خبرگزاری کار ایران

در نشست اعضای سازمان جهانی جهانگردی مطرح شد؛

اطلاع‌رسانی نقطه ضعف گردشگری ما در داخل و خارج است/با برگزاری یک رویداد نمی‌توان انتظار داشت گردشگران به‌ ایران سرازیر شوند

اطلاع‌رسانی نقطه ضعف گردشگری ما در داخل و خارج است/با برگزاری یک رویداد نمی‌توان انتظار داشت گردشگران به‌ ایران سرازیر شوند
کد خبر : ۶۸۸۲۷۲

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در چهلمین دوره اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) حضور پیدا می‌کند، گفت: قطه ضعف گردشگری ما در بعد داخلی و خارجی، اطلاع رسانی بوده و نمی‌توان با برگزاری یک رویداد جهانی انتظار داشت که گردشگران به‌سوی ایران سرازیر شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهلمین دوره اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) با حضور ولی‌اله تیموری (معاون گردشگری کشور)، علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان) و جمعی دیگر از مسئولان در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

ولی اله تیموری در ابتدای این مراسم گفت: امروز اهمیت گردشگری برای هیچ‌کس پوشیده نبوده و چه بسا در شرایط تحریم اهمیت آن به مراتب بیشتر شده است. چراکه گردشگری علاوه بر کاربردهای مختلف خود می‌تواند در عرصه مقاومت ملی به‌شدت به‌کمک ما آمده و در خنثی کردن نقشه دشمنان نقش بسزایی ایفا کند. همین که در شرایط فعلی شاهد توسعه صنعت گردشگری هستیم، نشان می‌دهد که از این صنعت می‌توان به عنوان ابزار دیپلماتیک کشور استفاده کرد و فریاد مظلومیت ملت ایران را به جهانیان رساند.

وی افزود: گردشگری همیشه ابزاری برای صلح و تفاهم میان ملت‌ها عنوان می‌شود و معمولا در تمام اسنادی که در حوزه گردشگری به امضا رسیده است، اولین یا دومین آیتم آن به همین ویژگی که تفاهم میان انسان‌هاست اشاره دارد. به دلیل وجود چنین ویژگی است که امروز با وجود تمام تبلیغات منفی که بر علیه کشور ایران انجام می‌شود، شاید بتوان موثرترین حربه ما را حضور گردشگران جهانی دانست که واقعیت پرنشاط جامعه ما را از نزدیک مشاهده می‌کنند و به عنوان سفیران واقعی کشور ما به کشور خود بازمی‌گردند. بنابراین گردشگری به رغم تمام مزیت‌های خود در کم‌اثر کردن تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

تیموری ادامه داد: به رغم اینکه در حال حاضر ما در فاصله بین دو تحریم هستیم امروز قرار است اجلاس جهانی گردشگری با حضور ۶۰ میهمان از ۲۶ کشور در همدان حاضر شوند که خود این موضوع نشان می‌دهد گردشگری می‌تواند در فضای تخصصی بی‌حاشیه قرار گیرد و به‌عنوان هدف اصلی بیشتر کردن تعاملات، توسعه پیدا کند.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: به‌رغم اینکه در این اجلاس شاهد یک رویداد جهانی هستیم دو رویداد جانبی هم داریم که یکی از آنها سمینار بین‌المللی گردشگری فرهنگی و ارتباط آن با فناوری‌های موجود در صنعت گردشگری است که به‌طور خاص به گردشگری فرهنگی می‌پردازد. این اجلاس ارتباط مستقیمی با شعار جهانی سازمان گردشگری جهانی که گردشگری و تحولات دیجیتال است دارد و ارتباط گردشگری را با فناوری‌های موجود جهان بررسی می‌کند. سخنرانان این نشست با همکاری سازمان جهانی گردشگری انتخاب شده که در عرصه جهانی این صنعت شناخته شده هستند و مقالاتی را هم ارائه می‌کنند که برای اولین بار در این اجلاس مطرح می‌شود. تمام تلاش ما در برگزاری این اجلاس این بوده است که از لحاظ علمی و محتوایی شاهد نشستی بی‌نظیر و کم‌نظیر باشیم و برای آن سه پنل و کارگاه پیش‌بینی شده‌اند که افراد نخبه و سطح یک جهانی در آن حضور پیدا کنند.

وی افزود: رویداد جانبی دوم نمایشگاهی است که تحت عنوان استارت‌آپ‌های گردشگری با حضور شرکت‌های فعال این حوزه در نظر گرفته شده. هدف ما از برگزاری چنین رویدادهایی ایجاد تعاملات و پیگیری اهداف توسعه صنعت گردشگری است و در این نشست سه تیپ مهمان حضور پیدا می‌کنند که قسمت اول آن از دبیرخانه گردشگری سازمان جهانی بوده و بر این اساس دبیر کل سازمان جهانی گردشگری برای اولین بار وارد کشور ما می‌شود. اهمیت این موضوع این است که در سال اول مدیریتی خود حضور دارند و با توجه به اینکه حداقل پنج تا ۱۰ سال در سمت مدیریتی خود حضور خواهند داشت این موضوع می‌تواند تاثیر خوبی را برای همکاری ما با سازمان جهانی گردشگری ایجاد کند.

وی ادامه داد: طیف دوم مهمان‌ها هیئت جهانی اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری هستند که با ترکیب کامل در همدان حضور پیدا می‌کنند و با توجه به اینکه سه عضو از ۱۶ عضو اعضای سازمان وابسته جهانی گردشگری از شهر همدان هستند قطعا شاهد اتفاق خوبی خواهیم بود. طیف سوم مهمان‌های ما را نیز افرادی تشکیل می‌دهند که به عنوان سخنران و عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری وارد کشور ما می‌شوند که ازجمله آنها می‌توان به سفرای کشورهای مختلف که سعی کردیم آنها را به کشور خود بیاوریم حاضر خواهند شد. علاوه بر همه مهمان‌ها از مقامات کشوری ایران، هتلداران و فعالان صنعت گردشگری نیز در این اجلاس دعوت شده و حضور پیدا می‌کنند. سعی ما این است که تصویر خوبی را در سازمان جهانی از خود نشان دهیم که در ادامه همکاری‌های ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اعتراف می‌کنم که نقطه ضعف گردشگری کشور ما اطلاع‌رسانی در بعد داخلی و بین‌المللی است. در حال حاضر بین مقاصد مختلف گردشگری، رقابت تنگاتنگی وجود دارد و قطعا کسی موفق می‌شود که بتواند خود را بهتر معرفی کند. حقیقتا ما خیلی نتوانستیم واقعیت‌های جامعه امروز ایرانی را در بعد بین‌المللی و داخلی معرفی کنیم. وقتی به تعطیلات مقطعی کشور خود نگاه می‌کنیم می‌بینیم که توزیع سفر در کشور ما درست اتفاق نیفتاده و اغلب نقاط خاصی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و همین موضوع نشان می‌دهد که ما نتوانستیم جاذبه‌های داخلی کشور خود را به مردم خودمان هم معرفی کنیم.

معاون گردشگری کشور در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه چرا اطلاع‌رسانی برای رویداد همدان ۲۰۱۸ ضعیف بوده، گفت: ما سعی کردیم زمانی نشست خبری را برگزار کنیم که افراد حاضر در اجلاس قطعی شده باشد در حال حاضر سخنرانانی از کشورهای انگلیس، سوئیس، فرانسه، ایتالیا در این اجلاس به سخنرانی می‌پردازند و همین موضوع و هماهنگی آنها انرژی زیادی را از ما گرفت. ولی اینکه چرا ا طلاع‌رسانی ضعیف است باید بگویم که ما هنوز یک هفته وقت داریم و در این یک هفته قطعا اطلاع‌رسانی خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: علاوه بر موضوع، این اجلاس یک اجلاس تخصصی بوده که قطعا تاثیرهای زیادی هم دارد ولی باید گفت که به‌سبب تخصصی بودن نمی‌توان آن را در سطح عمومی اطلاع‌رسانی کرد که البته این موضوع از امروز در دستور کار قرار می‌گیرد.

تیموری در ادامه درباره اینکه از برگزاری چنین اجلاسی چه استفاده‌ای می‌توان داشت، گفت: هیچ وقت با برگزاری یک اجلاس جهانی نمی‌توان قانع شد که تمام کار انجام شده است و از این به بعد گردشگر‌ها به کشور ما سرازیر می‌شوند. ما باید علاوه بر این اجلاس در بعد جهانی فعال باشیم و در رویدادهای مختلف حضور پیدا کنیم. این اجلاس یک فرصت علمی بوده که ما در اختیار کشور قرار دادیم که قطعا در ادامه می‌تواند مبنای همکاری‌های علمی زیادی باشد. باید خیلی بیشتر این اجلاس‌ها در کشور برگزار شود و تبادل دانش اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: هزینه این رویداد کاملا توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت هیچ هزینه‌ای را انجام نداده و تنها نقش حمایتی را ایفا کرده است. شرکت علی‌صدر به عنوان میزبان اصلی در کنار شرکت‌های دیگر برای برگزاری این اجلاس کمک‌های زیادی انجام داده‌اند.

وی همچنین درباره فایده عضویت در سازمان گردشگری جهانی گفت: عضویت در چنین سازمان‌هایی حداقل مزیتی که دارد این است که شما در جریان اتفاقات روز دنیا قرار می‌گیرید. حضور در برنامه‌های مختلف آن برای ما فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند علاوه بر این موضوع قرار است یک برنامه راهبردی گردشگری را در این اجلاس با همکاری سازمان جهانی به انجام برسانیم که برای تدوین آن از مشاوره‌های سازمان جهانی گردشگری به‌شدت بهره برده می‌شود.

تیموری در ادامه گفت: اینکه چرا از صداوسیما برای ما تبلیغ نمی‌کنند به خاطر این است که هزینه‌های این موضوع بالا بوده و ما توان پرداخت آ‌ن را نداشتیم ولی شرکت‌های خصوصی که در این رویداد به ما کمک کردند اقلام مختلفی را با نام ایران در اختیار کشورهای حاضر قرار دادند و این موضوع تبلیغ بسیار خوبی برای ما به شمار می‌آید.

وی در پایان گفت: تبادل دانش و تجربه چیزی است که امروز دنیا گریزی از آن ندارد و باید اتفاق بیفتد و ما هم در این مسیر خواهیم بود. سازمان ما به عنوان عضو رسمی سازمان جهانی گردشگری در این اجلاس حضور دارند و تعداد اعضای وابسته ما در سازمان جهانی گردشگری ۱۴ عضو بوده که ما را جزو ۱۰ کشور برتر از لحاظ تعداد اعضای وابسته کرده است که دو مورد آنها در رویداد همدان ۲۰۱۸ عضو سازمان گردشگری شدند.

علی‌ مالمیر (رئیس سازمان میراث فرهنگی استان همدان) در ادامه مراسم گفت: با توجه به اینکه ما محور توسعه استان را بر گردشگری تعیین کرده‌ایم اهمیت ویژه‌ای را برای این صنعت قائل هستیم و مطلوب‌ترین راه برای توسعه را گردشگری می‌دانیم. استان همدان علاوه بر تمام جاذبه‌ها و مزایای مختلفی که دارد یکی از مقاصد نزدیک به تهران بوده و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم همدان را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای استان تهران معرفی کنیم و برگزاری چنین رویدادهایی قطعا به شدت تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر استقبال بسیار مطلوبی از این رویداد صورت گرفته و از کشورهای مختلف و همچنین سراسر کشور در آن حضور پیدا می‌کنند. ما امیدواریم که از این رویداد بتوان برای توسعه صنعت گردشگری همدان و کشور بهترین بهره را ببریم.

مالمیر در ادامه بیان کرد: کشور ما در بین ۱۶ عضو رسمی سازمان جهانی گردشگری رتبه دهم را دارد و می‌تواند یکی از اعضای هیئت مدیره این سازمان تاثیرگذاری خوبی داشته باشد. درباره هزینه‌های رویدادهای گردشگری نیز باید بگویم که این رویدادها هزینه چندانی نداشته و بخشی از این هزینه‌ها توسط خود اعضای شرکت‌‌کننده تامین می‌شود و همچنین بقیه هزینه‌ها نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بعد از این رویدادها ست که بازتاب‌های خیلی خوبی را در کنار بالا بردن گردش مالی برای ما ایجاد می‌کند.

وی همچنین درباره میزان گردشگران خارجی در استان همدان گفت: گردشگران خارجی ما نسبت به دوره گذشته ۵۱ درصد رشد داشته که نشان از این دارد که روند آنها رو به رشد است ولی اینکه نسبت به ظرفیت استان تعداد آنها کم است، شکی در این موضوع نبوده و ما در تلاش هستیم که آن را تقویت کنیم ولی برای بالفعل شدن این موضوع فاصله بسیار است برنامه ما در استان تقویت گردشگری داخلی بوده و بعد از آن تقویت گردشگری خارجی در دستور کار است.

در ادامه مراسم یاری (مدیرعامل شرکت علی‌صدر) نیز گفت: قبول داریم که اطلاع‌رسانی ما در استان همدان در این سال‌ها کم بوده و هست. متاسفانه ما همدانی‌ها را نتوانسته‌ایم داشته‌های خود را خوب معرفی کنیم نتوانستیم غار علیصدر، سفال و صنایع دستی خود را خوب معرفی کنیم و تبلیغات ما خیلی کم است.

وی افزود: برگزار کننده این اجلاس شرکت علی‌صدر و شرکت گنجنامه بوده ولی ما بهره خود را از هزینه‌ای که می‌کنیم می‌بریم چرا که قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین ما و سازمان جهانی امضا شود که طی آن شرکت علی‌صدر به عنوان یکی از پایلوت‌های ثابت گردشگری معرفی می‌شود. ما در این سال‌ها ثابت کردیم که علاوه بر اینکه گردشگران ثابتی را داشته‌ایم هنوز بعد از این همه سال که از غار علی‌صدر به عنوان مرکز سیاحتی استفاده می‌شود اکوسیستم این غار لطمه‌ای نخورده و مانند قبل است.

در پایان این مراسم لاریجانی (مدیرکل بازاریابی سازمان میراث فرهنگی کشور) گفت که در این اجلاس که چهلمین دوره برگزاری آن است ۷۰ عضو وابسته از کشورهای طراز اولی همچون اسپانیا، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، هند و ... شرکت می‌کنند که نسبت به رویداد سی و نهم که در آن ۵۰ عضو شرکت‌کننده حضور داشتند پیشرفت خوبی را شاهد بودیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز