۲۰ هزار نفر در نوروز ۹۷ از «دیدی» بازدید کردند/موزهای با کمیسیونهای پایین
موزه گالری «دیدی» درحالی از ۲۴ اسفندماه میزبان نمایشگاهی از آثار بهرام دبیری، محمود زندهرودی (زنده) و عینالدین صادقزاده شده که طی ایام نوروز قریب به بیست هزار نفر از این مجموعه و آثار موجود در آن دیدن کردند.
به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه بهرام دبیری ۱۲ کلاژ خود را که بر مبنای پاساژبندی مینیاتور اجرا شده به نمایش گذاشته و محمود زندهرودی (زنده) هنرمند ایرانی مقیم فرانسه هم دوازده جامه حرز با عنوان کلی «لباس طلسم شکن» در معرض دید علاقه مندان هنر قرار داده؛ آثاری که هر یک گوشهای از زیبایی هنر نقاشی و خط نگاری را به تصویر میکشد. در کنار زندهرودی و دبیری، عینالدین صادقزاده هنرمند صاحبسبک خوشنویسی و نقاشیخط هم در این نمایشگاه ده اثر از آثار جدید خود را روی دیوار برده است.
علی توسلی، بنیان گذار موزه گالری «دیدی» درباره فعالیت این موزه گالری واقع در شمال ایران (ایزد شهر از توابع نور در استان مازندران)، گفت: نوروز امسال اولین عید موزه گالری» دیدی «بعد از راه اندازی رسمی آن در سال ۹۶ بود. پارسال افراد کمتری این موزه را میشناختند ولی الان به جرأت میتوانم بگویم که کمتر دوستدار هنر است که آن را نشناسد.
این مجموعه دار در توضیح برنامههای اجرا شده در موزه گالری «دیدی» اضافه کرد: ما تا حالا دو ورک شاپ و دو نمایشگاه فروش آثار در این موزه گالری برگزار کردهایم که بخشی از هنرمندان شرکت کننده در این رویدادها، از شهرهای اطراف و خصوصاً استان مازندران بودند. در دی ماه ۹۶ که ماه کم بازدیدی محسوب میشود، حدود ۲۵۰۰ نفر فقط از موزه دیدن کردهاند. با اینکه این موزه گالری هنوز کامل نشده، اما به طور میانگین روزانه صد نفر از آن دیدن میکنند. از آنجا که این موزه توسط بخش خصوصی و بدون دخالت دولت ساخته شده، در دو سال اول در پی آن است تا فقط هزینههای روزانهاش را تامین کند. این مجتمع یک محیط لوکس است که دارای قسمت خرید، کافی شاپ دلپذیر و زیبا و رستوران با چشم انداز بسیار عالی و زیبا است و طبقه تحصیلکرده و جوان و هنرمند مخاطب اصلی آن هستند؛ هر چند عموم مردم هم از کارها دیدن میکنند و اغلب خوششان آمده است.
او درباره چیدمان خاص آثار در این موزه گالری اضافه کرد: نحوه چیدمان آثار در این موزه گالری، یونیک و مختص همین فضا است. کارها را در هم چیدهایم و نیامدهایم برای مثال کار محمد احصایی را که نقاشیخط است از کار مثلا حجت شکیبا یا آیدین آغداشلو تفکیک کنیم. از سوی دیگر من پافشاری دارم بر اینکه کار هنرمندان جوان را کنار کار هنرمندان شاخص و پیشکسوت بگذارم. از نظر من این کار ایرادی ندارد. مثلا کاری از بهرام دبیری را کنار کار یک هنرمند بیست ساله میگذارم. برای این کار دلیل دارم؛ چرا که با این کار هنرمند جوان به ادامه کار تشویق میشود و همین امر انگیزهای برای او میشود تا با توان مضاعف به کارش ادامه دهد. شما تصور کنید کار هنرمندی که اصلا برایتان شناخته شده نیست کنار تابلویی از ناصر اویسی، هوشنگ پزشک نیا یا سهراب سپهری گذاشته شود. ممکن است این هنرمند ۲۱، ۲۲ سال بیشتر نداشته باشد اما اثرش کنار یک هنرمند شناخته شده و شاخص قرار میگیرد. از رهگذر همجواری اثر هنرمند جوان و هنرمند شاخص، کار آنها مقایسه میشود و چه بسا کار هنرمند شاخص تحت الشعاع اثر هنرمند جوان قرار بگیرد.
اما یکی از ویژگیهای موزه گالری «دیدی» که آن را از سایر گالریها و موزهها متمایز میکند دریافت کمیسیون پایین از هنرمند است. بنیانگذار موزه گالری «دیدی» در توضیح این ایده و انگیزه خود از این کار، میگوید: کمیسیونی که ما از هنرمند بابت نمایشگاهش دریافت میکنیم، بسیار پایینتر از کمیسیونی است که گالریها در تهران از هنرمند میگیرند. این کمیسیون حداکثر حدود پنج تا پانزده درصد و در بسیاری موارد حتی پایینتر از آن است؛ در حالی که در تهران اغلب گالریها چهل وگاه پنجاه درصد کمیسیون از هنرمندان دریافت میکنند.
این مجموعه دار ضمن انتقاد از برخی گالری دارهای تهران افزود: باید بگویم که بازار هنر ایران تقریباً حالت سکون به خود گرفته و دلیل اصلی آن قیمتهای بعضاً کاذبی است که روی آثار هنری گذاشتهاند. به نظر من یکی از مقصرین رکود در بازار هنر، گالری داران هستند. برخی گالری داران به جای آنکه نقشی در شناساندن هنر داشته باشند در جهت سودجویی حرکت میکنند. برخی گالری داران هم در میزان کمیسیون گرفتن و هم در قیمت گذاری اثر هنرمند منطقی و معقول عمل نمیکنند که این مساله هم باعث رکود در بازار میشود و هم اینکه توقع و توهم کاذب در هنرمند ایجاد میکند.
بنیان گذار موزه گالری دیدی در پایان درباره سهم موزه گالری «دیدی» در بهبود وضعیت هنر و بازار آن، گفت: مجموعه ما آن ایدههایی را که در ذهن داشتهام نه با سرعتی که مردم انتظار دارند بلکه با سرعتی که خودم پیش بینی کرده بودم اجرا میکند. منتها زمان میبرد. ما در نوروز ۹۷ برای اولین بار آثار محمود زنده رودی را در کنار آثار جدید بهرام دبیری و عین الدین صادقزاده به نمایش گذاشتیم. قیمت گذاری آثار این سه هنرمند معقول و منطقی بود و ما هم هیچ کمیسیونی از این هنرمندان نگرفتیم. ما روند برپایی نمایشگاهها را بر پایه اصل» دوری از قیمت گذاریهای کاذب «ادامه خواهیم داد.
لازم به ذکر است مجموعه فرهنگی، هنری «دیدی»، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ با سرمایهگذاری بنیانگذار آن، در شهرستان نور استان مازندران افتتاح شد. موزه و مجموعه بزرگ «دیدی» که شامل خانه کتاب، مرکز خرید، کافیشاپ و رستوران است، اکنون با نگهداری مجموعهای بیش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ایران، موزهای شاخص در کشور محسوب میشود.
علاقهمندان میتوانند تا ۳۱ فروردین ۹۷ هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از نمایشگاه بهرام دبیری، محمود زندهرودی (زنده) و عین الدین صادقزاده در موزه گالری، به نشانی کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور، ایزدشهر دیدن کنند.