همراه با یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛
«پلاک ۴۰» به موزه شهدا رسید/ نمایش آثاری از بزرگترین هنرمندان پیشکسوت و فقید انقلاب اسلامی
مراسم آغاز به کار نمایشگاه پلاک ۴۰ عصر روز گذشته در موزه شهدا برگزار شد.
به گزارش ایلنا، مراسم آغاز به کار نمایشگاه «پلاک ۴۰» در موزه شهدا، عصر روز گذشته نهم بهمن ماه با حضور مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر) و برگزارکنندگان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.
در این نمایشگاه که به صورت همزمان با برپایی نمایشگاه «پلاک ۴۰ » در فرهنگسرای نیاوران برپاست، حدود ۶۰ اثر فاخر از گنجینه موزه شهدا به نمایش گذاشته شده است.
حبیب الله صادقی (از هنرمندان نقاش و پژوهشگران هنر انقلاب اسلامی) در این مراسم گفت: درباره تجربههای عرفانی شهدا و شجاعت و دلیری آنها در هنرهای تصویری ما پژوهش نشده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه شعر به طور مثال توسط محتشم کاشانی روایتهایی از این فرهنگ داشتیم و بیان تصویری آن در دوره صفویه و در هنر نگارگری در شاهنامه ای چون شاهنامه شاه طهماسبی قابل شناسایی است.
وی افزود: از جمله روایتهایی که میشود به عنوان یک کار اساسی پژوهشی در این حوزه به جامعه جهانی ارائه داد، مجموعه ارزشمند و گران سنگی است که در اختیار موزه شهدا قرار دارد و در نوع خود بسیار بیبدیل است. عشق در روایت حافظ، سعدی، ابوالخیر و مولوی متفاوت است. نگاه هنرمندان امروز به عشق و ایثار هم روایتهایی دارد که هر یک نیازمند کار پژوهشی مفصل است که حتما باید این پژوهش بینامتنی باشد.
او گفت: این فرصت همکاری بنیاد شهید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان هایی که در برپایی برنامه های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی دخیل هستند، مجال بسیار خوبی است. در حوزههایی مثل ادبیات و سینما کارهای زیادی صورت گرفته است اما در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، با همت بنیاد شهید یک پرونده ارزشمند از گنجینه تصویری انقلاب اسلامی تشکیل شد.
این هنرمند همچنین توضیح داد: تاریخنویسی کار دقیق و سختی است. تاویل و بیان رمزهای موجود در آثار هنری کاری است که باید در کشور ما انجام شود. این کار در غرب انجام شده است و به طور مفصل درباره هنر خود اقدام به تاریخ نویسی و دایرهالمعارف نویسی کرده اند. انقلاب اسلامی البته اهداف و دستاوردهای متفاوتی از غرب دارد. اگر نهضت های هنری و اجتماعی آنها اومانیستی است، موضوع ما اشاره به عالم مثل و مینوی است که باید تفسیر شود.
کاویانی (معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید) نیز در سخنان خود گفت: موجود زنده باید اولا درونزا باشد و دوما بازتولید مدام داشته باشد. فرهنگ انقلاب و ایثار و شهادت در همه زمینهها، نیازمند یک بازتولید است. این بازتولید اتفاق میافتد حتی اگر نخواهیم. اگر چهل سال قبل مردم به دنبال عدالت انقلاب کردند، حالا بعد از چهل سال نسلهای جدید با همان شعار حقوقشان را مطالبه میکنند. باید به بازتولید محصولاتی بپردازیم که برای نسل امروز ما هم جاذبه اش را داشته باشند. ممکن است در این سطح کار بزرگ نباشد ولی «پلاک ۴۰» نشاندهنده یک عزم و اراده جدی برای تولیدات هنری اساسی مناسب با فضا و نیاز آینده است.
اسکندر یارنسب (مدیر موزه شهدا) نیز گفت: در سالهای گذشته در بنیاد شهید و امور ایثارگران جشنوارههای تجسمی متعددی برگزار شده است که ماحصل آن حدود ۱۰ هزار اثر است که در اختیار ما قرار دارد. بخشهای تصویرگری، نگارگری، حجم و هنرهای جدید در موزه شهدا نگهداری میشود.
وی افزود: یکی از بخشهای جشنواره تجسمی فجر امسال «پلاک ۴۰» بود که به نمایش مجموعه آثاری اختصاص دارد که مربوط به انقلاب اسلامی است. به همین دلیل صد اثر از مجموعه ما انتخاب شد که چهل اثر آن در نیاوران به نمایش در آمده است و ۶۰ اثر در موزه شهدا قرار گرفته است.
او گفت: ما آثار بسیار زیاد و فاخری در اختیار داریم که به دلیل محدودیت فضا امکان نمایش پیدا نکردند. ویژگی این صد اثر کیفیت بالای هنری آنها است. ما همچنین چهار نسل از هنرمندان انقلاب را کنار هم داریم که هر یک از دریچه دید خود آثاری تولید کردهاند. این اقدام در جشنواره تجسمی اقدام بسیار خوب و مفیدی بود.
او در توضیح این سخن گفت: این جشنواره باعث شد که این آثار هرچه بهتر شناسایی شوند. اگر جشنواره بتواند به راهکاری برسد که به تمام آثار فاخر این حوزه شناسه شخصی بدهد و آنها را دور هم جمع کند، بسیار خوب خواهد بود. شاید برخی از هنرمندانی که آثارشان در اختیار ماست خودشان هم یادشان نباشد که اثرشان در کجاست. به این صورت است که علاقمندان هنر با این آثار آشنا میشوند و با توجه به تغییرات مدیریتی مدام، مدیران سازمانها هم میتوانند دریابند که چه گنجینهای در اختیار دارند.
این مدیر هنری گفت: توقع ما از معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی بیش از این چیزی است که در این سالها اتفاق افتاده است. به ویژه در زمینه شناسایی و ترغیب دستگاه هایی که در زمینه تولید آثار هنری مرتبط با انقلاب اسلامی فعالیت میکنند. شاید برخی از مدیران امسال و با برپایی نمایشگاه «پلاک ۴۰» متوجه شدند که اصلا چنین مجموعه بزرگ و نفیسی وجود دارد. گمان میکنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تجسمی در مورد شناسایی این آثار و مراکزی که به خلق آنها میپردازند باید کار جدی کند. ما از برخی از هنرمندان اوایل انقلاب کارهایی داریم که جای دیگری نظیرش پیدا نمیشود.
اسکندر یارنسب در پایان گفت: مجموعه بنیاد شهید کاری میکند که ممکن است در سایر دستگاهها انجام نشود. ما این آثار را صرفا در موزه نگهداری نمیکنیم. در قالبهای متفاوت این آثار را منتشر میکنیم. مثلا آنها را برای نمایش در شهرهای دیگر تکثیر میکنیم و به عنوان نقاشی دیواری در فضای شهری از آنها استفاده میکنیم. امروز فضای مجازی به کمک ما آمده است و نگاه ما صرفا آرشیوی و موزهای نیست و تلاش میکنیم این مجموعه به دل جامعه برود و همه از آن استفاده کنند.
در ادامه این مراسم، مدیران برگزاری، از این بخش از نمایشگاه «پلاک ۴۰» بازدید کردند. آثار به نمایش درآمده در این موزه، عموما پرترههای شهدا و سیاستمداران بزرگ سالهای نخست انقلاب اسلامی هستند. در این آثار تلاش شده همچنین مروری به رویدادهای مهم انقلاب اسلامی شود. محور این دسته از آثار نیز حضور مردم و قهرمانانشان در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی است.
در ادامه این مراسم، حاضران در مراسم از نمایشگاه پلاک چهل بازدید کردند. آثار به نمایش درآمده در این موزه، عموما پرترههای شهدا و سیاستمداران بزرگ سالهای نخست انقلاب اسلامی هستند. در این آثار تلاش شده همچنین مروری به رویدادهای مهم انقلاب اسلامی شود. محور این دسته از آثار نیز حضور مردم و قهرمانانشان در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی است.