باشد الف ویژه بسازیم کل پول سازمان خرج می شود. به نوعی سریال‌های الف ویژه را دیگر بدون حضور اسپانسر‌های مطمئن نمی‌توان ساخت، اما سریال‌های الف فاخر را می‌توانیم بسازیم و آنها را در دستور کار خود قرار دادیم. به این ترتیب فیلمنامه سریال فاخر خواجه نصیرالدین طوسی تمام شده و به زودی وارد پیش‌تولید آن خواهیم شد. همچنین سریال‌های شهید باکری، همت، بعد از شهادت امام رضا(ع) تا غیبت کبری در این مقطع تحقیق کرده‌ایم. علاوه بر این موارد ارتش برای سریال صیاد شیرازی اعلام آمادگی کرده است.

شهاب حسینی 13 قسمت مجموعه شکرستان را نهایی می‌کند

معاون سیما در ادامه درباره همکاری تازه شهاب حسینی با تلویزیون نیز توضیح داد: با توجه به اینکه شهاب حسینی در حوزه‌های مختلف کارهایی انجام داده، پیشنهادات مختلفی داشت و بنا بود یکی از برنامه‌های ترکیبی را در نسیم اجرا کند. ولی تشخیص داد حضور تلویزیونی‌اش ابتدا از صداپیشگی در مجموعه شکرستان آغاز شود و امتداد آن را در برنامه‌های دیگر ببینیم. فعلا برای حضور شهاب حسینی در ۱۳ قسمت شکرستان صحبت‌هایی شده و برای ادامه مجموعه در ادامه تصمیم گرفته می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت نهایی مجموعه تک قسمت پایتخت که قرار بود در شب عید پخش شود بیان کرد: همه چیز برای ساخت اپیزود پایتخت مهیا بود ولی فوت مرحوم خشایار الوند وضعیتی را ایجاد کرد که گروه حال خوبی برای حضور مقابل دوربین ندارند. همه دلمان می‌خواست که این مجموعه ساخته شود ولی دیدید که واقعا شدنی نیست. بر همین اساس چند پیشنهاد برای آن مطرح شد. یکی اینکه از قبل دوستان مایل به ساخت سینمایی پایتخت بودند که ما هم مخالفتی با آن نداریم. پیشنهاد دیگر پخش پایتخت در 4 روز آخر رمضان است که در این صورت سریال ماه رمضان را ۲۶ قسمتی می کنیم. در نهایت باید بگویم که برای پایتخت دو بحث داریم. یکی تک قسمتی و دیگری پایتخت برای نوروز ۹۹ که قرار است ساخته شود.

فصل تازه خندوانه بعد از صفر پخش می‌شود/ دورهمی تا ماه رمضان ادامه پیدا می‌کند

معاون سیما در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره کپی بودن بسیاری از برنامه‌های تلویزیون و تعطیلی برنامه خندوانه توضیح داد: اینکه گفته می‌شود خندوانه قرار نیست پخش شود دروغ بوده و کذب است. در نوروز ما برنامه دورهمی و خندوانه را با هم داریم و قرار است که از تا ماه رمضان دورهمی ادامه پیدا کند و برنامه خندوانه از بعد محرم و صفر مجددا به آنتن تلویزیون برگردد. همچنین درباره کپی بودن برنامه‌های باید بگویم که به شخصه من فکر نمی‌کنم که کار آقای مدیری تقلید باشد. شاید شکل دکور کپی باشد که آن هم هیچ ایرادی ندارد. ولی در این برنامه کار بومی انجام می‌شود و فرهنگ اجتماعی مورد نقد قرار می‌گیرد. تقلید وقتی است که هیچ خلاقیتی در برنامه نباشد ولی برنامه‌هایی که در اکثر جهان مورد توجه قرار گرفته و ساخت آنها در کشور هیچ ایرادی ندارد. برنامه خندوانه و دورهمی همچنان دو برنامه بالای ۶۵ درصد رضایت مردمی ما هستند و سعی ما ادامه پیدا کردن آنهاست. چراکه جامعه ما این برنامه‌ها را برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفرح ارزیابی می‌کند و به آنها علاقمند است.

وی همچنین درباره تعدد برنامه‌های نوروزی در شبکه‌های مختلف توضیح داد: همه شبکه‌های ما برنامه نوروزی ندارند و شبکه‌های دیگر نیز در برنامه‌های خود تفاوت را ایجاد می‌کنند. در کل یک رقابتی برای ما در نوروز با شبکه‌های خارجی هم وجود دارد و بر همین اساس با قدرت عمل می‌کنیم.

مخالف استفاده از اسپانسرها در تلویزیون هستیم/ دولت و مجلس کمک کنند

میرباقری در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره استفاده از اسپانسرها در برنامه‌های مختلف بیان کرد: اصل حمایت مالی که اسپانسرها می‌کنند، یک گرفتاری مهم برای ماست. ولی واقعیت این است که آنها به عنوان بازیگرهای جدی وارد میدان شده‌اند. متاسفانه حمایت‌های دولت از برنامه‌های ما خیلی کم بوده و مقرر کرده‌اند که ما بخشی از بودجه خود را از قسمت غیردولتی به دست بیاوریم. باید به حال این موضوع فکر کرد وگرنه استفاده از اسپانسرها همچنان ادامه پیدا می‌کند. به هر حال ما شاکی درجه یک این قضیه هستیم و امیدوارم دولت و مجلس در کنار ما قرار گیرند مشکلات در این موضوع تا حد زیادی حل شود.

معاون سیما درباره موضوعاتی که بعضا میهمانان در برنامه‌های مختلف تلویزیون مطرح می‌کنند که مشکلاتی را به وجود می‌آورد، بیان کرد: میهمانان ما در برنامه‌های مختلف بعضا مشکلات بیشتری از مجری ایجاد می‌کنند. این موارد را نمی‌توان به صفر رساند و بخشی از آن به تعهد میهمان برمی‌گردد. میهمان باید بداند که ما جلسه خصوصی برگزار نمی‌کنیم. کسانی که حس کردیم به این صورت هستند تذکر داده یا دیگر آنها را دعوت نمی‌کنیم.

وی همچنین درباره جوانگرایی در صداوسیما گفت: بر اساس تذکر رهبری جوانگرایی را شروع کردیم و این موضوع را ادامه می‌دهیم. البته با این تبصره که کارامدی جوان‌ها برای ما مهم است و در صورت ناکارآمد بودن مسئولیت به جوان‌‌های دیگری محول می‌شود.

میرباقری در پایان درباره ویژه برنامه‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته شده است، بیان داشت: 12 برنامه ویژه برای کودکان و نوجوانان آماده کردیم و همچنین ۲۷ انیمیشن طراحی شده که ۱۶ عدد آن مربوط به مرکز صبا هست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز