گزارشی از دومین روز جشنواره موسیقی نوای خرم؛
اجرای موسیقیهایی به اهمیت میراث فرهنگی/داوران فرمول پیشرفت را اعلام کردند
دومین روز از جشنواره موسیقی نوای خرم در حالی برگزار شد که برخی از اعضای هیات داوران ضمن قدردانی از برپایی منظم جشنواره در این دوره بر ضرورت تمرین و توجه بیشتر هنگام اجرای آثار بزرگان موسیقی کشورمان تاکید کردند.
به گزارش ایلنا، جمعه نهم آذر در دومین روز از برگزاری این رویداد بیش از ۲۶۰ هنرمند در بخش اجرایگروهی، ۵۲ هنرمند در بخش تکنوازی، ۱۲ هنرمند در بخش دو و سه نوازی و ۲۳ هنرمند در بخش تکخوانی و همخوانی آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند.
در بخش تکنوازی، آرمیتا خاکسار، دینا آذری، متین مهدیزاده، متین هراتی، آرتین میرشاهی، فاطمه عاشوری، سیدمحمد پویا، فراز محمودپور، رومینا قادری، سینا گودرزی، تینا طالبی، النا رضایی، آلما سالاری، دینا زمانی، پارمین هراتی، پرینا یوسفینژاد، مهشاد شجاعیفر، امیرمحمد آدوس، سیده شادیا پورحجتی، انوشه کشتکار، آریانا داوودی، صبا مرموریزاده، آرش کاویانی، آریا قاسمی، محمدمهدی عباسی، عسل رسولینسب، محمدسام کیانی، آوا پریشانی، علی ملکی، بهارخواجه دهاقانی، نیوشا آقامجیدی، ایلیا شاکری، الهان بذرافکن، علی رحمتپناه، سارا آویژه، آیسان فتحی، ماهک رحیمزاده، پدرام فرامرزی، صدرا فلاحی، ترنم مولایی، آریا علوی، سورنا قجر، آرمان جاناحمدی، ایلیا آقایی، نازیلا بابایی، جعفر زلفیپور، ریحانه مشتریان، کیانا حکاک، سحر پیلگوش، آرین امیری، بابک قلیزاده و یسنا یگانه روی صحنه رفتند.
آرمین ابرقویی، محمدحسن بادی، پریناز قاسمی، نیکا سلیمانیفرد، آوینا افشارنیا، آیناز وارستهروان، مهرسا قلعهجوقی، چکامه امینی، پریا حاجی صادقیان، سید ایلیا معصومی، نرگس حقیقی، آرنیکا پورآقایی، گلسا فاضلنیا، نفس خرمیان اصفهانی، آریو برزن رستمی، نوشین وطن پرست، آروین رحیمپور، مهیا کریمی، بهار کندی، یاسین آذره لاکه، حورا رستگار و باران شایانفر نیز در بخش تکخوانی و همخوانی به رقابت با یکدیگر پرداختند. این در حالی است که در بخش دو و سه نوازی مایا حقیقیراد، ویانا اعظمی، آرتین شعبانی، امیر سالار ادیب راد، مرسانا مختاری، آیدا عبدالملکی، مهدیس هاتف، ایلیا علیمی، مانی مهدوی ایزدی، نازگل فتاحی طبری، یسنا مرادی و سجاد توکلی روی صحنه رفتند.
در بخش گروه نوازی نیز گروهها و هنرمندانی از آموزشگاه موسیقی «هنرمند» از تهران به سرپرستی کامران یعقوبی، گروه پیشدبستانی «آواز گلها» از کرمان به سرپرستی پویا بنی اسدی، مدرسه «مهرآسا» از تهران به سرپرستی آزاده لاله و سونیا نظامی، گروه «سروش آسمانی» از فلاورجان به سرپرستی مسیح وحیدا، گروه «نوای دشتی» ازبوشهر به سرپرستی سیدعطاالله حسینی، آموزشگاه موسیقی «آهنگ» از اصفهان به سرپرستی نجمه روحانیزاده، آموزشگاه موسیقی «صدای مهرورزان» از تهران به سرپرستی مهیار نجفی، ارکستر «چکاوک شیدا» از تهران به سرپرستی مادح فقیه، حامد تحصیلی و میلاد قریشی، آموزشگاه موسیقی «آوادیس» ازکرج به سرپرستی امین صادقیان، گروه «دلنوازان» از نجفآباد به سرپرستی زهره رنجبر، ارکستر «گلها» از کرمان به سرپرستی پویا بنیاسد، آموزشگاه موسیقی «آراد» از گرگان به سرپرستی هادی بایاری، آموزشگاه موسیقی «سارنگ» ازکرج به سرپرستی حامد بالنده، گروه کوبهای «سارنگ » از سمنان به سرپرستی سامان رهبر، آموزشگاه موسیقی «مهرنواز» از چالوس به سرپرستی آرمان حیدریان، آموزشگاه موسیقی «ترنم مهر» از شهریار به سرپرستی زهرا کریمی، آموزشگاه موسیقی «نوای مهر» ازکرج به سرپرستی یوسف آبی و ارکستر «باران» از قم به سرپرستی وحید خرمی در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.
توصیه استاد به شرکتکنندگان؛ برای پیشرفت باید تمرین کرد
وارطان ساهاکیان (آهنگساز و مدرس دانشگاه) که در پنجمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم به عنوان عضو هیات داوران حضور دارد، درباره کیفیت اجراهای روز دوم جشنواره توضیح داد: در این دوره از جشنواره شاهد اجرای شرکتکنندگان بیشتری هستیم اما با این دلیل نمیتوان گفت که کیفیت این دوره، بهتر از دورههای گذشته شده است. چراکه هنوز در روز دوم رقابت هستیم و ارزیابی جشنواره، باید پس از دیدن همه آثار صورت گیرد تا به صورت مشخص درباره آثار نظر بدهیم. به هر حال شرکتکنندگانی که در دورههای قبلی جشنواره شرکت کرده بودند، به نوعی برای شرکت در این دوره تشویق شده که پیشرفت آنها را به خوبی میتوان در اجرای آنها دید. البته برخی از شرکتکنندگان دیگر از لحاظ تکنیکی نسبت به بقیه ضعیفتر هستند و اگر میخواهند پیشرفت کنند، باید تمرین خود را برای این موضوع بیشتر کنند. چرا که وقتی آنها تکنیکهای ساز خود را بدانند بهتر میتوانند تمرین کنند و در نهایت ما شاهد اجرای بهتری خواهیم شد.
ساهاکیان در پایان صحبتهایش درباره تنظیم اجراهای ارائه شده در این دوره از جشنواره گفت: برخی از تنظیمهای ارائه شده خیلی بهتر از دورههای قبل بودهاند ولی تعدادی از شرکتکنندگان هم هستند که نسبت به شرکتکنندگان دورههای قبل ضعیفتر عمل کردهاند. چراکه اغلب آنها با مشکلاتی همچون کوک نبودن ساز مواجه بودند و این موضوع به اجرای آنها لطمه وارد کرد.
گوش کودکان را به شنیدن آثار بزرگان موسیقی عادت دهیم
مجید ناظمپور (نوازنده و عضو هیات داوران پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرم)، درباره کم و کیف برگزاری این دوره گفت: جشنواره خرم یک اتفاق بزرگ فرهنگی است که به نظر من در این دوره شاهد ارتقای کیفیت آن نسبت به دورههای قبل هستیم. زیرا علاوه بر پیشرفت شرکتکنندگان، تجربه جشنواره هم در زمینه اجرا بیشتر شده که در این چارچوب ما شاهد یک فرایند منظم هستیم نشان از مدیریت خوب برگزارکنندگان آن است.
این هنرمند افزود: اساتیدی که آثار آنها در جشنواره اجرا میشود برای ما همچون تخت جمشید بااهمیت هستند. به عبارتی همان طور که تخت جمشید تنها متعلق به بزرگسالان نیست، آثار این عزیزان هم به همین صورت بوده و متعلق به تمام ایرانیان اعم از بزرگسال و کودک است. پس کودکان هم حق اجرا دارند تا میراث فرهنگی کشورشان را بشناسند. به هر صورت من با دیدن اجرای هنرمندا این دوره از جشنواره خرم، آینده فرهنگی این کشور را خیلی روشن میبینم و به خانواده آنها که برای تربیت فرزندشان هزینه میکنند، تبریک میگویم. کودکان پساندازهای فرهنگی ما هستند و اتفاقا آنها از همین سن باید گوش خود را به شنیدن آثار فاخر موسیقی عادت بدهند. چرا که این موضوع سبب میشود تا آنها در آینده آثار ارزشمندتری را به اجرا بگذارند.
جشنواره نوای خرم به هدف خود دست پیدا کرد
بابک شهرکی دیگر عضوهیات داوران این دوره از جشنواره هم با اشاره به ارزیابی خود از آثار روی صحنه رفته در روز دوم اظهار کرد: با توجه به این که در روز دوم رقابتها قرار داریم، نمیتوان خیلی قطعی درباره اجراهای ارائه شده نظر داد. ولی در کل پیشرفت جشنواره نسبت به سالهای قبل کاملا مشهود است. در این دوره علاوه بر اینکه تعداد شرکتکنندگان رشد داشته، شاهد پیشرفت چشمگیر شرکتکنندگانی هستیم که سال گذشته ضعیفتر بودند و امسال با قدرت بیشتری در جشنواره شرکت کردند. به نوعی هدف این جشنواره نیز همین موضوع بوده که فکر میکنم تاحدی توانسته به این هدف دست پیدا کند.
او در ادامه درباره نحوه اجرای آثار بزرگان توسط کودکان گفت: به تعداد بچههایی که در این رقابت شرکت کردهاند، نظرات و سلیقههای مختلف وجود دارد. به همین دلیل شاید عدهای مخالف این باشند که ترانه بزرگان را گروه سنی کودک اجرا کند ولی عدهای هم هستند که نظر متفاوتی دارند. بر همین اساس نمیتوان سلایق مختلف را ملاک قرار دارد. به شخصه دوستان بوشهری را دیدهام که حتی نوع ضرب گرفتن آنها با افرادی که در شمال زندگی میکنند، متفاوت است. طبیعتا این موارد در تنظیم آنها نیز تاثیر گذاشته و اجراهای متفاوتی را نتیجه میدهد. به هر صورت نمیتوان تنظیمهای اجرا شده در این دوره را با دورههای قبلی مقایسه کرد. البته با توجه به گروههایی که در هر مسابقهای شرکت میکنند، بسته به سلایق مختلف میتوان شاهد تنظیمهای متفاوتی بود. اما از نظر کیفیت باید بگویم که از نظر بنده کیفیت آثار ارائه شده در این رده سنی بسیار خوب است.
پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری از روز پنجشنبه هشتم آذر با حضور هنرمندان شرکتکننده گروه سنی کودک و نوجوان آغاز شده است.طبق برنامهریزیهای انجام گرفته هنرمندان شرکتکننده، در بخشهای تک نوازی، تکخوانی و همخوانی و اجراهای گروهی در ساعت ۱۳ تا ۲۱ روز پنجشنبه ۸ آذر و ساعت ۹ تا ۲۱ جمعه ۹ آذر و همچنین در روزهای پنجشنبه ۱۵ و جمعه ۱۶ آذر در ساعت ۱۳ تا ۲۱ در فرهنگسرای نیاوران آثار خود را ارائه میدهند.
مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) نیز روز پنجشنبه ۲۲ آذر در تالار وحدت تهران برگزار میشود.