لیلا حقیقتجو مطرح کرد:
تصویرخسرو پرویز ساسانی در نقاشیهای دیواری غار معبد اجانتا
پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی با بیان اینکه ایران از هزاره سوم پیش از میلاد با تمدن دره سند از طریق شهر سوخته در ارتباط بوده، گفت: در یکی از نقاشیهای دیواری غار معبد اجانتا خسرو پرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شدهاند.
به گزارش ایلنا، لیلا حقیقتجو، این مطلب را در نشست «آشنایی با هنر اسلامی شبه قاره هند از ابتدا تا قرن شانزده میلادی» مطرح کرد.
او هدف از برگزاری این نشست را بیان روابط فرهنگی دو کشور ایران و هند و بررسی تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی برهند عنوان کرد و گفت: ایران از هزاره سوم پیش از میلاد با تمدن دره سند از طریق شهر سوخته در ارتباط بوده است.
این پژوهشگر افزود: پس از آن در دوره هخامنشی نیز، فرهنگ و هنر این دوره تاثیر بسزایی در تمدن هند داشته طوریکه تأثیرات آن را در دوره فرمانروایی اشوکای هند(معاصر با دوره هخامنشی) میتوان مشاهده کرد .
حقیقتجو با بیان اینکه همچنین این ارتباط و تاثیرات را میتوان در آثار بر جای مانده هند رویت کرد، وجود غار اجانتا را نمونه بارز این امر عنوان کرد که سابقه آن به سده دوم پیش از میلاد تا قرن ۴ میلادی میرسد.
این پژوهشگر تصریح کرد: در نقاشیهای دیواری(سابقه قرن اول میلادی) این غار معبد علاوه بر پرداختن به داستان زندگی بودا در یکی از نقاشیها خسرو پرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شدهاند.
حقیقتجو با بیان اینکه پس از ورود اسلام به ایران، در دوره اموی به وسیله سردار عرب محمد بن قاسم ثقفی اسلام از طریق دره سند (پاکستان امروزی) به هند رفت خاطرنشان کرد: این امر گام اول ورود اسلام به شبه قاره هند قلمداد میشود.
وی با بیان اینکه گام دوم و موثر ورود اسلام به شبه قاره هند دردوره غزنویان انجام شد، تصریح کرد: همزمان با این امر ادبیات و فرهنگ ایران نیز به سوی هند رفت و از آن زمان به بعد ۷۰۰ سال زبان فارسی در هند رواج یافت.
او در ادامه از مصادیق معماری اسلامی این دوره به مجموعه قطب منار در دهلی، مجموعه قلاع و مسجد جامع دولتآباد هند اشاره و به بررسی و بیان تطبیقی مفاهیم هنر اسلامی معماری هند و اسلامی دوران سلاطین هند پرداخت.