احتمال رفتن داروغهزاده از سازمان سینمایی/طرح پول کثیف در سینما یک مسئله انحرافیست
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته 16 اسفند ماه میهمان نهمین برنامه «اختیاریه» بود.
به گزارش ایلنا ابراهیم داروغهزاده درخصوص رفع توقیف فیلمهای سینمایی در دوران مدیریت خود گفت: از 5 فیلمی که قول حل مشکل نمایش آنها را در ابتدای فعالیت کاریام در سازمان سینمایی داده بودم، 4 فیلم اکران شد: «خانه دختر»، «عصبانی نیستم»، «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی». فیلم «خانه پدری» نیز مجوز اکران برای هنر و تجربه گرفته است و در تلاشیم با آقای عیاری به توافق برسیم که به احتمال زیاد اوایل سال آینده روی پرده میرود.
داروغه زاده درباره رفع توقیف باقی فیلمها بیان داشت: طبیعتاً مشکل نمایش همه فیلمها نمیتواند حل شود و ممکن است برخی فیلمها پروانه نگیرند. مثل فیلم «کاناپه» آقای عیاری که مشکل شرعی حجاب دارد و اختیارش دست سازمان سینمایی نیست. یا «گزارش یک جشن» که باتوجه به آنکه زمانش گذشته است، کارگردان و تهیه کنندهاش هم دیگر تمایلی برای اکران اثر نداشتهاند و داوطلب اکران نبودهاند.
وی با بیان آنکه در این سالها هرچه قدر سینما مهمتر و تاثیرگذارتر شد، گروهها و نهادهای بیشتری سعی کردند در تصمیم گیریها دخالت کنند، گفت: برخی نهادها قانونا میتوانند دخالت کنند، مثل قوه قضائیه و برخی نمیتوانند. این گروهها و افراد وقتی فیلمی را نمیپسندند سعی میکنند آن را در نظر نهادهای قانونی نظام سیاه کنند و آنها را نگران کنند. طبق قانون فیلمی حتی اگر پروانه نمایش داشته باشد، توسط وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی میتواند برای مدتی نمایشش به تعویق بیافتد. لذا با فشار این گروهها ممکن است این اتفاق رخ دهد و بعد، رفع مشکل آن فیلم سخت میشود.
داروغه زاده ادامه داد: در مدت 22 ماهی که من مسئولیت داشتهام هیچ فیلمی توقیف نشده و فیلمهایی نیز رفع توقیف شدهاند و البته بابت این موضوع نیز هزینههایی دادهام و به جاهایی احضار شدهام! اما من تا هستم مدافع قانون جمهوری اسلامی ایران هستم و هیچ مصلحتی را به جز آن قبول نمیکنم.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که چطور بدون مصلحت اندیشی هنوز مدیر هستید، اظهار داشت: برای همین هم من بقا ندارم؛ چون صریح پای مواضع ام میایستم. و از همان ماههای نخست تلاشهایی برای حذفم صورت گرفت و اکنون این تلاشها موفقیت آمیز بوده و به احتمال زیاد روزهای آخر حضورم در سازمان سینمایی را سپری میکنم.
داروغه زاده در بخش دیگری از صحبتهای خود درخصوص عدم جدی گرفتن جشنواره فجر از سوی سینماگران مطرح، گفت: همواره سینماگران مطرح ما، جشنواره فجر را جدی میگیرند و امسال تمام سینماگران شاخصی که فیلم داشتند از همه نسلها در جشنواره حضور یافتند. اتفاقاً اگر فیلمی انتخاب نشود، بسیار حاشیه برای هیئت انتخاب ایجاد میشود. فیلمهایی هم که از قید جشنواره میگذرند، فیلمهای کمدی و بدنه هستند که در هیچ جشنوارهای اگر فرم هم پر کنند، انتخاب هم نمیشوند.
وی درخصوص عدم پذیرش داوری فجر از سوی کسانی چون ابراهیم حاتمی کیا و اصغر فرهادی گفت: داوری کار سختی در سینمای ایران است و همه انتظار دارند برنده شوند و این شرایط سختی برای چهرههای مطرح سینمایی ایجاد میکند، که پرهیز میکنند. آقا حاتمی کیا در هیچ جشنوارهای داوری نکرده است. آقای فرهادی هم در صحبتی که با ایشان داشتم اشاره کردند من 3 سالی است که حتی در جشنوارههای خارجی که فیلمهای ایرانی حضور دارند، هم داوری را قبول نمیکنم. این بحثی است که برای قضاوت عادلانه، افراد باید مناسبات سینمای ایران را کنار بگذارند و این شرایط را سخت میکند. اما آقای فرهادی هر فیلمی که خود داشته در جشنواره فجر حضور داشته است.
دبیر جشنواره فیلم فجر درخصوص شایعاتی مبنی بر پیش شرط برخی سینماگران برای حضور در جشنواره گفت: در این دو سالی که من دبیر بودم کسی چنین پیش شرطی نداشته است. شأن سینماگران ایرانی بالاتر از این حرفها است. بله همه انتظار دارند اما پیش شرطی وجود ندارد.
وی درخصوص تکخوانی زن در افتتاحیه جشنواره فجر امسال توضیح داد: تکخوانی نبود. همخوانی گروه کُر زنان بود. کسانی که در صفهای جلوی سالن نشسته بودند صدای همه را میشنیدند، اما بدلیل عدم هماهنگی بین کارگردان برنامه و مسئول سیستم صوتی که باید میکروفنی هم روبروی گروه کُر قرار میگرفت، صدای گروه کُر از خروجی پخش نشد و چنین شائبهای را برانگیخت. اما به هیچ وجه اتفاق هماهنگ شدهای نبوده و این کار غیرشرعی و غیرقانونی نمیتواند، با برنامهای از پیش در افتتاحیه جشنواره فجر رخ دهد.
داروغهزاده درخصوص دخالت دبیر جشنواره فجر در ترکیب جوایز گفت: به هیچ وجه دبیر جشنواره امکان دخالت در جوایز را ندارد. چون گروه داوری مشخص و اعلام شدهای وجود دارد که شخصیتهای حقیقی هستند و اعتبار خود را به خاطر دبیر جشنواره مخدوش نمیکنند. اگر واقعا دبیری بخواهد در داوریها تاثیری بگذارد و راجع به یک فیلم مشخصی مثل «لاتاری» اعمال نظر کند، این مسئله را اعلام رسمی که نمیکند و مخفیانه این کار را انجام میدهد. من دو دوره دبیر بودم و میتوانید این مسئله را واضح از داوران بپرسید.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما مخالف ساخت «لاتاری» بودید، گفت: شورای پروانه ساخت با این فیلم مسئله داشت و مثل باقی فیلمهای دارای مسئله، ایرادات و اشکالات پیش از صدور پروانه با فیلمساز مطرح شد تا نهایتا شورای پروانه ساخت را اقناع کردند. نکتهای که دوستان داشتند این بود که بحث عرب ستیزی بسیار در این فیلم برجسته نشود و البته در نهایت یک بخشی شد. در آن زمان این بحث مطرح بود که به لحاظ امنیت ملی دوستان خودشان بروند استمراج کنند و ببینند مسئلهای نداشته باشد که به خلاف مصالح ملی نباشد. و این حساسیتها به تهیهکننده و کارگردان منتقل شد و بخشی نیز اصلاح شد. تهیهکننده و کارگردان این فیلم مورد وثوق سازمان سینمایی هستند و آنها نیز سعی کردند نگرانیها را مرتفع کنند.
داروغهزاده در بخش دیگری از صحبتهایش درباره "صفر بودن دستمزد دبیر جشنواره" در برآورد مالی سال گذشته این جشنواره گفت: واقعا دستمزدی دریافت نکردم. اگر دریافت کرده باشم سازمان بازرسی و ... میتوانند اعلام کنند. سال گذشته رئیس سازمان سینمایی تاکید داشتند تا هزینه های جشنواره را کاهش دهیم و مدیریت کنیم. چون سال قبلش حدود 14 میلیارد تومان برای جشنواره فجر هزینه شده بود و من با سیاست مدیریت هزینهها دبیر شدم. همان روز اول برای مدیریت این حوزه، داوطلبانه اعلام کردم خودم هیچ برداشتی نمی کنم و با مدیرانم اعلام کردم شما نیز دریافتیتان کاهش خواهد داشت. برآوردی که ما از مدیران مان گرفتیم 5 میلیارد تومان بود و وقتی به سازمان ارائه دادیم کسی باورش نمیشد، و نهایتا هم کمتر از این مقدار هزینه شد.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ورود پولهای کثیف در سینما بیان داشت: درباره اینکه این پولها از کجا به سینما تزریق میشد، باید بدانیم فرض بر این است که ما در یک حکومت اسلامی زندگی میکنیم که مبتنی بر قانون است. یعنی قوه قضائیه، مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و ... دارد. اگر کسی آزادانه در کشور در حال تجارت است و پروندهای نیز در دادگاه ندارد، از نظر ما حکم برائت دارد. افرادی هم که پرونده دار بودند، در زمانی که پرونده داشتند و تبرعه یا آزاد نشده بودند، فیلمسازی نکردند. وقتی کسی به عنوان متهم برایش پرونده تشکیل میشوند، ولی با قرار وثیقه آزاد میشود و در واقع در مرحله بازپرسی است، استعلامهایی از قوه قضائیه میشود که آیا این فرد ممنوعالفعالیت هست یا خیر. اگر قوه قضائیه اعلام کند مشکلی نیست، میتواند فعالیتش را ادامه دهد. اگر حکمی راجع به کسانی که در حوزه سینما سرمایهگذاری کردند و تخلف مالی داشتند، به ما ابلاغ شود، ما حتما برخورد میکنیم.
وی ادامه داد: هرچند همه ما باید این دغدغه را داشته باشیم اما مسئله این است که آیا دغدغههای شخصی ما میتواند فراتر از قانون باشد؟ ما باید دغدغه اصلیمان رعایت قانون باشد. از آن سو در نظر بگیرید آیا من حق دارم شهروندی را که در سینما سرمایهگذاری میکند، چون ظن میبرم ممکن است پولش سالم نباشد، او را از حقوق شهروندیاش محروم کنم یا به او تهمت بزنم. مگر کشور قانون ندارد؟!
داروغهزاده با بیان آنکه مسئله پول کثیف در سینمای ایران یک مسئله انحرافی است، بیان داشت: اگر واقعا پولهای زیاد کثیفی در سینمای ایران وجود دارد و دستگاههای نظارتی و قضائی ما رسیدگی نکردند و نمیکنند، خیلی بد است. این یک مسئله انحرافی است. کل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود 200 میلیارد تومان در سال است. وقتی کسی 11 هزار میلیارد تومان اختلاس کرده، چطور این میزان را با 10 میلیارد تومان میتواند پولشویی کند؟ پولشویی یعنی ما 10 هزار میلیارد پول داریم ببریم جایی یک چرخشی انجام دهیم و برگردانیم.
وی نهایتا بیان داشت: اصلا بحث پولشویی با پول کثیف دو بحث کاملا متفاوت است. فردی 11 هزار میلیارد متهم به اختلاس است، بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش متهم اصلی هستند، جالب است که تمام رسانهها آن 11 هزار میلیارد و بانک سرمایه و وزارت آموزش و پرورش و ... را رها کردهاند، چسبیدهاند به یک پروژه نمایش خانگی که کل این پروژه 10 میلیارد تومان سرمایهگذاری داشته که اتفاقا بازگشت سرمایه نیز داشته است و همین را دستاویز کردهاند و به تمام هنرمندان سینما توهین میکنند که چرا پول گرفتید و فیلم خوب بازی کردید؟! هنرمند سینما باید پول بگیرد و فیلم بازی کند.
برنامه «اختیاریه» با اجرای سیدمرتضی فاطمی، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 22 به صورت زنده روی آنتن شبکه 5 سیما میرود.