در نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون» مطرح شد؛
مهدویان: وابسته نیستم؛ مطابق میل خودم فیلم میسازم/جواد عزتی: اگر واکنش بلد بودم جایگاه سفتتری داشتم!
نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون» با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز، رد خون» با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، محمود رضوی (تهیهکننده)، ابراهیم امینی (نویسنده)، هادی حجازیفر، جواد عزتی و بهنوش طباطبایی (بازیگران) و برخی دیگر از عوامل این فیلم با اجرای حمیدرضا مدقق در آخرین سانس از آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
محمدحسین مهدویان در این نشست گفت: وقتی ماجرای نیمروز یک را میساختیم، همان زمان به این فکر کردیم که باتوجه به شخصیتها قصه دیگری را برای این مجموعه بسازیم. به همین طریق ماجرای نیمروز، رد خون ساخته شد که ۱ سال تا ۱ سال و نیم برای آن تحقیق شده است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خود را همچون ابراهیم حاتمیکیا فیلمساز وابستهای میداند، بیان کرد: من مطابق میل خودم میسازم و وابسته نمیتواند فیلمساز باشد. درباره سری سوم این مجموعه این نیز باید بگویم که فعلا برنامهای برای ساخت آن نداریم.
مهدویان درباره پیشبینی خود از جوایز این دوره جشنواره فجر اظهار داشت: واقعیت این است که تجربه ۴ فیلم گذشته به من یاد داده که اولین محک ما در برابر تماشاگر در فجر اتفاق میافتد. به نوعی فجر یک اکران کوچک است که به ما بازخورد میدهد. در واقع این بازخورد مهمترین خواسته ما از جشنواره فجر است و خوشبختانه هر چهار فیلمی که تا به حال ساختیم جزو چهار فیلم برتر آرای مردمی بوده است. به هر حال اگر جایزه بدهند خوشحال میشویم و اگر هم ندهند از بازخوردی که تا به حال در جشنواره گرفتیم، به شدت خوشحالیم.
این کارگردان درباره استفاده از لوکیشن بغداد در این فیلم عنوان کرد: بغداد یکی از چالشهای اصلی کار ما بود که خوشبختانه با همکاری طراحان صحنه با ترکیبی از بخش واقعی و اتفاقاتی دیگر به انجام رسید و از نتیجه آن راضی هستیم.
مهدویان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نشان دادن صیاد شیرازی، محسن رضایی در عملیات مرصاد نشان داده نمیشود، گفت:خیلی از شخصیتها در این واقعه بودند که در فیلم هم نیستند. «ماجرای نیمروز، رد خون» درباره عملیات مرصاد نبوده و داستان خودش را دارد و ما مرتبط با قصه شخصیتهای درون آن را انتخاب میکنیم.
وی در پایان درباره اینکه چرا عکس پوستر این فیلم در خود فیلم نیست، توضیح داد: به هر حال بعضی سکانسهای فیلم به دلایل مختلف حذف شده است و من از مقدار آنها اطلاع دقیق ندارم ولی اینکه عکسهای پوستر در فیلم نیست، باید بگویم که وقتی لوکیشن آماده بود، عکاس ما عکسهای زیادی را میگرفت که در صحنه نبود ولی عکسهای خوبی از آب درمیآمد.
بهنوش طباطبایی نیز با بیان اینکه عکسهایی که از شخصیت درون فیلم او بیرون آمده، همه عکسهای صحنه بودند که حذف شدند، درباره روند انتخاب خود در این فیلم گفت: مدتها بود که منتظر نقشی بودم که نیاز به ویژگیهایی غیر از ویژگیهای ظاهری نقش داشته باشد. بر همین اساس فیلمنامهها را به دلیل اینکه بازی نکردن آنها سختتر از بازی کردنش بود، نمیپذیرفتم. اما وقتی آقای رضوی این نقش را به من پیشنهاد دادند و فهمیدیم که قرار است چنین فیلمی را آقای مهدویان بسازند، خیلی خوشحال شدم و آن را پذیرفتم چراکه کارنامه ایشان در این چند سال هر بازیگری را برای کار کردن ترغیب میکند.
وی افزود:از نظر من ایشان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند. چراکه آثارشان از سوی مردم به شدت مورد استقبال قرار میگیرد و همه آن را دوست دارند. به همین دلیل من هم از چنین پیشنهادی به شدت خوشحال شدم و آن را پذیرفتم. البته لازم است بگویم که در این فیلم هادی حجازیفر و جواد عزتی سالاری بودند.
طباطبایی در ادامه بیان کرد: یکی از چالشهایم در این همکاری این بود که من یک چیزی از فیلم سیانور را با خود میآوردم که این کارم را سختتر میکرد. اما باید توضیح دهم، که جنس کاراکتری که در آنجا بازی کردم با این کار کاملا تفاوت داشت و این موضوع باید به چشم میآمد. به هر حال ساختار کار آقای مهدویان به صورتی است که بازیگر باید از خودش بگذرد و برای رسیدن به نقش بجنگد.
محمود رضوی (تهیهکننده) نیز در بخش دیگری از این نشست درباره این فیلم بیان کرد: «ماجرای نیمروز، رد خون» سوژه خاصی داشت و همچون راه رفتن روی لبه تیغ بود. به همین دلیل قاعدتا نباید راه همواری میداشتیم ولی خوشبختانه تا به حال مشکلی برای پروژه به وجود نیامد و حال اینجا هستیم.
وی همچنین درباره صحنههای خشن این فیلم توضیح داد: خشونتی که در عملیات مرصاد بوده، خشونت جدی بوده و ما هم در دفاع از خود اقدام متقابلی انجام دادیم که زیاد دور از ذهن نیست چراکه همانند این موضوع است که داعش به ایران حمله کند، قطعا ما هم در اقدام متقابل برای دفاع از خود کارهایی انجام میدهیم. فکر نمیکنم، چیزی که به تصویر کشیده شده، اتفاق غیرقابل واقعی باشد.
هادی حجاریفر نیز در ادامه این نشست درباره سختیهای کار خود در این فیلم بیان کرد: یکی از سختیهای کار برای ما که در سری اول ماجرای نیمروز بودیم، این بود که باید کاراکترهایی را ارائه میدادیم که مردم در سری اول آن را پذیرفته بودند. به این ترتیب سختترین قسمت کار این بود که کاراکترها را به صورتی ارائه دهیم که مورد پذیرش مردم قرار گیرد.
وی همچنین درباره کاندیداهای احتمالی بازیگری در جشنواره فجر امسال گفت: در این دوره داورها به خاطر وجود کارهای با کیفیت کار سختی پیش رو دارند ولی من به هر نتیجهای احترام خواهم گذاشت.
حجازی فر درباره عدم همکاری خود با رضا میرکریمی در فیلم «قصر شیرین» نیز اظهار کرد: از پارسال درگیر فیلم «قصر شیرین» بودم و جلساتی را برای آن با آقای میرکریمی داشتم ولی با توجه به تغییر زمان فیلمبرداری ماجرای نیمروز از تیرماه به شهریور، مجبور شدم که انتخاب کنم. با وجود اینکه ماجرای نیمروز بدون وجود شخصیت کمال امکان ساختن نداشت، مجبور شدم که بازی در آن را انتخاب کنم و آقای میرکریمی نیز بزرگواری کردند و آن را پذیرفتند. البته میدانم که کمی از دست من ناراحت شدند.
جواد عزتی نیز در ادامه این نشست درباره این فیلم بیان کرد: قصه فیلم ۷ سال به جلو رفته بود و به همین میزان از زندگی آدمهای قصه گذشته بود. به این ترتیب ما دوست داشتیم که این تغییر را در کاراکترها داشته باشیم و آن را به مخاطبان نشان دهیم.
وی همچنین درباره اینکه آیا اگر امسال سیمرغ نگیرد، واکنشی نشان میدهد، گفت: اگر واکنش بلد بودم جایگاه سفتتری داشتم. واکنشی ندارم چون بلد نیستم واکنشی داشته باشم.
هستی مهدوی (بازیگر) نیز در ادامه درباره همکاری در این فیلم بیان کرد: فیلم سختی بود و ما برای آن حدود یک ماه در شهرک دفاع مقدس تمرین تیراندازی و بشین و برپا میکردیم که برای این کار آماده شویم.
حسین مهری نیز در ادامه نشست درباره کمکاری خود در سینما و این فیلم توضیح داد: به نوعی از تلویزیون دور شدم که بیشتر سینما کار کنم و فکر میکردم این نقش سکوی پرتابی باشد تا بتوانم در کارم پیشرفت کنم. بر همین اساس باتوجه به منفی بودن کاراکتر نگران بازخوردها بودم و توقع بازخوردهای منفی داشتیم ولی به طرز شگفتآوری هنوز حتی یک بازخورد منفی هم از سوی مخاطبان نداشتم.