خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

موزه باید پاتوق فرهیختگان کشور باشد/تخریب آثار تاریخی به دلیل منابع مالی محدود است نه بی‌توجهی

موزه باید پاتوق فرهیختگان کشور باشد/تخریب آثار تاریخی به دلیل منابع مالی محدود است نه بی‌توجهی
کد خبر : ۶۲۳۰۵۸

علی اصغر مونسان گفت: هر روز پیام‌های زیادی ازسوی مردم به دست من می‌رسد که از تخریب آثار و ابنیه تاریخی گلایه دارند. دلیلش این نیست که ما به این آثار بی‌توجه هستیم بلکه ابزار و منابع مالی ما محدود است اگرچه در تلاشیم به اخبار تخریب از سوی مردم خیلی سریع واکنش نشان دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در نشست روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گفت: علیرغم همه مشکلات و اینکه در زمان‌هایی در جنگ‌ها شکست خوردیم یا دشمن به صورت موقت بر ما چیره شد اما هیچ‌گاه فرهنگ و هویت این کشور خدشه‌دار نشد و ما پایمرد و مستحکم آمدیم. ما بودیم، هستیم و حتما خواهیم بود.

مونسان ادامه داد: در شرایط سخت، این ملت نشان داده که یکپارچه کنارهم می‌ایستند و انشالله آینده ایران بزرگ را پیش می‌برند. ماهیت دین، ملیت و زبان است که ارکان هویت کشور را شکل می‌دهد و حتما حفظ خواهد شد و با عزت دوران سخت را پشت سر خواهیم گذاشت. ما متعهد به نگهداشت میراث فرهنگی کشور هستیم. گذشتگان ما خون دادند تا میراث فرهنگی‌مان را به دست ما رساندند و ما باید متعهدانه آن را به دست آیندگان بسپاریم.

مونسان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم میراث فرهنگی را با همه گستردگی و فراوانی موضوعاتش با بودجه حداقلی دولت حفظ کنیم، گفت: با تمام عشق و وجود، این تعهد را به دولت می‌دهیم که دوره خوبی را به‌رغم همه محدودیت‌ها پشت سر گذاشته‌ایم اما حتما باید درهای جدیدی روی دنیا گشوده شود. نیاز داریم از بخش دولتی عبور کرده و از بخش غیردولتی کمک بگیریم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: کشور ما بنای تاریخی زیاد دارد از ابنیه و اشیای تاریخی تا آیین و رسوم همه باید پاس داشته باشند و هرچند معتقدیم با وضعیت فعلی بودجه دولتی نمی‌توانیم از این موارد به خوبی نگهداری کنیم. همه باید تلاش کنیم تا مشارکت‌های مردمی را روز به روز افزایش دهیم تا بتوانیم از این ابنیه تاریخی به خوبی بهره‌برداری کنیم.

مونسان ادامه داد: بناها و سایت‌های متعدد تاریخی در کشور است که به دلیل محدودیت بودجه‌ای ساکن مانده‌اند که با مرمت و احیا می‌توانند در خدمت فرهنگ و هویت کشور قرار بگیرند. راه تحقق این هدف این است که مردم روز به روز حضور بیشتری در این محیط‌ها داشته باشند.

مونسان خاطرنشان کرد: هر روز پیام‌های زیادی از سوی مردم به دست من می‌رسد که از تخریب آثار و ابنیه تاریخی گلایه دارند. دلیلش این نیست که ما به این آثار بی‌توجه هستیم بلکه ابزار و منابع مالی ما محدود است اگر چه در تلاشیم به این اخبار تخریب از سوی مردم خیلی سریع واکنش نشان دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه احساس می‌کنم این میراث بزرگ فرهنگی کشور کمتر از آنچه باید معرفی شده، گفت: این میراث را در ساختمان‌های بسته‌ای قرار داده‌ایم که کمتر معرفی شده‌اند ما داشته‌های تاریخی مهمی داریم اما اگر نتوانیم آنها را به دیگر کشورها معرفی کنیم عملا فایده‌ای ندارند. کشورهای مترقی و توسعه یافته در این بخش با معرفی داشته‌های فرهنگی و تاریخی خودشان سالانه میلیون‌ها گردشگر جذب کرده و موجب افزایش درآمدشان می‌شوند ما هم اگر بتوانیم از این طریق ایجاد درآمد کنیم روز به روز ساختار سازمان میراث فرهنگی را ارتقا دهیم و توجه دولت و مجلس به این بخش بیشتر شود.

مونسان تصریح کرد: معرفی هرچه بیشتر داشته‌های فرهنگ تاریخی می‌تواند موجب ایجاد شغل و درآمد شود که امروز نیاز اساسی کشور است، یکی از المان‌های مهم در این بخش موزه‌ها هستند موزه‌ها جلوه‌گاه آثار تاریخی هستند که خوشبختانه پس از حضور دولت تدبیر و امید تعداد از آنها از ۴۰۰ به ۶۰۰ موزه رسید که نشان دهنده رشد قابل توجهی در این حوزه است.

موزه باید پاتوق فرهیختگان کشور باشد

مونسان ادامه داد: موزه جلوه‌گاهی است که می‌توانیم که به مردم خودمان و سایر ملل آن را نشان دهیم اما باید موزه‌ها از حالت سکون خارج شوند و تنها به محلی برای نگهداشت و نمایش اشیا تبدیل نشود بلکه باید روابط بین‌الملل ما را ارتقا دهند. این ماموریت موزه‌ها است که ارتباطات فرهنگی را گسترش داده و دیپلماسی کشور را پشتیبانی کنند.

رئیس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: برای اینکه موزه‌ها گویا باشند حتما باید مدیرانشان افرادی خلاق باشند. خیلی خوشحالم که امروز شعار ایکوم برای روز جهانی موزه‌ها هم است. ما باید بتوانیم برنامه‌های متعددی برای موزه‌ها طرح‌ریزی کرده و هر روز شاهد یک اتفاق فرهنگی باشیم.

مونسان تاکید کرد: موزه باید پاتوق فرهیختگان کشور باشد و به محل رویدادهای فرهنگی داخلی و خارجی تبدیل شود. باید در این زمینه یک حرکت فرهنگی اتفاق بیفتد تا بازدید از موزه‌ها در سبد فرهنگی همه خانواده‌ها قرار بگیرد و جوان‌ها با موزه‌ها عجین شوند.

مونسان همچنین با اشاره به ضرورت معرفی الکترونیک موزه‌ها گفت: در سال ۹۷ به جد همه موزه‌ها باید صاحب تکنولوژی بروز شوند این کار را امسال از موزه‌های ملی و سایت‌های درجه یک شروع کنیم تا آنها را به استانداردهای بین‌المللی برسانیم.

معاون رئیس جمهور همچنین از موزه‌های غیردولتی خواست تا تعامل‌شان را با موزه‌های دولتی و سازمان میراث فرهنگی بیشتر کنند تا برنامه‌های مشترکی برگزار شود.

مونسان در پایان با اشاره به ضرورت رسیدن به اشتغال فراگیر در حوزه‌های میراث فرهنگی برای ارتقای روزافزون جایگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: این ارتقا از طریق نقش‌آفرینی در موضوعات روز مثل اشتغال، اقتصاد اتفاق بیفتد باید بتوانیم نقش خود را در اقتصاد پررنگ‌تر کنیم تا جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که شامل حفاظت و حراست بیشتر از داشته‌های فرهنگی و تاریخی است، تثبیت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز