در گفتوگو با عوامل نمایش «شب بیست و یکم» مطرح شد؛
محمود استادمحمد نویسنده ترسناکی است/کسی که در اتوبان اعتیاد میراند میداند که آخر و عاقبتش سنگ مردهشورخانه است
سمیرا عالمپناه که قرار است «شب بیست و یکم» محمود استادمحمد را با موضوع اعتیاد روی صحنه ببرد، معتقد است محمود استادمحمد نویسنده ترسناکی است چون شما را در نمایشنامههایش با دنیایی آشنا میکند که تاکنون با آن روبهرو نشدهاید.
به گزارش خبرنگار ایلنا، «شب بیست و یکم» محمود استادمحمد از ۱۶ آذر ساعت ۱۷ در پردیس تئاتر شهرزاد با کارگردانی سمیرا عالمپناه روی صحنه میرود.
سمیرا عالمپناه تهیهکننده و کارگردان «شب بیست و یکم» درباره انتخاب این نمایشنامه از محمود استادمحمد برای اجرا گفت: سالها پیش این نمایشنامه را خوانده بودم. بهنظرم محمود استادمحمد نویسنده ترسناکی است چون شما را در نمایشنامههایش با دنیایی آشنا میکند که تاکنون با آن روبهرو نشدهاید.
او ادامه داد: همه ما در طول روز ممکن است معتادی را در خیابان ببنیم و برایش ابراز تاسف هم بکنیم اما در «شب بیست و یکم» برای شخصیتهای نمایش دل میسوزانید؛ شخصیتهای فرخ و فریدون این تئاتر میتوانند در هر طبقه و خانوادهای پیدا شوند اما برخورد با این افراد چگونه است؟
عالمپناه با بیان اینکه «درباره اجرای شب بیست و یکم ایدههای فروانی داشتم» گفت: ابتدا میخواستم به صورت اجراخوانی آن را به نمایش دربیاورم اما بعد از صحبت با حامد ابوالحسنی (دراماتورژ و مشاور کارگردان) به این نتیجه رسیدیم که روی دیگری از این نمایش را به اجرا بگذاریم که تاکنون کسی آن را اجرا نکرده است. بنابراین شروع به بازخوانی نمایشنامه کردیم و نکات جالبی را در متن کشف کردیم که به ما برای دراماتوژی کمک بسیار کرد.
تهیهکننده و کارگردان «شب بیست و یکم» خاطرنشان کرد: برای من به عنوان یک زن، اجرای نمایشنامهای که تمامی کاراکترهایش مرد هستند چالشبرانگیز بود؛ چون ابتدا باید دنیای مردانه این شخصیتها را میشناختم، بعد اعتیاد را. کنکاشهای بسیاری در این مورد صورت گرفت و حاصل آن شب بیست و یکم با نگاه امروز ما شد.
امیرارشیا براتی (ایفاگر نقش فرخ) درباره شب بیست و یکم محمود استاد محمد گفت: همانطور که خود نویسنده متن در آغاز این نمایشنامه گفته است باید از آن ترسید، شب بیست و یک راوی جوانان درگیر اعتیاد است که در تمامی طول تاریخ، بشر با این معضل دست و پنجه نرم کرده است.
او ادامه داد: شاید فضای کار به دلیل ماهیت متن سیاه باشد اما واقعیت جامعه است، و ما نمیتوانیم از اعتیاد فرار کنیم و بگویم وجود ندارد، اتفاقا برعکس باید این معضل ریشهیابی و حل شود.
این بازیگر تئاتر عنوان کرد: زمانی که نمایشنامه شب بیست و یکم نوشته زندهیاد محمود استادمحمد را خواندم متحیر شدم از این میزان فضاسازى و ظرافت در نوشتن و این میزان رکگویى درباره معضل اعتیاد که به راستى و درستى روایت شده، امروزه مشکلات زیادى مثل تجاوز، اعتیاد و کودکآزارى گریبانگیر جامعه شده است که در این نمایش سعی شده به آنها پرداخت شود تا ببینیم که اینها چه آسیب و ضربهاى به کانون خانواده وارد مىکند.
براتی گفت: فرخ شب بیست ویکم به شدت پرسوناژ پیچیدهاى است با لایههاى فراوان، که کار را برایم سخت و به مراتب جذابتر کرده است، فرخ از گذشتهای میآید که زیر سایه سنگین روانپریشی خود پنهان کرده است تا کسی پی به رازش نبرد. در جامعه امروز فرخها کم نیستند، باید آن را دریابیم.
حامد ابوالحسنی (دراماتوژ) درباره لزوم اجرای نمایشنامهای ایرانی، گفت: متاسفانه امروزه شاهد این هستیم که اکثر گروههاى تئاتر به نمایشنامههاى خارجى و اجرای آن رو آوردهاند. معتقدم ما در ایران نویسندههاى بسیار مطرح و کار درستى داریم که به راحتى میتوانیم هر شب یک نمایشنامه از آنها را روى صحنه ببریم.
او ادامه داد: نمایشنامه «شب بیست و یکم» محمود استادمحمد هم یکى از شاخصترین نمایشنامههاى ایرانى است که بسیاری از گروهها آن را به اجرا درآوردهاند، ما هم به نوبه خودمان خواستیم عرض ارادتى خدمت استادمحمد داشته باشیم و مفتخریم نمایشنامه شب بیست و یکم را با برداشتى آزاد روى صحنه ببریم.
ابوالحسنی درباره دراماتوژی شب بیست و یکم استاد محمد بیان کرد: چندین و چندبار نمایشنامه را خواندم؛ از آنجایى که تجربه ساخت چند فیلم کوتاه را بهعنوان کارگردان دارم این نمایشنامه را با توجه به موقعیتهاى فراوانش به گونهای دیگر دیدم و پیش خودم گفتم اگر بنا باشد که من بهعنوان یک کارگردان این نمایشنامه را به فیلم بلند تبدیل کنم از چه زاویهای آن را خواهم دید و با همین نگاه شروع به کار کردم.
او ادامه داد: فضای کار به شما این اجازه را میدهد که تفکر خود را در آن جاری کنید؛ اعتیاد، فقر، تجاوز و فروش مواد مخدر واقعیتهای امروز جامعه ماست و نباید روی آن سرپوش بگذاریم بلکه باید آنها را درمان کرد.
سیدشایان موسوی درباره کار کردن در فضای امروز جامعه گفت: امروز تولید تئاتر توسط کارگردانان به سمت متنهای خارجی رفته و متاسفانه افراد کمی هستند که هنوز متنهای ایرانی کار میکنند. متنهای استادمحمد، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و... ازجمله آثاری هستند که به حال و هوای امروز جامعه ما میخورند.
او خاطرنشان کرد: نمایشنامه شب بیست و یکم از آن دست متنهاییست که خوشریتم و خوشاتفاق و در عین حال بسیار تلخ است. مهمترین مسئله خوب این کار از نظرِ من پرداختن به مقوله اعتیاد است.
موسوی درباره شخصیت علی گیل گیلی که یک موادفروش خردهپا است، گفت: شخصیت علی دارای جذابیت و پیچیدگی خاصی است که در عین کوتاهی نقش تاثیر بهسزایی بر پیشبرد داستان دارد.
او ادامه داد: متاسفانه افرادی مانند علی در جامعه امروزِ ما فراوان شدهاند؛ افرادی که هر روز با به کام اعتیاد کشیدن دیگران زندگی خود را میسازند.
براتی درباره شرایط امروز تئاتر کشور، گفت: متاسفانه فضای تئاتر به سمت سلبریتی محوری رفته است و افرادِ زیادی که سالهاست در عرصه تئاتر نقشآفرینی میکنند به خاطر همین نگاه بازاری خانهنشین شدهاند.
محسن صادقی دیگر بازیگر «شب بیست و یکم» درباره این اثر عنوان کرد: این نمایش درباره معضل اعتیاد حرفهایی برای گفتن دارد که اتفاقا باید آن را چنیدین و چندباره خواند، تا بدانیم که چطور فرد معتاد در خانواده باعث فروپاشی بنیان و اقتدار آن خانواده میشود.
او ادامه داد: انسانهایی که به درد اعتیاد مبتلا شدهاند فقط و فقط به خودشان فکر میکنند و همین خصلت بد باعث میشود که تمام اندوخته یک خانواده از بین برود؛ اعتیاد بلایی است که وجدان، غیرت و شرف یک فرد را ضعیف و نابود میکند.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: امیر اسعدخان یک پدر است و فرزندانش با غول اعتیاد دست و پنچه نرم میکنند که همین امر باعث میشود یک پدر پدر بعد از سالها آبروداری و مردمداری در محل کار و زندگیش خرد شود و در نتیجه دست به کاری میزند که باعث تعجب مخاطب میشود.
صادقی درباره وضعیت امروز تئاتر عنوان کرد: تئاتر امروز دچار بحران چهرهها شده است؛ بیشتر مردم برای دیدن چهرهها به دیدن یک نمایش میرودن و تئاترهایی که فاقد چهره سینمایی هستند یا مخاطب ندارند و یا باید به زور مهمان و دعوت، سالن اجرایشان را پر کنند.
احسان امیدی بازیگر نقش فریدون در نمایشنامه «شب بیست و یکم» هم درباره این شخصیت و دنیایش گفت: نمایش «شب بیست و یکم»، اثریست اجتماعی که به اعتیاد و عواقبش میپردازد. فیلمها و نمایشهاى زیادی در رابطه با اعتیاد ساخته شده، اما شب بیست و یکم، با وجود اینکه در دهه پنجاه به نگارش درآمده، شکل متفاوتی از مقوله اعتیاد را به نمایش میگذارد.
او با بیان اینکه «مصرف طولانیمدت مخدرها باعث رفتارهای نابههنجار و غیرانسانی یک فرد میشود» ادامه داد: چه برای یکک فرد موفق و چه یک فرد ناموفق، انتهای اعتیاد یک نتیجه دارد و آن مرگ است. کسی که در اتوبان اعتیاد میراند میداند که آخر و عاقبتش سنگ مردهشورخانه است.
امیدی یادآور شد: شب بیست و یکم نمایشنامه پر فراز و نشیبی است که چالشهای فراوانی دارد و کمتر کسی در تئاتر امروز ایران به سراغش میرود؛ اما من فریدون را انتخاب کردم زیرا سالها در تئاتر آموختهام که اگر از پس نقش سخت بر بیایی حرفی برای گفتن داری، اگرنه یک کار روتین و روال را هرکسی میتواند انجام دهد.
او ادامه داد: شب بیست و یکم برای گروه ما عیار خوبی برای سنجش است، در کنار تمامی سختیهایی که برای اجرا بردن این کار کشیدهایم میتواند سنگ محک خوبی برای ما باشد.
امیر ارشیا براتى، احسان امیدى، سید شایان موسوى و محسن صادقى بازیگران نمایش «شب بیست و یکم» هستند که براساس متنی از محمود استادمحمد و به کارگردانی سمیرا عالمپناه و دراماتوژی حامد ابوالحسنی از ١٦ آذر الى ٢٥ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: طراح گریم: مونا جعفرى، اجرای گریم: امیر شکرى، طراح نور و دکور: حامد ابوالحسنى، موسیقى: آرمین ابراهیمى، طراح لباس: بیتا یوسفى، عکاس و طراح پوستر: حامد ابوالحسنى.