غبارنویسی در گالری والی/اعتراض رضا علی نوری به عرضه ون یکاد چینی در بازار ایران/تحریمها دامن هنرمندان را گرفت
گالری والی این روزها میزبان غبارنویسیهای رضا علینوری با عنوان «مشق دل» است.
به گزارش ایلنا، اولین نمایشگاه خوشنویسی علینوری در زمینۀ غبارنویسی در گالری والی برگزار شده است. هنری که او طاقت فرسا، بسیار زمانبر با درآمد کم توصیف میکند.
غبارنویسی یکی از تکنیکهای خوشنویسی است که با ظرافت و پیچیدگی خاصی همراه است. در این گونه خوشنویسی، خط بسیار ریز یا به اصطلاح "غبار" محور کار هنرمند است و دلیل این نامگذاری دیده شدن این خطوط از فاصله دور به شکل گرد و غبار است.
رضا علی نوری درباره این مجموعه میگوید: غبار نویسی روی بوم کار بسیار دشواری است. هر اثر حداقل سه ماه زمان میبرد که معادل هزار ساعت است و این نمایشگاه ماحصل دو سال تلاش شبانه روزی من است.
وی افزود: در نوشتن غبار باید از قلم خیلی سفت و محکم استفاده شود و از آنجایی که این روزگاران به دنبال راحتی و رخدادهای سریع الوصول هستند دیگر کمتر کسی زمان خود را برای نوشتن این نوع خط صرف میکند، بنابراین این شیوۀ خطاطی در حال فراموشی است.
علی نوری معتقد است در خط غبار به شیوه مختص خود رسیده است، او توضیح میدهد: نوشتن این نوع خط بر روی کاغذ کار سختی نیست اما من غبار را بر روی بوم مینویسم؛ بوم خشک و زیرسازی نشده. برخی از خطاطان به اندازه ای روی بوم رنگ میزنند که مانند کاغذ نرم و منعطف میشود اما ماندگاری خطاطی غبار بر روی بوم زیرسازی نشده خیلی بیشتر است.
از این نوع خطاطی آثاری از زمان قاجار به جا مانده است که از آن میان میتوان به مکتوب مقبرۀ ابوبکر تایبادی اشاره کرد یا مقبرۀ گچی گنبد شیخ احمد جام در تایباد.
علینوری در مورد کاربردهای این نوع خط در گذشته گفت: به عنوان مثال میتوان از کبوتر نامه رسان نام برد که اغلب کاغذهایی که به این روش ارسال میشد بسیار کوچک بودند و با خط ریز نوشته میشدند. برای مکتوب کردن قرآن جیبی و نیز اسرار مملکتی هم از غبار نویسی بهره میبردند.
رنگهای به کار گرفته شده در" مشق دل" خیل متنوع نیست بیشتر آثار بر سطحی روشن با رنگهایی محدود نوشته شده است و تعدادی از آثار نیز تک رنگ و به رنگ خاک است.
علینوری در این باره میگوید: آثار تک رنگ من در این نمایشگاه به رنگ خاک یا گل ماش است و الهام از کائنات است و تصویر و تصوّر زمین است، برخی از آثار تکرنگ با الهام از اشعار مولانا است که به دلیل عدم تعلق این اشعار به دنیای فانی، آن را مبرا از رنگ میدانم.
او معتقد است هر اثر هنری که خلق میشود در صورتی میتواند موفق عمل کند که مخاطب را متحیر کند. ایجاد حیرت در مخاطب اولین ویژگی است که یک اثر هنری باید داشته باشد.
در اکثر آثار مجموعۀ جدید علینوری حروف به کار رفته در حال چرخش به گرد نقطهای در مرکز هستند گاه این چرخش از درون به بیرون و گاه برعکس از بیرون به درون صورت میگیرد، او در این باره توضیح میدهد: رقص و چرخش حروف حول محوری مرکزی برگرفته از سما مولاناست. در برخی از آثار این چرخش مخاطب را به مرکز تصویر میبرد و گویا چاه عمیقی در میان تصویر ایجاد میکند و در برخی دیگر نگاه مخاطب را از مرکز به اطراف میبرد و حروف در اطراف مرکز و به جهت عکس میچرخند و از مرکز دور میشوند، گویا تصویر سه بعدی است و در نگاه اول مخاطب را به داخل میکشد.
در آثار علینوری عبارتهای پیوسته و کوتاه که اغلب اذکار خداوند هستند با ظرافت و چرخش خاصی به کار رفته این ذکرهای مکرر مدام در حال حرکت و چرخش هستند و گویی رقص به میانۀ میدان، همچون سما را حکایت میکنند: متن آثار من در اغلب موارد ذکر خداوند است مانند "حسبی الله"، یعنی مرا خدای کافی ست و همچنین عبارت" هو الله". تابلوهای مولانای من با ذکر" هو الحق" نوشته شده است. در ضمن تابلوهایی برگرفته از کهکشانها نیز با کلمۀ مقدس عشق نوشته شده است.
این هنرمند در پایان گفت: متأسفانه مسئله تحریم ها دامن ما هنرمندان را نیز گرفته. ما مرکب خوب برای نوشتن نداریم و باید منتظر شویم مسافرانی از کشورهای دیگر مرکب بیاورند و از طرفی محصولات چینی بازار خطاطی ایران را نیز مصادره کرده و ون یکاد چینی فروخته میشود و مردم به دلیل قیمت پایین از این محصولات وارداتی استفاده میکنند. با همۀ این مصائب من سعی میکنم از سبک زیبای غبار نویسی محافظت و میراث داری کنم و همچنین اثری ماندگار و جاودانه خلق کنم که پس از مرگم آثارم به جا بماند.
نمایشگاه آثار رضا علینوری با عنوان" مشق دل" تا ۲۰ آذر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ دایر است.