در نشست رسانهای نمایشگاه قرآن کریم مطرح شد؛
واگذاری کامل نمایشگاه به موسسات مردمی قرآنی نه ممکن است و نه مطلوب
نشست خبری ۲۶ نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بعدازظهر امروز دوشنبه ۲۰ فروردین با حضور فقهیزاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فقهیزاده در این نشست با اشاره به اهمیت توجه به قرآن کریم گفت: به عنوان یکی از شاخصههای مهم اهتمام دینی وزارت ارشاد این است که در برگزاری نمایشگاه قرآن تمام تلاش خود را به کار گیرد و این امر یکی از کارویژه بسیار مهم در بین ماموریتهای این وزارتخانه محسوب میشود. در واقع اقدامات اساسی وزارت ارشاد را نباید تنها به حوزه هنر و فرهنگ و مطبوعات خلاصه کنیم و چنانچه مد نظر وزرای پیشین هم بوده و در این دوره هم آقای صالحی سخت مورد توجه دارند برگزاری نمایشگاه قرآن میتواند یکی از کارهای مهم دینی تلقی شود.
او ادامه داد: اگر به این کلان پروژه در کنار سایر فعالیتهای قرآن و عترت توجه کنیم نشان میدهد وزارت ارشاد اهتمام ویژهای به حوزه قرانی و فرهنگ دینی نشان میدهد اما متاسفانه بسیاری از رسانهها توجهی به این فعالیت ندارند. اقداماتی مثل برگزاری جشنهای رمضان در استانهای کشور یا جشنوارههای دینی در پهنه ایران بزرگ و به کارگیری هنرهایی مثل موسیقی و تجسمی برای ترویج فرهنگ قرانی ازجمله این موارد است.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد همچنین درباره کارهای صورت گرفته برای ۲۶ دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بیان کرد: مقدمات اجرایی و سیاستگذاری این دوره از نمایشگاه از اول دی ماه ۹۶ آغاز شده و با تشکیل مجامعی از دستاندرکاران فرهنگ قرآنی شورای برنامهریزی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه را تشکیل دادیم. خوشبختانه توانستهایم با مهرههای برجسته فرهنگ و دینی ارتباط بگیریم و از آنها در این شوراها استفاده کنیم تا سلایق گوناگون در برنامهریزیها و سیاستگذاریها لحاظ شود.
فقیهیزاده افزود: شعار این دوره از نمایشگاه قرآن «قرآن چهل چراغ هدایت است که باتوجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انشاءالله این شعار مهم در اهداف و سیاستهای اجرایی و علمی کشور نیز پیش از بیش محقق شود». اهداف نمایشگاه نیز در چند حوزه تعمیم و ارتباط باورهای قرآن در جامعه توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت، جهت دهی به جریان تولید آثار و محصولات قرانی و گسترش گفتمان قرانی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان امروز در نظر گرفته شده است.
فقهیزاده همچنین در بیان سیاستهای ۲۶ نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: توجه به منویات قرآنی امام خمینی و مقام معظم رهبری به ویژه در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج قرآن در فضای خانواده و آثار اخلاقی و معنوی آن، جذب مشارکت بخش خصوصی و نخبگان و فعالان قرانی در سطح ملی و بین المللی، توجه خاص به رسانههای خارجی، اولویت بخشی به بخش مخاطبان کودک و نوجوان، توجه به محوریت قرآن و عترت در حوزه وحدت امت اسلامی و اهتمام به اقتصاد فرهنگ در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله سیاستهای ماست.
این مقام مسوول چقدر شاخصههای ویژه ۲۶ دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را نیز این گونه برشمرد. این رویداد یک جشنواره ملی و سراسری در جمهوری اسلامی محسوب میشود که تنها مختص به چند روز و چند هفته نیست بلکه فرآیندی از جشنواره همگانی که تمام نهادی مردمی و دولتی را باید درگیر کند. همینطور تشکلهای صنفی و سازمانها و ارگانها نیز باید به کار گیریم در ابعاد بزرگی که این نمایشگاه برگزار میشود فرصتی مغتنمی است که اثار هنری فاخر قرانی را عرضه کنیم. یکی از شاخصههای نمایشگاه گسترش فرهنگ دینی در جامعه و جریان سازی فعالیتهای قران و عترت است.
او البته تاکید کرد: این اهداف و سیاستها اقتضائات ویژهای نیاز دارد. وی گفت: برای موثر بودن و راهگشا بودن و مانا بودن سیاستها و برنامه ریزی نمایشگاه باید برنامه ایی داشته باشیم و در حوزه محتوا و اجرا به تحول فکر کنیم همچنین لازم است با نهادهای مردمی و صنفی به صورت گسترده در این رویداد مشارکت داشته باشند واقعیت این است که نمایشگاه متعلق به ارگان خاصی نیست و حتی محدود به تهران نیز نمیشود. قرآن متعلق به همه است و ما باید با این نمایشگاه حتی در حوزه بین الملل نیز اعاده حیثیت کنیم.
فقهیزاده اظهار داشت: راهاندازی سامانه اطلاع رسانی نمایشگاه به آدرس اینترنتی IQFA. IR برای انتشار فراخوان طرحها و ایدههای نوآوران و دیگر موضوعات و راه اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه با هدف جذب نظرات و پیشنهادات و توجه ویژهتر به مساله عترت به ویژه در بخشهای غدیر، بعثت، عاشورا، امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) ازجمله برنامههای ماست. این نمایشگاه میتواند محلی باشد برای جهت دهی به فعالیتهای قرآنی و توجه عمده به حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق موسسات مردم نهاد به خوداتکایی و استقلال از دولت به ارگانهای حمایتی.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تاکید کرد: برای توجه ویژه محتوا کمیتههای عترت، اعجار و شگفتیهای قرآن، رسانه و فضای مجازی را تشکیل دادهایم و چهار ویژه نامه مجزا و مستقل به چهار زبان عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه به صورت دیجیتال و کاغذی منتشر میشود. زمان برپایی نمایشگاه نیز از شب چهارم رمضان تا شب بیستم ماه رمضان خواهد بود و ما در زمانبندی مساله نمایشگاه کتاب و عید فطر و ایام شبهای قدر را نیز مدنظر داشتهایم. مکان نمایشگاه نیز همان مصلا خواهد بود اما هنوز قراردادی در این زمینه امضا نشده و تنها پیشنویسها را به دست هم دادهایم.
فقهیزاده در توضیح درباره شرایط عرضه کتاب و محصولات فرهنگی، هنری در نمایشگاه نیز اظهار داشت: طبیعتا منطقی نیست کتابهایی که ده سال از نقش اشان گذشته باشد در نمایشگاه عرضه شود یا کتابهایی که هیچ ارتباطی با حوزه فرهنگ دین و عترت ندارد البته بسیاری از ادعیه که با اسناد معتبر در اختیار ما هستند در حقیقت تفسیری از قرآن کریم هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مفاهیم قرآنی را مدنظر دارد و ما درباره اینها خیلی سختگیری نمیکنیم. برای عرضه محصولات فرهنگی نیز توجه داریم که تمامی محصولات تا جایی ممکن ساخت داخل باشند و حتی از تبلتها و مانیتورهای ایرانی بنا استفاده داریم.
فقهیزاده درباره بحث واسپاری نمایشگاه به نهادهای مردمی و قرآنی نیز گفت: واضح است که واگذاری کامل نمایشگاه به موسسات مردمی قرآنی نه ممکن است و نه مطلوب ما ابلاغ وزارتی نیز نداریم اما منظور این نیست که کارها را تماما دولت تصدی کند و به این سمت حرکت کردهایم که این موسسات نیز در انجام کارها کمک گرفته و آنها رابه میدان بیاوریم ولی مدیریت راهبرد برعهده وزارت ارشاد است.
او درباره حضور کشورهای اسلامی در این دوره از نمایشگاه نیز یادآور شد: کشورهای عربی عمدتا درا یران رایزن فرهنگی ندارد و این تنگنا برای ما محسوب میشود ما با مسوولان سیاسی و سفرای این کشورها طرف هستیم و در حد سفیر از آنها دعوت خواهیم کرد البته در حال بررسی هستیم که آیا ممکن است مثلا روزی به اسم روز قران در عراق و یا قرآن در هند داشته باشیم عمده اهتمام ما در بخش بین الملل این است که فعالیتهای قرانی جمهوری اسلامی را به جهان اسلام بشناسانیم میخواهیم این شائبه را که قرآن در ایران با قرانی در جهان اسلام شناخته میشود تفاوت دارد را از بین ببریم. متاسفانه هیچ ظهور و بروزی از فعالیتهای قرانی ما در سطح بین الملل و جهان اسلام وجود ندارد و ما باید آن را به جهان اسلام بشناسانیم.
وی در پایان گفت: جلوههای بصری این دوره از نمایشگاه را تقویت میکنیم و توجه خاصی نیز به بخش کودک داریم همچنین در بخش محتوا با استفاده از طرحهای نوآورانی که به دست ما میرسد میخواهیم ظرفیت علمی را بالا ببریم تا توجه دانشگاهیان نیز به نمایشگاه قرآن جلب شود. ما در این نمایشگاه ۲۲ کمیته داریم که تنها ۲ کمیته آن جنبه فروش و فروشگاهی دارد و مابقی نمایشگاهی هستند.