در مراسم رونمایی از کتاب سینمانامه مطرح شد؛
تازهترین اظهارات شمقدری درباره خانه سینما، سازمان سینمایی و احمدینژاد
جواد شمقدری( رئیس سازمان سینمایی در دوران احمدینژاد) بعد از مدتها سکوت، سخنان تازهای درباره خانه سینما، سازمان سینمایی و احمدینژاد بیان کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از کتاب سینمانامه نوشته جواد شمقدری (رییس اسبق سازمان سینمایی در سال های 88 تا 92) عصر امروز با حضور جمعی از سینماگران و اهالی رسانه برگزار شد.
جمال شورجه رییس هیات اسلامی هنرمندان و کارگردان سینما با اشاره به دوران مدیریت شمقدری گفت: جواد شمقدری چهار سال به عنوان مدیر در سازمان سینمایی حضور داشت و دوران حضور او یکی از حاشیه سازترین دورانهای سینما بعد از انقلاب اسلامی بود.
وی ادامه داد: مباحثی همچون خانه سینما و اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داد تاثیر مستقیمی روی سینما گذاشت و امروز کتاب سینمانامه که شامل تحلیل و یادداشتهای شمقدری است، میتواند اکتشاف و نقدی جدی به فراز و نشیبهای دوره چهارساله او باشد.
شورجه با اشاره به اینکه کتاب سینمانامه یک کتاب تحلیلی است، گفت: در زمان حضور شمقدری در سازمان سینمایی در مقطعی تشتتی بر اثر اختلاف درباره خانه سینما بوجود آمد که باعث شد یک طرف محمود احمدی نژاد و یک طرف سینماگران و هنرمندان و خانه سینما قرار بگیرند و نقش اپوزیسیون را بازی کنند در حالی که مدیران خانه سینما در آن دوران بیشترین دیدار را با احمدینژاد داشتند و دسترسی به مقامات در آن زمان آسانتر بود و تقاضای دیدار با رییس جمهور در اولین فرصت اجابت میشد هرچند امروز دیگر برخی از مواضع احمدینژاد عجیب و غریب است و شاید قابل پذیرش نباشد.
هوشنگ توکلی هنرمند سینما و تئاتر نیز با اشاره به اینکه ما بعد از انقلاب اسلامی 40 سال کم و بیش در کنار همدیگر بودهایم، گفت: قطعا در طول این چهل سال در برخی از مواد موفق و در برخی موارد ناموفق بودهایم اما در این میان برخی افراد وجدان ناآرامی دارند و به دنبال موفقیت هستند و موفقیت کشور را میخواهند یکی از کسانی که وجدان ناآرامی دارد جواد شمقدری است. در دوره ایشان برای سینما اتفاقات خوب و حوادث بزرگی رخ داد اما او دست تنها بود و تلاشهایش دیده نشد. بعد از پایان دوران مدیریتش نیز از آنجایی که وجدان ناآرام داشت و حرفی برای گفتن داشت، شروع به نوشتن کرد.
جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی دردوران احمدینژاد نیز طی سخنانی با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: اگر ما در مقطعی مانند دهه شصت درباره قالب و محتوای فیلمها و رابطه ارزشهای انقلاب اسلامی و سینما با هم بحث میکردیم اما امروز با رشدی که سینمای ایران کرده و حجم انبوه کارهایی که شده سینما در مشت ماست و با تولید بیش از 2 هزار فیلم در طی سالهای گذشته به نوعی بعد از انقلاب سینما را مال خود کردهایم و به یک پختگی در سینما رسیدهایم.
شمقدری با اشاره به دلایل نگارش کتاب سینمانامه گفت: زمانی که دوران کاری من در سازمان سینمایی تمام شد ابتدا نگارش فیلمنامه یک سریال تلویزیونی را آغاز کردم و بعد از گذشت چند مدت با یک ذهن شفاف و صادقانهتر به سمت جمع آوری اطلاعات و اتفاقاتی که در آن چهارسال رخ داده بود، رفتم.
وی ادامه داد: بسیار خوب است که هر مدیری کارهای انجام شده دوره مدیریت خود را بنویسید تا برای آیندگان بماند و مورد قضاوت قرار بگیرد. یکی از دلایلی که من این کتاب را نوشتهام این بود که احساس کردم حتی گروهی کارهای مثبتی که صورت گرفته را منفی جلوه میدهند.
شمقدری با اشاره به اینکه کتاب سینمانامه دو فصل کلی دارد و هر فصل نیز دو بخش دارد، به برخی از بخشهای کتاب اشاره کرد و گفت: بخش اول از فصل اول شامل رویکردهای اجرایی و ظرفیتها و چالشهای سینمای ایران است و در بخش دوم از فصل اول به بحث سینما در مدار حقیقت یا غفلت و نگاه انقلاب اسلامی به سینما توجه شده است.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین گسستها در سینمای ما این است که متاسفانه فیلمسازان ما با عقبه فرهنگی خود فاصله دارند و باید این فاصله کاهش پیدا کند.
شمقدری با اشاره به فصل دوم کتاب سینمانامه ادامه داد: فصل دوم کتاب بر جریان شناسی سینما ایران از بدو تولد و توجه به برخی پیوندها و روابط شکل گرفته شده و ناگفتهها در سینمای ایران با انتشار اسناد و مدارک است همچنین در بخشی از این فصل به عقبه سینما در ابتدای انقلاب و بعد از آن پرداخته شده است.
وی با تشکر از همکاری هوشنگ توکلی و مهدی کلهر در بخش کالبدشکافی معماران سینما بعد از انقلاب گفت: یکی از مقاطع مهم در سینما بعد از انقلاب کالبد شکافی عملکرد کسانی است که به عنوان معماران سینمای ایران شناخته میشوند و برخی از این گروهها و افراد حداقل 10 سال در سینما مدیریت کردند.
شمقدری مخاطبان کتاب سینمانامه را مدیران سینمایی، سینماگران و اهالی رسانه دانست و افزود: هدف ما اطلاعرسانی درباره اتفاقاتی است که در سینمارخ داده است. در پنج سال اخیر یکی از محدودیتهایی عمدی که دولت ایجاد کرده محدودیت اطلاعرسانی است و سیاست دولت این است که اطلاعرسانی شفاف صورت نگیرد و عمدا به مردم اطلاعات کامل درباره اتفاقات داده نمیشود درحالیکه در دوران مدیریت ما و احمدینژاد به جز موارد بسیار محرمانه اطلاعرسانی شفاف صورت میگرفت و ما معتقد بودیم که مردم باید در جریان کارها و امور قرار بگیرند.
وی ادامه داد: یکی از امور مهمی که ما پیگیری کردیم تدوین سندی برای سینما بود. برای تدوین این سند جلسات زیادی تشکیل شد و حتی یک سال نگارش نسخه نهایی آن به طول کشید و سند سینما در 32 ماده آماده شد اما متاسفانه بعد از ما به جای آنکه این سند در شورای عالی فرهنگی مطرح و تصویب شود، در دبیرخانه بایگانی شد.
شمقدری با اشاره به اتفاقاتی که در دوره وی برای خانه سینما رخ داد، گفت: قرار شد اساسنامه جدیدی برای خانه سینما نوشته شود و 7 نفر برای نگارش این اساسنامه وقت گذاشتند و اساسنامه نوشته شد ولی وقتی به فرایند اجرایی رسید افرادی که در خانه سینما مخالف این اساسنامه بودند، حاشیههایی ایجاد کردند و سنگاندازی کردند و در عمل به این اساسنامه مخالفت به خرج دادند و البته موفق هم شدند.
شمقدری افزود: ما میخواستیم خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و سینمایی در ذیل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کاملا قانونی شود اما امروز شاهدیم که خانه سینما ذیل وزارت کار قرار گرفته است.
شمقدری با اشاره به نامهای که در نخستین روزهای مدیریتش در سازمان سینمایی به مقام معظم رهبری نوشته بود، گفت: بعد از شش ماه حضور در سازمان سینمایی نامهای به مقام معظم رهبری نوشتم و تقاضای برگزاری جلسه کردم و ایشان نیز عنایت کردند و بعد از مدت کوتاهی در تیرماه موافقت کردند و جلسه خوبی برگزار شد و 70 دقیقه درباره سینما در آن جلسه بیانات خوبی فرمودند.
شمقدری افزود: من بعد از پایان دیدار مقام معظم رهبری انتظار داشتم بیانات ایشان بازتاب پیدا کند اما به ما گفتند که این بیانات محرمانه است و حتی بعد از شش ماه که کل متن سخنان ایشان به دست ما رسید بازهم روی آن مهر محرمانه زده بودند اما من تلاش کردم در مسیر اجرایی شدن آن بیانات کار کنم.
رییس اسبق سازمان سینمایی ادامه داد: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسه درباره سینما فرمودند این بود که دشمن برای سینمای ما برنامه دارد ما باید به نقد درون گفتمانی توجه کنیم و نقد درون گفتمانی شروع شود اما نقد برون گفتمانی هرگز نباید باشد. از سوی دیگر سینماگران مومن و انقلابی نباید بیکار بمانند و همچنین دفاع مقدس و ارزشهای آن نباید در محدوده ملی و میهنی محدود شود. من تلاش کردم به سهم خود در راستای این فرمایشات عمل کنم.
وی ادامه داد: اگر در جایی از کتاب سینمانامه درباره فردی یا فیلمی مطلب خطایی نوشته شده که نیاز به اصلاح دارد حتما به من بگویید تا در چاپهای بعدی اصلاح کنم.
در پایان این مراسم کتاب سینمانامه رونمایی شد.
این کتاب در 532 صفحه شامل گفتگوها، سخنرانیها، نامهها، اظهارات و یادداشتهای جواد شمقدری درباره سینمای ایران و اتفاقات آن در دوران مدیریت چهارساله وی از سال 1388 تا 1392 است.